נפתח המפקד למפלגת הליכוד ב׳?

אם הבית היהודי ייכנעו לחוצפה החרדית אין באמת הבדל גדול בינם לבין הליכוד. פרופ' אשר כהן קורא לח"כים של הבית היהודי לא לאבד את הזהות הציונית דתית של המפלגה בדרך לשלטון. אחרת- באמת אין טעם

חדשות כיפה פרופ´ אשר כהן 26/06/16 18:16 כ בסיון התשעו

נפתח המפקד למפלגת הליכוד ב׳?
דוברות, צילום: דוברות

בבית היהודי הוכרז השבוע על יציאה למפקד חברים חדש. מה שתפס את הכותרות זו ההצהרה רבת המשמעות שליוותה את ההודעה על המפקד: "מקימים את מפלגת השלטון הבאה". למי שהספיק לשכוח, גם פתיחת המפקד לקראת הבחירות ב-2015 התנהלה תחת הסיסמה "מתפקדים להנהגה".

צירוף מקרים הביא לכך שהכרזת הבית היהודי על המפקד החדש, מגיעה בדיוק לקראת השבועיים האחרונים שבהם חייבת הוועדה למינוי דיינים להתכנס, זאת על פי הוראות בג"ץ שאין להמשיך ולדחות שוב ושוב את מינוי הדיינים. מה הקשר בין הדברים?

כחבר הבית היהודי אני נמנה על התומכים במגמת החתירה להנהגת המדינה, ואף מעריך שזה אפשרי, גם אם לא מדובר במהלך שבהכרח יבשיל בטווח הקרוב. אחת הטענות הנפוצות והבולטות נגד התומכים במגמת הבית היהודי לחתור ולהיות מפלגת שלטון היא שהמהלך כרוך באובדן זהות. סיסמת המתנגדים היא שהבית היהודי, כחלק מאובדן הזהות שלו, הופך להיות "ליכוד ב". ואכן, אם השגת השלטון תהיה כרוכה באובדן הזהות הציונית הדתית ועיצוב זהות של 'ליכוד ב', לא ברור כלל וכלל מה הטעם באותה חתירה להיות מפלגת השלטון. למעשה, אפילו נניח שהמטרה תושג, לא יהיו אלה חילופי שלטון, אלא שינוי ארגוני פנימי במחנה הלאומי ולא מעבר לכך. חתירה להנהגה פירושה שהציונות הדתית תגיע לשלטון כשהיא נשענת על המוני המזדהים עם דרכה.

כל נושא מינוי הדיינים נמרח ונמשך כבר זמן רב. אחד ממוקדי המריחה הוא התנגדות החרדים למינויים של דיינים מסוימים מהציונות הדתית. ויש לדייק בדבר: החרדים יסכימו לדיינים ציונים דתיים, אלא שהללו צריכים להיות מקובלים עליהם. כמובן שאף ציוני דתי אפילו לא חולם להכתיב לחרדים איזה דיין חרדי ייבחר או לא. ועוד יש לדעת שפסילת אותם דיינים היא על רקע מה שנתפס בעיני החרדים כציוניות יתר. ההוא בעל גישה מקרבת מדי בענייני גיור, ההוא מאיר פנים מדי למעמד הנשים בבתי הדין הרבניים, ובקיצור: הם מעורים יתר על המידה בחברה הישראלית, הם למעשה ציונים מדי.

ומה עושה מפלגת השלטון העכשווית, הליכוד? ובכן יו"ר הוועדה יובל שטייניץ, בלחץ החרדים, כבר עשה כל תרגיל אפשרי כדי לדחות את המינויים. נתניהו, יש לזכור, עושה כל דבר שהחרדים דורשים. נתניהו לא מקפיד למלא אחר כל גחמה חרדית בגלל שהם חלק חשוב בקואליציה, אלא גם כשהיו באופוזיציה דאג לא להרגיז אותם ולא לחצות מה שנתפס בעיני החרדים כקו אדום.

בהרכב הוועדה הנוכחי, לבית היהודי ולנציגים הציונים הדתיים יש כעת הזדמנות למנות דיינים ציונים דתיים ראויים בלי להיכנע לחוצפה החרדית שדורשת להכתיב את הציונים הדתיים הראויים בעיניהם. עתה נשאר לראות האם החתירה להנהגה היא גם אובדן זהות והפיכה למה שמתואר במונח 'ליכוד ב', או שמא בדרך להנהגה מציגים נחישות ציונית דתית ראויה.

אין ספק שכניעה לחרדים תהיה מהלך מובהק של מפלגת שלטון, אולם זו תהיה מפלגת שלטון מסוג 'ליכוד ב'. לכבוד פתיחת המפקד החדש תחת הסיסמה שחותרים להנהגה, ראוי יותר שהמפלגה תוכיח באמצעות המינויים הציונים הדתיים שמשהו חדש מתחיל.

הכותב הוא חוקר ומרצה בכיר בתחום מדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן. חבר בהנהלת נאמני תורה ועבודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן