לבקשת נתניהו: פוטין אישר את החזרת הטנק של שלושת הנעדרים מסולטן יעקב

לפני 34 שנה, הפסיד צה"ל בקרב סולטן יעקב מול הסורים. טנק בו היו 2 הנעדרים הועבר לרוסים וכעת ישוב לישראל לאחר שנשיא רוסיה פוטין נענה לבקשתו של נתניהו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/05/16 15:08 כא באייר התשעו

לבקשת נתניהו: פוטין אישר את החזרת הטנק של שלושת הנעדרים מסולטן יעקב
דוברות, צילום: דוברות

ביוני 1982 במהלך מלחמת לבנון הראשונה לחם צה"ל מול הצבא הסורי על צומת דרכים מדרום לכפר סולטן יעקוב בבקאע שבלבנון. הקרב הסתיים בהפסד לצה"ל שנחשב לאחד הכישלונות הגדולים של צה"ל במבצע שלום הגליל. בקרב נפלו חיילים ושלושה חיילי מילואים שלחמו בטנק מג"ח - זכריה באומל ויהודה כץ בוגרי הציונות הדתית וצבי פלדמן - שלושתם נעדרים עד היום ולא נודע מה עלה בגורלם.

השבוע נענה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לבקשת ישראל להחזיר לארץ את הטנק, בו לחמו שלושה חיילי צה"ל שעדיין נעדרים. הטנק שנפגע בקרב נלקח על ידי הסורים שמסרו אותו לרוסים על מנת לנתח את יכולות המיגון שלו שנחשבו מתקדמות. לאחר שסיימו את ניתוח הפיתוחים הישראלים, הועבר הטנק להצגה במוזיאון הצבאי במוסקבה, שם היה מוצג בשלושת העשורים האחרונים.

לפני כחודש, במהלך ביקור נתניהו במוסקבה, ביקש רה"מ מפוטין שיאפשר את החזרתו של הטנק לישראל. בסוף השבוע האחרון התבשר נתניהו כי פוטין אישר את הבקשה, וכבר היום צפויה לצאת משלחת של חיל החימוש כדי לבחון את הטנק לוודא שזה אכן הטנק שעליו לחמו השלושה שנפגעו. ראש הממשלה שוחח היום עם משפחות שלושת הנעדרים ועדכן אותן בהתפתחות.

רה"מ בנימין נתניהו מסר: "אני מודה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנענה לבקשתי להשיב לישראל את הטנק מקרב סולטן יעקב. למשפחות הנעדרים- זכריה באומל, צבי פלדמן ויהודה כץ, אין זכר מהבנים וחלקת קבר לעלות אליו, כבר שלושים וארבע שנים. הטנק הוא העדות היחידה מהקרב, וכעת הוא ישוב לישראל בזכות ההיענות של הנשיא פוטין לבקשתי".

זכריה באומל למד לפני העלמו בקרב בישיבת ההסדר הר עציון באלון שבות ומשפחתו השקיעה רבות במהלך השנים כדי לנסות לגלות מה עלה בגורלו. אביו יונה נפטר בשנת 2009 בגיל 81 ולא זכה לדעת מה עלה בגורל בנו.

גם יהודה כץ היה תלמיד ישיבת ההסדר כרם ביבנה, במהלך השנים נפטרו שני הוריו שהמתינו בקוצר רוח לשובו של בנם מהקרב.

צבי פלדמן, בן לניצול שואה התגורר בתל אביב. לאחר סיום שירותו הצבאי עבד כמדריך טבע שלתלמידי בתי ספר תיכוניים. לפני פרוץ מלחמת לבנון הוא התקבל לאוניברסיטה לסמסטר הסתיו. באותו זמן גם תכננו צבי וחברתו להתחתן. אביו אברהם הלך לעולמו לפני 9 שנים כשהעדרותו של בנו ריחפה מעל שנותיו האחרונות.