איך לחגוג ל"ג בעומר ולשמור על הסביבה

8 עצות שיעזרו לכם להפוך את חווית המדורה, ליותר נעימה ונקייה גם עבור הסביבה. אז מה כדאי לדעת לפני שמבעירים את הקרשים?

חדשות כיפה תומר ישראל 24/05/16 21:46 טז באייר התשעו

איך לחגוג ל"ג בעומר ולשמור על הסביבה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

השנה, כמו בשנים קודמות, התפרסמו על ידי רשויות הכבאות וההצלה, הנחיות בטיחות אש לל"ג בעומר. הסיבה לכך היא שבכל שנה, ילדים ומבוגרים מדליקים מדורות בצורה רשלנית הפוגעת וגורמות לנזק רב, הן בסביבה ולבעלי החיים והן בבני האדם עצמם.

הפגיעה היא אף חמורה יותר במידה שקיימות בעיות בריאותיות, בפרט בדרכי הנשימה המחמירות על ידי שאיפת העשן והרעלים. רבים מכינים עצמם מראש ליום זה- מגיפים חלונות, רוכשים מסננים או נוסעים למקום רחוק בכדיי לא להיפגע. אך המדורות ושריפת החומרים פוגעים באופן חמור בסביבה והחומרים המסוכנים הנפלטים נכנסים לריאות גם של אלה שלא מרגישים זאת ושאינם רגישים או מודעים להשלכות העלולות להגיע משאיפתם, ביניהם גם ילדים.

בשל סיבות אלו, אנו מעלים מספר הצעות וצעדים שיכולים לסייע לכם ולילדיכם להפחתת הנזקים שהזכרנו:

1- המדורה של ה "גדולים" תהיה מדורת המשך לזו של הקטנים: מדורות הילדים מסתיימות בשעות מוקדמות יותר, ולכן, במקום לכבותן אנו מצעים כי "המבוגרים" יחליפו את מקומם, ובכל תימנע הדלקת מדורה חדשה ונוספת.

2- אפשר ורצוי לרכז מדורות שכבה: בכך, גם ניתן להרוויח גיבוש חברתי וגם להימנע מהדלקת מדורות מרובות.

3- יש לדאוג מראש להוצאת כל שקית ניילון, פלסטיק או כל חומר רעיל אחר מטווח האש: אלו הם החומרים המסוכנים ביותר לנשימה, לאוזון, ולסביבה בכלל.

4- יש להציב שעת "דד ליין" למדורה: במידה ואתם עושים מדורה ביחד עם ילדיכם, יש לקבוע מראש שעה שבה מפסיקים את המדורה, על מנת שלא לגרור אותה לשעות הקטנות של הלילה, ובכך לחסוך בשעות נוספות של זיהום.

5- שינוי כוון החשיבה: ילדים מרגישים שהמדורה הגדולה ביותר היא זו שזוכה להתלהבות יתירה מן המבוגרים. אם אנו המבוגרים נביע הארכה והתפעלות דווקא ממדורות מסודרות, נקיות, מרגשות וכדו' הילדים לא ירגישו צורך להעצים את מדורתם בעצים או חומרים נוספים.

6- ערניות ודיווח: במהלך ל"ג בעומר אלפי חיות נמצאות בסכנת חיים והתעללות. יש לדבר עם הילדים ולבקש מהם לדווח לאחראי בוגר במידה והם שמים לב למשהו שאינו מתנהל כשורה בסביבת המדורות. בכך ניתן לגרום להם להיות ערניים בכל הקשור לבעלי החיים, ולהציל את חייהם.

7- שמרו על כללי הבטיחות באש: יש לקרוא ולבחון את כליי הבטיחות המפורסמים על ידי רשויות הכבאות וההצלה. באתר האינטרנט שלהם ישנו פירוט רב והנחיות בנושאים של- מיקום המדורה, דרכי הדלקת המדורה, השהייה בסמוך לאש, וכיבוייה בסוף הערב.

8- חשוב לא פחות, תהנו יחד עם ילדיכם, תראו להם כיצד ניתן להנות במינימום של פגיעה בסביבה, בטבע, ובבעלי החיים, כדיי שיוכלו בעתיד להעביר לילדיהם את אותם העקרונות.

הכותב משתייך לארגון "ירוק עכשיו"