המצחיקנים של המגזר

החל מיאיר אורבך, דרך אנדרדוס וכלה בחנוך דאום. לכבוד ראש חודש אדר אספנו לכם כמה מהמצחיקנים הבולטים של המגזר

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/02/15 10:17 א באדר התשעה

המצחיקנים של המגזר
כיפה, צילום: כיפה

יאיר אורבך

נדמה שאי אפשר לפתוח בכתבה שכזו בלי לעסוק ביאיר אורבך, אחד הסטנדאפיסטים הוותיקים יותר במגזר, שנדמה כאילו היה איתנו מאז ומעולם. הצעיר שהבליח אל תוך חיינו עם 'רוצה מצוות', פרודיה לשיר המצליח דאז 'רוצה בנות' הפך במהירות לסטנדאפיסט מוכר במגזר ולאושיית רשת, שמצליח גם יותר מעשור לאחר שהחל את דרכו, למלא אולמות בכל מחוזות הציונות הדתית.

בינתיים הוא הספיק להפוך למורה למתמטיקה, לחזור בו מההחלטה, לעשות פרסומות ויראליות למרכז האקדמי לב, לעבור לצפון ולקדם מחאה נגד עיכוב תשלום לספקים בציבור הדתי ובכלל. אין ספק שמדובר באחת הדמויות היותר סגנוניות שהבליחו בציונות הדתית ואם אנחנו מכירים אותו עוד צפויים לנו הפתעות.

אנדרדוס

מתן צור, אשר בן אבו, נדב נווה ויאיר יעקובי היו אנשים אנונימיים לחלוטין לפני פחות מחמש שנים, אז החליטו להוציא סרטונים ויראליים לאוויר העולם, והשאר היסטוריה. הקבוצה המצחיקה שהביאה לנו שירים מוצלחים כמו 'שיר הסמס' ו'אחלה חסודה' סוגרת בימים אלו את סיבוב ההופעות הראשון שלהם, ומבטיחים כבר עכשיו מופע חדש, שכנראה יהיה מצחיק לא פחות. אנחנו כבר מחכים לסרט.

חנוך דאום

ידיעות אחרונות, ערוץ 10 וגלי ישראל הם רק חלק מכלי התקשורת בו מופיע חנוך דאום בימים אלו. אחרי כתיבת כמה ספרים מוצלחים, טורים מצחיקים ותכניות טלוויזיה כמו 'המתנחל' שמעלות חיוך על פנינו במשך שעה ויותר, הוא החל לאחרונה גם לשדר תכנית בסינדיקציה ברדיו גלי ישראל, רדיו דרום ורדיו תל אביב, והפך רשמית לאחד מאנשים התקשורת היותר משמעותיים במגזר, גם אם לא בדיוק באופן הקונבנציונאלי בו אנחנו מדמיינים איש תקשורת.

במקביל לעבודה בגופי התקשורת הרשמיים, מפעיל חנוך דאום דף פייסבוק פעיל במיוחד, בו הוא משתף הגיגים על בסיס קבוע, ומביא לנו את התמונות המצחיקות שרצות ברשת.

אעפס

אז אי אפשר לומר שמדובר באיש תקשורת או בסטנדאפיסט, אך בהחלט מדובר על אחד המקומות בהם נכנסו אנשי תקשורת דתיים לאומיים והצליחו להצחיק אותנו, לעיתים עד דמעות. אעפס, המדור הקומי של ידיעות אחרונות בסוף המוסף לשבת, נערך זה מספר שנים על ידי ידידיה מאיר, ואחד השותפים המשמעותיים לכתיבה הוא עקיבא נוביק, עוד מצחיקן בלתי נלאה בשדות המגזר.

אם אתם מחפשים בדיחות פוליטיות, אקטואליות או סתם נונסנס, אין ספק שמדובר באחד המקומות היותר מצחיקים בשבתות, והפלא ופלא, אפשר למצוא אותו על השולחן, ולא צריך לצאת לשום מקום בפועל. דפדפו, צחקו, ותקוו ששום דבר שנכתב שם הוא לא רציני. לך תדעו.

בריחת המוחות

וכמובן, אי אפשר לשכוח את המקבילה המקוראשונית, של אעפס, בריחת המוחות. עם עריכתו של גדעון דוקוב וכתיבתם המעולה של אושיות הפייסבוק נועה אנג'ל ונועם פתחי אין ספק שמדובר באחד המדורים הסאטיריים המוצלחים של המגזר.

עם בדיחות נושכות, פאנצ'ים מעולים ועקיצות על הפוליטיקאים מכל המגזרים והסוגים מדובר באחד המדורים המומלצים בשבתות. אומנם, השלג השבוע קצת הרס את התכניות, אך לחלק מהיישובים והערים העיתון הגיע ואת המדור הזה פשוט אסור לפספס.

אורי אורבך ז"ל

ובשבוע בו נפרדנו מאיש התקשורת, השר, הסאטיריקן, אורי אורבך ז"ל, אי אפשר שלא להזכיר אותו, כדמות המייסדת של הצחוק המגזרי. עם אותיות, טורים נוקבים אך מצחיקים לעיתים בנקודה ובידיעות אחרונות, הספרים, השירים, ההופעות השנונות בטלוויזיה, ברדיו, ואפילו מעל בימת הכנסת, אין ספק שאורי אורבך הוא דמות לחיקוי גם בצד הרציני, בטח ובטח שבצד המצחיק והסאטירי. אפשר לכתוב בפה מלא וללא היסוס, שרובם המוחלט של הכתובים מעלה לא היו נמצאים במקומות בהם הם נמצאים, לולא היה אורי אורבך קופץ למים הסאטיריים ופורץ את הדרך. יהי זכרו ברוך.

(צילום: באדיבות שי צרקה)

פספסנו מישהו? חושבים שטעינו? ספרו לנו בתגובות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן