הרב דרוקמן: "יש להתקומם מאד נגד פסילת דיינים"

הרב דרוקמן מתייחס למאבק על מינוי הדיינים הדתיים לאומיים לבתי הדין האזוריים ולבית הדין הגדול: "אם אכן דיין בבית דין לגיור של הרבנות הראשית בישראל נפסל בשל כך לדיינות זה ממש לא יאומן"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/05/16 17:42 כז בניסן התשעו

"יש להתקומם נגד פסילת אנשים לדיינות בשל היותם דיינים במערך הגיור של הרבנות הראשית", אומר ל'כיפה' הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון שכיהן בעבר כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה.

הרב דרוקמן אומר את הדברים לאור המתיחות העזה בין הציונות הדתית למפלגות החרדיות בכל הקשור למינוי דיינים לבית הדין הגדול ולבתי הדין האזוריים. כזכור, הורה בג"צ להשבית את דיוני בית הדין הגדול בסוף חודש אפריל אם לא יוסדרו מינויי הדיינים הקבועים. כיום בבית הדין ישנם רק שני דיינים קבועים - הרבנים הראשיים אליהם הצטרף השבוע הרב אליעזר איגרא מהציונות הדתית. עד עתה מינה הרב יוסף דיינים זמניים מבתי הדין האזוריים אך בג"צ אוסר עליו להמשיך לפעול כך.

הוועדה למינוי דיינים התכנסה השבוע בניסיון לאשר את מינויים של דיינים לבית הדין הגדול שם חסרים כרגע לאחר מינויו של הרב אליעזר איגרא 6 דיינים קבועים. בציונות הדתית קיוו לנצל את הרוב הזמני בוועדה בשל המחסור בדיינים בית הדין הגדול שהם חלק מהוועדה ולהגיש לאישור מינוי דיינים גם בבתי הדין האזוריים, אך המפלגות החרדיות הודיעו כי יראו בכך עילה להפלת הקואליציה והשר שטייניץ שעומד בראש הוועדה החליט להימנע מעימות ישיר עם המפלגות החרדיות.

על פי הדיווחים, החרדים בוועדה מתנגדים למינויו של הרב אריאל לביא לבית הדין הגדול למרות רצונה של שרת המשפטים, איילת שקד, למנות אותו ולמרות שהוא עצמו הודיע כי הוא מסתפק בתפקיד החדש אב"ד ירושלים אליו מונה לפני כחודשיים בתמורה לויתורו על רצונו להצטרף לבית הדין הגדול. בנוגע למינוי שני התקנים בבתי הדין האזוריים, בציונות הדתית רצו לקדם את הרב עו"ד דוד בס ואת הרב בניהו ברונר, אך החרדים כאמור מתנגדים לכך בתוקף, כשהנימוקים לכך הם השתייכותם לארגון רבני צוהר, היותו של הרב בס חלק ממערך הגיור הממלכתי ועמדותיו בנוגע לגר שהתגלה שאינו שומר מצוות ואילו הרב ברונר זוכה להתנגדות בשל עמדותיו בנושא הסכמי קדם נישואין.

"כל מי שקיבל כושר לדיינות מהרבנות הראשית הוא ודאי ראוי להתמנות כדיין. במיוחד שניתן לראות אם הוא הצטיין ומה היו ציוניו. היעלה על הדעת שינתן כושר למי שלא ראוי להיות דיין? אני ממש מתקומם נגד פסילת אנשים למשרת דיינות למרות שיש להם כושר לדיינות", אומר הרב דרוקמן.

"אם תפסו משהו שהוא גנב, מעל, שדד או אנס הוא אכן לא ראוי לדיינות, אך אני מניח שאחד כזה לא יקבל כושר לדיינות" אומר הרב דרוקמן ומוסיף, "אם אכן דיין בבית דין לגיור של הרבנות הראשית בישראל נפסל בשל כך לדיינות זה ממש לא יאומן וזה מקומם מאד ברמה שקשה לי להאמין שזו הסיבה, אך לצערי במציאות שלנו אפשר להאמין להכל".

הרב דרוקמן מתייחס גם לגוון הפוליטי של מינוי הדיינים ואומר, "מן הראוי למנות את הדיינים הטובים ביותר, אך אנו חיים במציאות ובה יש מגזרים שונים ואני מבין שכל מגזר רוצה שאנשים שלו ייצגו אותו בתחום הדיינות. זה לא אומר שהדיין הוא איש פוליטי אלא שהאנשים רוצים שהוא ייצג אותם, אך יש לשים לב שהבחירה תהיה לא רק על פי המגזריות והפוליטיקה אלא על פי ההתאמה לתפקיד".

כאמור, לא מונו דיינים נוספים מלבד הרב אלעזר איגרא שנבחר כפשרה בשל היותו מקובל על כל הצדדים והעובדה שכבר עוד קודם לכן הוא שימש כמינוי זמני בבית הדין הגדול, כך שהנושא צפוי לעלות שוב בקרוב ממש לנוכח השבתתו של בית הדין הגדול והצורך הדחוף למנות עוד 6 דיינים. בינתיים במפלגות החרדיות איימו בפרישה מהקואליציה על הנושא אך בבית היהודי נראה כי מסתפקים במינויו (המבורך) של הרב איגרא ולא מוכנים לשבור את הכלים כדי לכפות את מינוי הדיינים הדתיים לאומיים על פי בחירת הנציגים הדתיים הלאומיים ולא על פי התכתיבים החרדיים.