ראשי ארגון 'עתים' ו'קולך' לשרה שקד: "שני המצב האבסורדי בבתי הדין!"

במכתב ששלחו ראשי הארגונים 'עתים' ו'קולך' לשרת המשפטים שקד, דרשו מן השרה לפעול לכינוס הוועדה לבחירת דיינים ולמנוע פסילה עקב לחץ פוליטי של מפלגות אחרות

חדשות כיפה משה מאירסדורף 27/06/16 12:30 כא בסיון התשעו

ראשי ארגון 'עתים' ו'קולך' לשרה שקד: "שני המצב האבסורדי בבתי הדין!"
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אנו פונים אלייך לפעול בנחרצות ובדחיפות ולתקן מציאות בלתי נסבלת בה הוועדה לבחירת דיינים אינה מתכנסת ואינה וממנה דיינים לבית הדין האזורי ולבית הדין הגדול", פתחו הרב שאול פרבר, מנכ"ל 'עיתים' ועו"ד יעל רוקמן, מנכ"לית 'קולך' את מכתבם לשרה והוסיפו כי "מדובר בהזדמנות חשובה, שמי יודע אם ומתי תחזור, למנות דיינים שישפיעו על חייהם של אלפי ישראלים בעשורים הקרובים ולהתוות דרך שתשפיע על התפתחות ההלכה והיהדות במדינת ישראל...לא ייתכן שמועמדים מוערכים ומוכשרים, המסוגלים להוביל את השינוי הנדרש בבתי הדין, נפסלים עקב לחץ פוליטי של מפלגות אחרות."

"זוהי שעת רצון שלא תימשך עוד זמן רב", אומרת עו"ד יעל רוקמן, מנכ"לית קולך, "בפני הועדה ניצבים מועמדים מצוינים לכהן כדיינים הן בבית הדין הגדול והן בבתי הדין האזורים, בשעה שבוועדה ישנו רוב לציונות הדתית. אולם, הזמן אוזל .על שקד, כנציגת הבית היהודי להביא לכינוס הועדה באופן מיידי ולבחירת דיינים ראויים".

על פי החלטת בג"ץ, באמצע חודש יולי יפקע מינוי הדיינים הזמניים לבית הדין הגדול. ההחלטה עשויה להביא לסגירת שעריו של בית הדין, מאחר ופרט לדיין איגרא לא נבחרו על ידי הועדה דיינים נוספים. על רקע זה ולאחר ביטולה של ישיבת הועדה בשבוע שעבר, נותרו רק שתי ישיבות נוספות של הועדה אשר נקבעו עד לתאריך הקובע. בפנייתם אל שרת המשפטים, דורשים ראשי הארגונים כי שקד תדבק באמירותיה לאחרונה באתר 'כיפה', כי לא תקבל פסילה של אף דיין.

בראיון ל'כיפה' אמרה אז השרה שקד: ""אנחנו לא מוכנים לקבל שום פסילה של שום דיין כל עוד הוא כמובן מקצועי וראוי. אנחנו לא פוסלים תלמידי חכמים ולא מוכנים לקבל שום פסילה של תלמידי חכמים, אך בכל זאת אנו מנסים להגיע למתווה מוסכם".

ראשי הארגונים מוחים על המציאות הפוליטית האבסורדית לדבריהם, בה נפסלים רבנים מוערכים מן הציונות הדתית בשל לחצים פוליטיים מצד מפלגת ש"ס. " לא ייתכן שמועמדים מוערכים ומוכשרים, המסוגלים להוביל את השינוי הנדרש בבתי הדין, נפסלים עקב לחץ פוליטי של מפלגות אחרות", כתבו ראשי הארגונים במכתבם והוסיפו כי אי שינוי הרכב הדיינים עלול לגרור המשך פגיעה בציבורים רבים במדינת ישראל ואף פגיעה בזהות היהודית שלה. "אנו קוראים לך, כשרת המשפטים וכנציגת מפלגה המבקשת לחזק את הזהות היהודית במדינת ישראל, לפעול לבחירת דיינים לא רק לפי הכיפה שעל ראשם, אלא על פי יכולתם להגן על עגונות ומסורבות גט, עולים מקהילות ברחבי העולם, מתגיירות ומתגיירים ועל הציבור הישראלי בכלל".

לדברי ראשי הארגונים, שינוי הרכב הדיינים בבתי הדין ושילוב דיינים מן הציונות הדתית חייב להוות את אחד היעדים החשובים ביותר למפלגת "הבית היהודי". "השפעה על קביעת הרכב בית הדין הרבני הגדול חייבת להיות מטרה חשובה במעלה של "הבית היהודי". אנו קוראים, בשם הציבור הגדול שבא בשערי בתי הדין כי "הבית היהודי" יפעיל את מלוא כוחו בכדי למנות דיינים המסוגלים לפעול באופן יצירתי ולפרוץ את הקיבעון המחשבתי האוחז בבית הדין." בסופו של המכתב דרשו ראשי האחרונים מן השרה לפעול לשינוי המצב. "בהיותך נציגת "הבית היהודי" בוועדה, יש בכוחך לפעול במלוא העוצמה והנחישות לשינוי המצב האבסורדי שבו מפלגות אחרות מכתיבות מי הם הדיינים שייבחרו לא רק מטעמם, אלא גם מקרב נציגי הציונות הדתית!"

הרב ד"ר שאול פרבר,מוסיף כי "שילוב דיינים מן הציונות הדתית יאפשר הכנסת רוח חדשה ומאזנת לתוך בתי הדין השונים ועבודתם. שינוי שכזה יאפשר לכל אותן אוכלוסיית, אשר כיום מוחלשות אל מול בתי הדין השונים, לשוב אל חיק היהדות ולהרגיש חלק מן העם היהודי והחברה בישראל. עלינו לנצל את שעת הכושר שנוצרה, על מנת שנוכל להפיח רוח חדשה בקרב בתי הדין."

"זוהי שעת רצון שלא תמשך זמן רב", אומרת עו"ד רוקמן, "בפני הועדה ניצבים מועמדים מצוינים לכהן כדיינים הן בבית הדין הגדול והן בבתי הדין האזוריים, בשעה שבוועדה ישנו רוב לציונות הדתית. אולם, הזמן אוזל. על שרת המשפטים, כנציגת הבית היהודי, להביא לכינוס הוועדה.

אמש שלחו גם ארגון הרבנים 'בית הלל' מכתב לשרה שקד ובו קראו לה למנות דיינים הנאמנים לערכי הציונות הדתית ולא להיכנע לפסילתם על רקע פוליטי: ""איננו מבקשים לנצל את הכוח שניתן לציבור הדתי לאומי בוועדה על מנת לבצע מחטפים", כותבים חברי הוועד המנהל של ארגון רבני בית הלל במכתב ששיגרו לשרת המשפטים איילת שקד, "מועמדים לדיינות נפסלים מלהיבחר לא מכיוון שאינם ראויים לתפקיד דיינים, אלא בגלל שגישתם בסוגיות שונות אינה מוצאת חן בעיני החרדים, גישות אותן ניתן לתאר כמקרבות ולא מרחקות, כציוניות ולא כחרדיות. יש להתנגד בחריפות לפסילה כזאת".