הערכה: אלפי מזוזות פסולות בבסיסי צה"ל

מפניות רבות לארגון 'צו אחד' עולה, כי בבסיסים רבים בצבא, המזוזות אינן כשרות או שכלל לא קיימות. דובר צה"ל: "בחודשים הקרובים יסופקו לצה"ל מזוזות חדשות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/09/16 12:35 כד באלול התשעו

הערכה: אלפי מזוזות פסולות בבסיסי צה"ל
צו אחד, צילום: צו אחד

חיילים רבים מתלוננים שהמזוזות בחדריהם פסולות או שכלל אינן קיימות. כך מדווחים בעמותת 'צו אחד'. היקף התלונות מצביע אל אלפי מזוזות מקומות בהם יש צורך להתקין או להחליף מזוזה קיימת.

לידי העמותה הגיעו מספר רב של פניות וצילומים מבסיסים שונים. לטענת החיילים, על אף שפנו בבקשה שיטפלו בנושא, הם לא קיבלו מענה לבעיה. ב"צו אחד" פיתחו, דרך איגוד רבני קהילות, אפליקציה חדשה, בה ניתן לצלם מזוזה ולאחר כמה שעות מקבלת מענה מה טיב המזוזה והאם היא פסולה או כשרה. חיילים התבקשו להעביר לאפליקציה את המזוזה שבחדרם כדי שהיא תיבדק על ידי האפליקציה. להערכת העמותה, כאמור, מדובר באלפי מזוזות בבסיסי צה"ל השונים שאינן כשרות ושלא טופלו ונבדקו, במשך שנים, על ידי הרבנות הצבאית.

(צילום: צו אחד)

"נדהמנו לגלות את אוזלת היד של צה'ל בכל הקשור למזוזות שבבסיסים", אמרו גורמים ב'צו אחד' והוסיפו כי "חיילים נאלצו להעביר אלינו מידע על מקומות בהם יש מזוזות פסולות, ריקות ובלויות. מדובר בתשמיש קדושה בסיסי הנמצא בכל בית מסורתי. יש עניין רב בהלכה היהודית לבדוק היטב את המזוזות והתפילין לפני ראש השנה על כן אנו ב״צו אחד״ מעמידים לרשות החיילים אפליקציה מיוחדת שתבדוק צילום של מזוזה אשר תקבע אם היא כשרה או פסולה".

(צילום: צו אחד)

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל כל השנה להחלפת מזוזות אשר מתבלות ונשחקות עם הזמן, על מנת לכבד את כלל חייליו. לא מוכרת בעיה תקציבית בנושא, ובחודשים הקרובים יסופקו לצה"ל מזוזות חדשות. כל בקשה פרטנית להחלפה שתעלה על הפרק תיענה בהתאם".