עושים מדורה עם הכיתה? היזהרו מתביעה

לאחרונה פורסם כי ועדי הורים רבים החליטו לבטל את מדורות ל"ג בעומר בשל החשש מתביעות נזיקין במקרה של פגיעה באחד הילדים. עו"ד קאופמן מסבירה כיצד ניתן להימנע מתביעה

חדשות כיפה ענת קאופמן 25/05/16 14:44 יז באייר התשעו

עושים מדורה עם הכיתה? היזהרו מתביעה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

לאחרונה פורסם כי ועדי הורים רבים החליטו לבטל את מדורות ל"ג בעומר בשל החשש מתביעות נזיקין במקרה של פגיעה חלילה באחד הילדים. בנקודות הבאות המובאות במאמר, תוצג סקירה משפטית של הנושא והתייחסויות לנקודות משפטיות שחשובות להורים המשתתפים בפעילות החג או כחברים בועד הורים.

האם "ועד הורים" הוא גוף שיפוטי שניתן לתבוע אותו מבחינה משפטית? והאם ניתן לתבוע את הורי הועד באופן אישי?

שאלה זו נידונה בעבר ונקבע כי ועד ההורים של בית הספר אינו אישיות משפטית (להבדיל מועד ההורים הארצי). יחד עם זאת המחוקק והפסיקה נתנו ל"גוף" זה מעמד מעין משפטי בכמה מקרים.

אך גם לאור האמור, יתכן שבתי המשפט יקבעו כי ועד הורים אינו גוף בעל מעמד משפטי ואינו בר תביעה. עם זאת, היה ובתי המשפט כן יחליטו להטיל אחריות על "ועד ההורים", יתכן מאוד שהמשמעות היא שהפיצוי יחולק בין כל ההורים בכיתה, שכן ועד הורים הוא נציגות של כלל ההורים הכיתתית. יתרה מכך, חברי הועד והמארגנים של האירוע חשופים לתביעות אישיות. נכון להיום לא מוכר תקדים של תביעה שבה בתי המשפט הטילו אחריות על ועד הורים, והסוגיה טרם נבחנה על ידי בתי המשפט.

למרות זאת יכול להיות מצב שוועד הורים יהיה אחראי בגין פציעה של ילד, ויש לבחון כל מקרה לגופו. למשל: במקרה שהמדורה הוקמה מתחת עץ, העץ נדלק וילד פגע כתוצאה מכך; או במקרה שהשתמשו בחומרים נפיצים, וילד נפגע כתוצאה מפיצוץ.

לצד אחריות ועד ההורים, תיבחן גם שאלת אחריות ההורים. האם הורי הילד שנפגע נכחו באירוע? האם שלחו את הילד ללא השגחת מבוגר? האם השגיחו על הילד בפועל בעת האירוע? גם הורים שאינם בועד חשופים לתביעה, ככל שהורה שאינו בועד פעל על דעתו וסיכן את הילדים, גם אז צפוי אותו הורה לשאת באחריות ואין זה משנה אם הוא בועד ו/או אירגן את האירוע או לא. בית המשפט יצטרך לבחון את שאלת האחריות כל מקרה לגופו ולהכריע.

לאחרונה פורסם מקרה שאירע במסיבה של גן ילדים במרכז הארץ. ועד ההורים ארגן אירוע שהתקיים בבריכת שחייה. אחת מהילדות נפגעה, והוריה הגישו תביעה נגד הנהלת הבריכה, אלא שזו תבעה את ועד ההורים שארגן את האירוע והתביעה עדין מתבררת בבתי המשפט.

מה משמעות הדרישה של הועדים הארציים להחתים הורים על מכתב שיפטור מאחריות את חברי הועד:

זו שאלה שרלוונטית לא רק כשמדובר בועד או בחבריו כי אם לגביי כל מזיק פוטנציאלי. במקרים הרגילים בתי המשפט אינם מסתפקים ב'תניית הפטור' (הצהרה המכחישה את אחריות המצהיר) ובמקרה שהוכח שהתקיימה רשלנות אז 'תניית הפטור' לא מסייעת ולא תפטור מאחריות. עם זאת, אנו סבורים כי יש חשיבות למכתב שהוצא להורים, משום שנציגי הועד מפרטים בו הנחיות ומיידעים את ההורים, כי כל הורה צריך להשגיח על ילדו, כי ההשתתפות באירוע וולונטרי, כי אין ביטוח, כי כל ילד חייב בליווי מבוגר וכיוצא בזה.

האם ניתן לבטח ועד הורים:

נראה שהפתרון הטוב ביותר הוא עריכת ביטוח ייעודי לועדי הורים, אלא שלצערנו נכון להיום אין חברת ביטוח שעושה זאת.

מה המדיניות המשפטית:

השאלה האם להטיל על ועד הורים אחריות על נזק שנגרם באירוע כיתתי או לא, היא שאלה של מדיניות משפטית. החלטה המטילה אחריות על ועד הורים "תשתק את המערכת" תימנע מקיום מסיבות חברתיות והדבר אינו רצוי. כך למשל הקריאה של ועדי ההורים לבטל את מסיבות ל"ג בעומר מחשש לתביעות אפשריות נגדם בעתיד. ללא ספק ביטול האירועים לא משקף את טובת הילדים וזו לא המטרה. משרד החינוך מעודד כיום קיום מסיבות מסוג זה, וגם אנו כהורים רואים בקיום מסיבות אלה אירועים חשובים ולא היינו רוצים לוותר עליהם. לכן, בתי המשפט יצטרכו לאזן את כל השיקולים, ולבחון כל מקרה לגופו.

ובנימה אישית:

אמנם נאמר "אשרי אדם מפחד תמיד", אך אין כל הגיון לתת לפחד ולחשש להשתלט על חיינו עד כדי ביטול מדורות ל"ג בעומר ויציאה אל הטבע. אנחנו כהורים רוצים לשמור על ילדינו מכל משמר אך מנגד ישנם ערכים נוספים של אהבת הטבע, הסביבה, הדת והמסורת, אותם אנו רוצים להנחיל להם. דורות של תלמידים וילדים השתתפו במדורות ל"ג בעומר ובפעילויות בטבע ואין כל הצדקה לפאניקה משתקת. לכן, אנו ממליצים לנקוט באמצעי הזהירות להיות מודעים, ערניים וזהירים אך בהחלט לשמוח עם הילדים ולקיים מסיבות ל"ג בעומר ולהקים מדורות.

(צילום: )

עו"ד ענת קאופמן, מומחית בדיני נזיקין