בנט, 'וועדת ביטון' זה טוב. האפליה האמיתית ממשיכה

שר החינוך נפתלי בנט ממשיך את מדיניות קודמיו ולא בולם את הסינון לבתי הספר. שמואל שטח קורא לו לעצור את הגזענות אחת ולתמיד

חדשות כיפה שמואל שטח 28/07/16 11:17 כב בתמוז התשעו

בנט, 'וועדת ביטון' זה טוב. האפליה האמיתית ממשיכה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

זוכרים את סיפור אי קבלת הילדים ממוצא אתיופי בבתי ספר בפתח תקווה? זהו רק צד אחד לתוצאות של תהליך הפרטה לא מבוקר שהיה בעל השלכות ארוכות טווח למערכת החינוך הדתית.

מערכת החינוך שלנו למדה את הלקח ובמשך שנים עבדה חזק על מנת שלא לאפשר עוד הקמת בתי ספר דתיים פרטיים. השר הראשון ששבר זאת הוא השר בנט. בדרכים שונות הוא מאפשר את המשך תהליך ההפרטה של מערכת החינוך הדתית ולא מדובר על נתינת עצמאות חינוכית אלא על ההיבטים הקשורים לסינונים והדרה.

מסקנות ועדת ביטון חשובות עד למאוד וכל הכבוד לחבריה, ולשר החינוך על קבלת מסקנותיה. גם הכנס שהתקיים השבוע בכנס מעלה על נס את מה שמזמן היה צריך להשלים. אלא, שאלו מסיטים את סדר היום הציבורי מהבעיות האמיתיות ששר החינוך לא רוצה לטפל בהן ולמעשה הוא זה שמחמיר אותן. השר בנט הוא השר שגרם הכי הרבה, בשנים האחרונות, לחידוד הפערים החברתיים בתוך מערכת החינוך הדתי. אם בבתי ספר של ילדים אשכנזים ילמדו על מזרחיות, אז מה עשינו?

נדגים: שר החינוך נותן רישיונות לתלמודי תורה לא חוקיים שקמו ללא הצדקה ומבטיח להם עתיד ורוד. פנינו מספר פעמים למשרד החינוך בבקשה שיאכוף את החוק ואת צווי הסגירה שניתנו בעבר על מנת לחזק תחרות הוגנת ולמנוע מצב שבו מוסד מתנער מאחריות חברתית. עשינו זאת לאחר שקיבלנו פניות מאנשי חינוך ומהורים רבים שמייצגים את בתי הספר הממ"דים הקיימים, אלה שנפגעים מבתי הספר הפרטיים.
במרבית אותם מקומות, פתיחת בית הספר הפרטי הולכת להכניס את כולם למצב של פתח תקווה והראשונים שיודרו החוצה הן השכבות החלשות. נוסף לאלה גם פנינו מספר פעמים בענייני סינונים לא חוקיים שנעשים בתוך ממ"דים ציבוריים.
שר החינוך בנט, שלא כקודמיו, התעלם מכל הפניות, לא רצה להיפגש ויותר מכך, הוא מכשיר בפועל את אותם מוסדות.

אך לא מדובר בבתי ספר בודדים שמדירים אוכלוסיות, אלא בעשרות מוסדות: בתקופת כהונתו של בנט נכתב "מסמך התתמ"דים". זהו מסמך שערורייתי אשר מעניק לתלמודי התורה שבחינוך הציבורי את היכולת להתנהג בפועל כמוסדות פרטיים. המסמך ממשיך את הגדלת הפערים החברתיים שבין תלמודי התורה הציוניים לבין בתי הספר הממלכתיים דתיים הרגילים: בשעה שהממ"ד הרגיל, המעורב, קולט 27% תלמידים המשתייכים לרמה כלכלית חברתית נמוכה, הרי שתלמודי התורה שבמסגרת החמ"ד קולטים רק 7% אחוזים. די לראות את העובדה שהתתמ"דים קיבלו משר החינוך אישור גורף להיות "על אזוריים", וגם יכולת לסנן תלמידים בני שש לפי "התאמה דתית".

מי שיכנס לעומק סוגיית הפערים בחברה הדתית לא יקבל מחיאות כפיים. הוא יחטוף. זאת משום שלבתי הספר האליטיסטים יש הורים בעלי כוח וגם חברי כנסת שדואגים להם. דווקא משום כך, מערכת החינוך צריכה לפעול קודם כל כמערכת בעלת אחריות ציבורית על כלל ילדי ישראל.

שר החינוך- אנא אל תסתתר מאחורי מילים יפות וחשובות על יהדות המזרח. תוכיח לנו אחרת!

הכותב הוא מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'