אורי אורבך: עמיר בניון לא מגיע לבית הנשיא? גם אני לא מגיע

השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך מגיב בצעד חריף לביטול הופעתו של עמיר בניון בבית הנשיא. לדבריו "לא אוכל לתת את ידי לפגיעה כה חמורה בחופש הביטוי והיצירה. אם בניון לא שר אני לא אדבר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/11/14 11:47 ג בכסלו התשעה

אורי אורבך: עמיר בניון לא מגיע לבית הנשיא? גם אני לא מגיע
אורי אורבך, צילום: אורי אורבך

תגובה חריפה ביותר מצידו של השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך, לביטול הופעתו של עמיר בניון בבית הנשיא.

הבוקר (ג') יצאה הודעה מבית הנשיא בו נאמר כי בעקבות התבטאויותיו של בניון בשירו 'אחמד אוהב ישראל' הופעתו ביום ראשון הקרוב תבוטל.

בתגובה, הודיע אורבך כי גם הוא לא יגיע לטקס לציון יום גירוש יהודי ערב במחאה על ההחלטה. ״ביטול ההופעה של הזמר עמיר בניון בבית הנשיא בטקס לציון יום הגירוש והפליטות של יהודי ערב נעשה בניגוד לעמדתנו. אני מכבד ואוהב את הנשיא ריבלין (ולא אוהב את שירו של עמיר בניון), אבל לא אוכל לתת את ידי לפגיעה כה חמורה בחופש הביטוי והיצירה. החרמת אמנים על רקע דעותיהם היא מעשה פסול ולכן לצערי לא אוכל להשתתף בטקס. אם בניון לא שר, אני לא אדבר.״ את הטקס בבית הנשיא יזם המשרד לאזרחים ותיקים והוא שהזמין את עמיר בניון להופיע במסגרתו.

בניון אמור היה להופיע במסגרת הטקס לציון יום הגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן אך בעקבות פרסום השיר בו שר בניון על ערבי ישראלי "יבוא הרגע בו תפנה לי את הגב ואז אני אתקע בך את הגרזן המושחז", הופעתו בוטלה.

מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי הודיע כי יחד עם העובדה שבניון נותר אמן מוערך ותרומתו למוזיקה הישראלית אינה נתונה בספק, “אמירותיו בעת מתוחה ומסוכסכת זו, גם אם נאמרו מתוך סערת רגשות וכאב רב, אינן מסייעות בלשון המעטה, להרגעת הרוחות, ואינן עולות בקנה אחד עם האחריות הנדרשת ממשכן הנשיא ומכל מוסד המשפיע על הלך הרוח הציבורי - לפעול למען הפגת המתחים וביסוס השותפות בין חלקיה של החברה הישראלית".

ביום ראשון פרסם בניון שיר בשם 'אחמד שונא ישראל' בו שר בין היתר, שר "זה נכון שאני סתם חלאה כפויית טובה. זה נכון, אבל אני לא אשם, לא גדלתי על אהבה. זה נכון יבוא הרגע בו תפנה לי את הגב ואז אתקע בך את הגרזן המושחז.. זה נכון שאני סתם חלאה כפוית טובה. זה נכון אבל אני לא אשם, לא גדלתי על אהבה. זה נכון יבוא הרגע בו תפנה לי את הגב, ואז אני אירה בך, ישר בגב".

בעקבות שירו התפתחה סערה, ובין היתר פנה חבר מרצ למפכ"ל המשטרה בדרישה לפתוח נגד הזמר בחקירה בחשד להסתה. בניון מצידו כתב לאחר מכן "למען הסר כל ספק, השיר מאתמול, 'אחמד אוהב ישראל', נועד להביע תחושות בלבד, ולא קורא לאלימות כלשהי כלפי שום אדם. אנו נגד אלימות באופן מוחלט, ואילו היינו אלימים, לא היינו שרים שירים כואבים שבוקעים הישר מהלב".

בניון תקף את אלו המאשימים אותו בהסתה וכתב "לכל המזדעזעים - אני מציע שלפני הכל, תזדעזעו ותחששו מהטרור שמשתולל במדינה. תזדעזעו קודם מיהודים נרצחים עם טליתות מוכתמות מדם. מאזרחים שנדרסים על ידי חיות אדם. ממחבלים שיורים על תושבי הדרום מתוך בתי ספר ובתי חולים. יש דברים הרבה יותר מזעזעים משיר שביטא כאב וחשש ותו-לא".