רב היישוב עפרה ל'כיפה': "מחדל מתמשך של חוסר הנחת תשתית משפטית"

מחר ישבתו תושבי עפרה, כולל תלמידי בתי הספר ויפגינו מול ישיבת הממשלה: "אפשר יהיה לנגוס בית אחרי בית בעפרה בסיוע המשפטי של מדינת ישראל"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 26/09/16 16:48 כג באלול התשעו

רב היישוב עפרה ל'כיפה': "מחדל מתמשך של חוסר הנחת תשתית משפטית"
יחצ, צילום: יחצ

"אנחנו נעמדים בחזית המאבק, יש הכרח לשנות באופן יסודי ובסיסי את תשתית הקיום המשפטי של היהודי ביהודה ושומרון" אומר היום ל'כיפה' הרב אבי גיסר, רב היישוב עפרה ערב לפני השבתת היישוב. "המצב שקיים ב-50 השנה שבין מלחמת ששת הימים ועד היום הוא מחדל מתמשך של חוסר הנחת תשתית משפטית ראויה. אל הוואקום הזה נכנס רק המשפט הבינלאומי שהפך להיות הקוד המנחה של הפרקליטות ובתי המשפט בישראל, למרות שלא לזה התכוונה הממשלה".

מחר ישבתו כל תושבי עפרה, כולל התלמידים, ויגיעו לירושלים להפגין מול ישיבת הממשלה שתיערך בשעות הבוקר. "אנחנו נעמוד מול ישיבת הממשלה ונבהיר כי אם לא יחול שינוי צפוי לנו עתיד הרסני" אומר הרב גיסר.

"כל מה שהמדינה עושה בהתיישבות הוא מעשה מדיני ומעשה שמחייב את הממשלה להגן על הבתים, השכונות והיישובים שהיא בנתה. כיוון שהמדינה לא יודעת להגן אל מול הדין הבינלאומי אנחנו עומדים בפני גלגל גדול של הרס. את זה אנחנו רוצים עכשיו למנוע ולשנות" הרב מעיד כי רוח התושבים לוחמנית והם נכונים לצאת למאבק על בתיהם.

"הדוגמא הכי בולטת, ברורה ואבסורדית היא גורלו של הגיבור יהודה הישראלי, שבגלל אוזלת היד הזו לא יכול לבנות בביתו מכיוון שהמדינה לא מסוגלת להעביר את תקציב השיקום לעפרה, מכל הסיבות המשפטיות שבעולם ואין שום סיבה כזאת" זועם הרב גיסר.

כיום נמצאים תשעה בתים ביישוב עפרה במצב משפטי זהה ליישוב עמונה ומועד הפינוי שלהם הוא פברואר 2017, חודשיים בלבד לאחר התאריך המיועד לפינוי עמונה. מעל מאות בתים נוספים בעפרה מרחפת הסכנה כי יגישו נגדם את אותן עתירות משפטיות שמאיימות כיום על עתיד תשעת הבתים ביישוב ועל עמונה.

כל הבתים בעפרה נבנו על קרקע שלא נמצאו לה תובעים וסכנת הפינוי היא תוצאה של עתירה שהוגשה לבג"ץ בנוגע למצב הקרקע. "כל מה שמעניין את בית המשפט שלנו זה לא דיון והוכחות על הקרקע, לא מי תובע ומה ההוכחות שלו אלא רק שיש רישום בטאבו ברמאללה שהחלקות הללו ניתנו לתושבים פלשתינים באיזור בימי המלך חוסיין".

הרב גיסר מדגיש כי תשעת הבתים התלויים בפסיקת בג"ץ אינם סוף הסיפור. "ברור לנו שכשזה יקרה יבואו העתירות הבאות על שורת הבתים הבאה. אפשר יהיה לנגוס בית אחרי בית בעפרה בסיוע המשפטי של מדינת ישראל. לכן אם הממשלה חושבת שזה לא תקין היא צריכה לעשות מעשה. המעשה שאנחנו תובעים אותו הוא אימות דו"ח השופט העליון אדמונד לוי המנוח. הממשלה עצמה מינתה את הוועדה, מינתה שופט עליון עם שופטת מחוזית, מינתה את טובי האנשים לתת ההמלצות לגבי מה עושים, והדו"ח הוכנס למגירה. אם ראש הממשלה לא יוצא את הדו"ח ויישם אותו אנחנו צפויים למפולת עצומה של הרס בכל ההתיישבות".