גרשון הכהן מציג: הדור הבא בצה"ל

מצד אחד הוא קורא בשם ה' ומבחינתו להיות קצין דתי לא מסתכם בכיפה שעל ראשו, אלא בהבאת בשורה חדשה לצבא. מצד שני הוא לא כזה תמים ויודע לפעול בעורמה על מנת שלא יישרף. האלוף במיל', גרשון הכהן, רוצה להכיר לכם את- דמות הקצין הדתי בצה"ל

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/10/16 14:59 יא בתשרי התשעז

גרשון הכהן מציג: הדור הבא בצה"ל
מירי צחי, צילום: מירי צחי

כשביקשנו מהאלוף במילואים, גרשון הכהן, להמליץ לנו על הדור הבא בתחום הצבא הוא מייד אמר שהוא חושב ש-"זה דברים נורא מסוכנים. אין הברכה שורה אלא על דבר הסמוי מן העין. יותר טוב לא לסמן את האנשים שאנחנו חפצים בייקרם כי זה יגרום להם רק נזק. במיוחד שיש כאלה שבולשים וחופרים כמו שעשו לעופר וינטר".

רגע לפני שחשבנו לעבור לדמות צבאית אחרת, שתספק לנו שמות של קצינים מבטיחים, המשיך הכהן במונולוג מרתק ופרש את משנתו: "אני חושב שצרך לסמן מגמות ולא אנשים כי זה הרבה יותר מעניין". אמר הכהן והציג את השאלה שלדעתו היא המעניינת באמת: "האם קצינים דתיים בצה"ל יכולים לשנות את הצבא מבפנים ולעשות אותו יותר מתאים לציפיות מסויימות? כך אני לא דן בעתידו של א' או ב' אלא אני דן במגמה. אני אתן לך דוגמא- יום אחד אמא שלי ע"ה התקשרה אלי ואמרה לי שהשם שלי היה מוזכר בעיתון הארץ, היתה באמת כתבה שישי בר קיבל תת אלוף ושיש חמישה בוגרי נתיב מאיר שהם תתי אלופים (אלעזר שטרן, ישי בר, שוקי שחרור, יאיר נווה וגרשון הכהן. מ.ו). אמרתי לה שמה שאני מבין מהכתבה הזאת זה שיום אחרי בשער של הארץ אשתו של אפי איתם אומרת שהוא לא יהיה אלוף כי יש לו כיפה על הראש. אז מה מטרת הכתבה על חמשת תתי האלופים מנתיב מאיר? רוצים להגיד לנו- 'אל תלמדו אותנו שזה בגלל הכיפה על הראש, הנה תראו איך מקדמים דתיים. אפי איתם לא יהיה אלוף כי הוא אפי איתם'. יש סאבטקסט".

בסופו של דבר, טוען הכהן "החבורה של חמשת תתי האלופים לא הועילה לציונות הדתית. הפוך. מכיוון שזה שיש להם כיפה על הראש לא אומר שום דבר. הם לא הביאו את א-לוהים ליום יום. אחד עושה יוגה בבוקר והשני מניח תפילין ואין הבדל בין שניהם כשהם באים לעבודה בצה"ל". בהמשך הוא מביא דוגמא נוספת, "היה את הפרוייקט האחרון של 'הארץ' ששאל את חברי הכנסת מי מאמין בא-לוהים. מה שעניין אותי במיוחד זה כמה ח"כים לא הגיבו. אני חושב שאחד הדברים החשובים הוא לגרום לזה שא-לוהים יהיה הבון טון של כל יהוד ישראלי. לערבי למשל אין בעיה להצהיר על אמונה באל. בדבר הזה לפחות, מבחינתי אני יהודי ערבי".

(צילום: דובר צהל. למצולמים אין קשר לכתבה)

האלוף לשעבר שספג, לא פעם, ביקורת קשה על חלקו בהתנתקות, מסמן את המשימה הבאה של הציונות הדתית, במיוחד בסקטור הצבאי, והיא "היכולת להביא למרחב הציבורי, אנשים שלא חוששים להביע את אמונתם, זה המבחן העיקרי שלנו. אני חושב שיש כאלה קצינים שמביאים בשורה לצבא אבל הם צריכים מאוד להיזהר והם מודעים לזה. בעיניי מה שעופר וינטר אמר זה מובן מאליו. אנשים פשוט לא מבינים את השפה כמו שהם לא הבינו את בנט שדיבר על מסירות נפש. מסירות נפש זה לא שאתה הולך להתאבד".

להכהן יש גם עיצה עבור אותם קצינים כיצד להתנהל במסגרת הצבאית, לדבריו "הקצינים הדתיים בצה"ל צריכים להביא בשורה חדשה אבל בתחכום. 'המאור ושמש' מדבר על הפסוק "נוח איש תמים היה", ובהמשך כתוב "אותך ראיתי צדיק לפני", מה הוא לא תמים יותר? אז התשובה היא כן, מי שבונה תיבה ובא עם הבריות במשך הרבה שנים תמים הוא כבר לא. מי שמעורב עם הבריות חייב בתחכום ובעורמה וזאת החכמה עילאה, להיות תמים זו לא חכמה גדולה. כמו שלבן חינך את יעקב. תחמנות זה צו השעה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן