חילול שבת בפרהסיה וחברי הבית היהודי שותקים

חברי הכנסת של הבית היהודי שמרו על דממת אלחוט בזמן שהמפלגות החרדיות הקימו קול זעקה בנושא עבודות הרכבת בשבת. סמוטריץ: "כסיעה זה תפס אותנו בפגרה, בפתיחת שנה, נפתלי לא היה בארץ. אישית התעסקתי בזה הרבה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 28/08/16 17:10 כד באב התשעו

חילול שבת בפרהסיה וחברי הבית היהודי שותקים
Chen Leopold/flash90, צילום: Chen Leopold/flash90

בעוד חברי הכנסת החרדים נעמדו על רגליהם האחוריות בסוף השבוע האחרון, בניסיון למנוע את העבודות בתחנת רכבת השלום בתל אביב במהלך השבת, נדמה שחברי הכנסת הדתיים, ביניהם חברי הכנסת של הבית היהודי, נרדמו בשמירה. חברי הכנסת החרדים התראיינו במהלך סוף השבוע במגוון כלי תקשורת ואמרו כי במידה ויחלו שינויים במדיניות הסטטוס קוו, המפלגות החרדיות יפרשו מן הממשלה. לעומת זאת חברי הכנסת הדתיים נתנו לגפני, דרעי וליצמן לנהל את התעמולה התקשורתית בעד שמירת השבת, אפילו עמודי הפייסבוק שלהם נותרו דוממים.

החל משישי בצהריים ועד מוצאי שבת בוצעו עבודות פיתוח של רכבת ישראל בתחנת הרכבת "תל אביב השלום". שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר כי העבודות שבוצעו היו מסכנות חיים לולא היו מתבצעות במהלך השבת. למרות קול המחאה שהשמיעו חברי הכנסת החרדים מאז גילו על תכנון ביצוע העבודות בשבת, העבודות בוצעו כמתוכנן.

גורמים בבית היהודי אומרים כי במפלגה עדיין לומדים את הנושא והתגובה תגיע בהמשך אך בדוברות המפלגה סירבו להגיב.

"אני באופן אישי התעסקתי עם הנושא הרבה בשבועיים האחרונים, עוד לפני החרדים" אומר ח"כ בצלאל סמוטריץ. "לפני שבועיים קיבלתי את ההודעה על סגירת הכבישים והוצאתי מכתב לראש הממשלה, לשר התחבורה ולשר העבודה. דיברתי באותו יום עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הייתי בקשר רצוף עם החרדים. ברמה האישית אני מתואם עם גפני וליצמן, אבל הם בסוף מנהלים את זה לבד. הם מוציאים מכתב לראש הממשלה וחותמים עליו כש"ס ואגודה. הם נפגשים עם ראש הממשלה ולא מזמינים אותנו. יש פה בעיה. את המשא ומתן בחמישי בלילה עשו עם החרדים ובשישי על הבוקר התקשר אלי ראש הסגל של משרד ראש הממשלה, יואב הורביץ, ועדכן אותי בפרטים. אמרתי שזה לא מקובל עלי ושאם הולכת לקום ועדה בנושא אני דורש שיהיה נציג לבית היהודי".

"כסיעה זה תפס אותנו בפגרה, בפתיחת שנה, נפתלי לא היה בארץ. הסיעה לא התכנסה לדון בזה. אני התעסקתי בזה הרבה בשבועיים האחרונים בצורה אינסטיבית. עוררתי את החרדים לזה וגם נשפתי בעורפם כי היה ברור להם שאם אני מתעסק בזה הם לא יכולים להישאר מאחור. ביום רביעי צלצלתי לגפני על הבוקר ואמרתי לו 'תגיד אתם ישנים? מה קורה?'. היו לי שיחות מאוד נוקבות, גם עם ישראל כ"ץ, גם עם מנכ"ל ראש הממשלה וכל הזמן הייתי בתיאום עם החרדים".

"אמרתי לראש הסגל, שהציג לי סיכום לפיו מבצעים עבודות כי זה פיקוח נפש, שאני לא מוכן לקבל את זה בשום פנים ואופן. הפתרון הוא לא הקמת עוד ועדה לענייני שום דבר. הפתרון הוא שהועדה שקיימת היום בתוך משרד העבודה ונותנת היתרים לעבוד בשבת לא תהיה קיימת כפי שהיא היום אלא יהיו בה מהנדסים ורבנים, כמו שהיה בעבר, שידונו בדברים מראש, בשלב התכנון". סמוטריץ טוען כי התכניות נבנות מתוך מחשבה שבכל מקרה הועדה תאשר לעבוד על הפרוייקט בשבת. "100 שנה בונים בישראל תחנות רכבת, תמיד סגרו ל-25 שעות את הרכבת והכבישים? תכננו את התחנה בשיטת בנייה אחרת. זה הפתרון. הועדה שקיימת צריכה להיות ועדה רצינית. לא לנהל דיונים בדקה ה-90 אחרי שהמתכננים כבר מציבים כבר עובדה מוגמרת".

יש צעדים קונקרטיים שהבית היהודי תעשה במידה וזה יקרה שוב?

"פשוט צריך לדרוש. אם היא תצטרף לדרישה ביחד עם החרדים אז זה יקרה, נקודה. אנחנו לא צריכים לאיים לפרוש, אף אחד לא רוצה לפרק את הקואליציה הזאת, זה שיח דבילי. אנחנו צריכים להצטרף לדרישה של החרדים ולהוביל אותה".

החרדים עשו טעות כשהתראיינו בתקשורת ואיימו לפרוש?

"הם לא איימו בשום שלב לפרוש וגם אם מישהו מהם איים אף אחד לא לקח את זה ברצינות. אם הייתי חושב שהם לוקחים את עצמם ברצינות אז הייתי אומר שהם צודקים והייתי גם מצטרף לאיום שלהם כי אני מאמין שהוא היה עובד".

הבית היהודי תאיים בפרישה?

"אם מדינת ישראל תחלל שבת בפרהסיה בצורת שיטתית כמו שקורה היום, האם אנחנו נסכים להמשיך עם הדבר הזה? בשום פנים ואופן לא. שבת לא פחות חשובה מארץ ישראל. כמו שאנחנו לא היינו יושבים בממשלה שמגרשת יהודים והורסת יישובים בארץ ישראל אנחנו לא יכולים לשבת בממשלה שרומסת את השבת בצורה כזאת".

"אני רק חושב שאנחנו לא שם. בנושא של ארץ ישראל אנחנו צריכים להתמודד מול אובמה. בנושא הזה מול מי אנחנו מתמודדים פה? אנחנו והחרדים זה כבר חצי קואליציה". סמוטריץ אומר שהיחידים בקואליציה שעלולים להוות בעיה הם ליברמן וכחלון. "כחלון בחיים לא ילך לבחירות עכשיו. הוא מתרסק בכל הסקרים. ליברמן בחיים לא יאבד את הפוזיציה שלו כשר ביטחון, הוא הגיע סוף סוף למשאת חייו, חלום חייו, הוא יסכים ללכת לבחירות עכשיו כי אנחנו נדרוש שלא יעבדו בשבת? על זה הוא יאבד את התפקיד שלו כשר ביטחון? אין לנו בעיה היום להשיג הישגים בתחום הזה, אנחנו לא צריכים כרגע לאיים, אנחנו פשוט צריכים לדרוש ולקבל, אף אחד במערכת הפוליטית היום לא יילך איתנו למלחמה על העניין הזה. אנחנו רק צריכים להתעקש על זה. אני אני באופן אישי מתעקש על זה ומאוד רוצה שכל המפלגה שלי תתעקש על זה".

"היום יש אצבע קלה על ההדק, חד משמעית. כל מי שקצת יותר נוח לו לעבוד בשבת הולך ומקבל את האישור הזה ועובד בשבת. וזה דבר שהוא בלתי נסבל. יש מקרים חריגים, גם אנחנו מסכימים שהמשטרה, מכבי אש, צה"ל ועוד עובדים בשבת. אבל זה צריך להיות במידה, במשקל ובמסורה. בבחינה מאוד מאוד מעמיקה, זה לא יכול להיות משהו אוטומטי שמקבלים והיום זה המצב".