הוכשר שטח חלופי ליישוב עמונה

השטח הסמוך לשילה הוגדר על ידי המנהל האזרחי כאדמות מדינה. תושבי עמונה: "אנחנו לא זזים לשום מקום. ניסיון ציני לסחור בטרגדיה של תושבי עמונה לטובת עוד פרוייקט בניה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 31/07/16 09:47 כה בתמוז התשעו

הוכשר שטח חלופי ליישוב עמונה
דוברות, צילום: דוברות

שטח הסמוך ליישוב שילה הוגדר כאדמות מדינה, עליו צפוי להיבנות היישוב עמונה במידה ולא יימצא לו פתרון אחר שאינו כולל פינוי. בשבוע שעבר סיים צוות של המנהל האזרחי את אישור השטח והוא הוגדר כאדמות מדינה.

בגלי צה''ל דווח כי המיפוי המחודש של השטח נדרש לצורך קידום תכניות הבניה במקום, בראשן תכנית לבניית 140 יחידות דיור, ש-40 מהם ישמשו את מפוני עמונה והיתר ימכרו בשוק החופשי. תושבי עמונה מתנגדים לכל אפשרות של פינוי היישוב הקיים ומדגישים כי בכל מקרה לא יהיה פינוי מרצון.

"אנחנו לא זזים לשום מקום. אין לנו חלופה אחרת מלבד הסדרה של בתינו והישוב עמונה במקומו. או שנהיה בעמונה או שלא נהיה. אנחנו מתנגדים בחריפות להכשרת שכונה שתקדם טרנספר של תושבי עמונה. מי שמקדם תוכנית כזו לא רק שאינו מייצג אותנו, פועל בניגוד לעמדתנו ועל דעת עצמו בלבד - הוא גם משלה את שר הבטחון שרת המשפטים וראש הממשלה שאכן מדובר בחלופה רלוונטית דבר שאינו נכון בלשון המעטה" אומרים במטה המאבק על עמונה.

"האחריות להסדרת עמונה מוטלת על ראש הממשלה, שר הבטחון ושרת המשפטים וכל תרחיש אחר עלול להחזיר אותנו אל המראות הקשים והכואבים לפני עשור בפינוי הבתים ביישוב. הניסיון 'להרוויח עוד ישוב' שכולם יודעים שקהילת עמונה לא תגור בו, הוא ניסיון ציני לסחור בטרגדיה של תושבי עמונה לטובת עוד פרוייקט בניה. הציבור כולו וגם אנחנו, עייף כבר מהקומבינות האלה. אנחנו לא נשתף עם זה פעולה".

בשבועות האחרונים, במקביל לדחיית הדיונים בנושא חוק ההסדרה נעשה ניסיון של פורום ראשי המפלגות לקדם פתרון אלטרנטיבי שתהיה לו גם היתכנות חוקית. הפתרון הזמין שנראה באופק הוא של נכסי נפקדים, שכולל הזזה של מבנים מעמונה לקרקע סמוכה שאין עליה דרישה לבעלות ומוגדרת כנכסי נפקדים. גם הפתרון הזה עומד בסימן שאלה עד שתתקבל תשובתו של היועץ המשפטי לממשלה לגביו, בבית היהודי מקווים שהפתרון יהיה ישים מבחינה חוקית.

את חוק ההסדרה יזמה ח"כ שולי מועלם, החוק היה אמור למנוע הריסת בתים שנבנו בעידוד המדינה. במסגרת ההצעת החוק נאמר כי הקרקע עליה נבנו הבתים תופקע ופיצוי כספי יינתן למוכיחים עליה בעלות. רוב שרי הממשלה, בתוכם רוב שרי הליכוד תמכו בהצעת החוק, אך היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר כי החוק אינו חוקתי, לא יעמוד במבחן בג"ץ ויזיק ליתר ההתיישבות ביהודה ושומרון. ההנחה היא כי גם אם החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית הוא יגיע לבג"ץ ושם ייפסל.

עמונה הוקמה ב-1995בהנחיית ראש המועצה האזורית דאז, פנחס ולרשטיין, ובתמיכת שר הביטחון איציק מרדכי. הממשלה השקיעה כספים בפיתוח והקמת היישוב. בשנת 2005 מנה היישוב כ-30 משפחות. בשנה שלאחר מכן פונו תשעה מבני קבע ביישוב באחד הפינויים האלימים ביותר שישראל ידעה. ב-2008 פנו פלסינים לבג"ץ בדרישה לפנות את היישוב בטענה כי הקרקע עליו נבנתה שייכת להם.