המשימה: לימוד זכות וסנגוריה על הנערים

"בימים אלה שיח נגד פוליטיקאים, האשמת אירועים כאלו ואחרים בחטיפה ומתיחת ביקורת על הנערים אמורים לצאת מהלכסיקון. ראוי לנו להבליט את מעשיהם הטובים של הנערים עצמם"

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 17/06/14 09:36 יט בסיון התשעד

המשימה: לימוד זכות וסנגוריה על הנערים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בספר הנודע "פלא יועץ" לרבי אליעזר מפאפו (1828-1785) נאמר כי בשעה שאדם נתון בצרה, אין לדבר בגנותו: "ידוע שהקדוש ברוך הוא חפץ שילמדו סנגוריא על ישראל על הכלל ועל הפרט... וביותר צריך ליזהר כשאדם נתון בצרה ללמד עליו סנגוריא ושלא להזכיר עוונותיו, כמנהג קלי הדעת שאומרים זה וזה גורם ועל כן באה עליו הצרה הזאת. כי ידוע שאין השטן מקטרג אלא בשעת הסכנה ונמצא שיגלו שמים עוונו וארץ מתקוממה לו" (ערך סנגוריא).

בהתאם לתפיסה זו, שיש לה יסוד מוצק במקורות, השיח שלנו על הנערים יעקב נפתלי בן רחל, גיל-עד מיכאל בן בת גלים, ואייל בן איריס תשורה, ועל המאורע, אמור להיות מנותב ומבוקר, ולא פתוח וחופשי. בהקשר זה ראוי לציין תחילה כי כל דיבור על כך שלא ראוי היה לנערים לנסוע בטרמפים - הוא בחזקת דיבור בלתי ראוי בעליל, בהיותו השמעת קטגוריה ח"ו, שאין לאומרה בעת הזו.

כמו כן, נראה לומר שכוחו של רעיון זה יפה אף לגבי עם ישראל כולו. מכיוון שכל ישראל ערבים זה לזה וכולנו בחזקת גוף אחד, אין זו השעה להתחיל ולמנות חטאים פרטניים המצויים בעם, ולתלות את הגורם לצרה ולחטיפה בחטא כזה או אחר השרוי בקרב העם. אלא יש לדבוק בכלליות בגישה המבוטאת במקורות לפיה כשייסורים באים על אדם יפשפש במעשיו, מבלי לפרט את העניינים לפרטיהם.

הזמר עמיר בניון פרסם לאחרונה שיר חדש שכולו תולה את חטיפת הנערים בשחיתות המוסרית ובשוחד שהיינו עדים להם בתקופה האחרונה בקרב מנהיגים ופוליטיקאים, והשיר מרמז לאישים ספציפיים אחדים. בניון שר, בין היתר, בפזמון: "כשאתם חוטאים, את התשלום גובים מהאנשים התמימים. כשאתם חוטאים, הרע פוגע בילדינו הקטנים". מעבר לנושא זה, טעמים אחרים כבר נרשמו בטוקבקים למאמרי הדיווח במרשתת בעניין החטיפה. כך יש מי שייחס את החטיפה למצעד הגאווה, כבר בשלב ההכנות, ויש מי ששייך את זה למקרה בקרית גת, שבו היו מעורבים נערים שהתירו רסן, ולעומתם נטען שהנערים שנחטפו הם טהורים וזכים.

אולם בימים אלה גם שיח מעין זה ודיבורים מעין אלה אמורים להיות מוצאים מהלכסיקון. לעומת זאת, מלבד תפילות לטובת הנערים ועשיית מעשים טובים, ראוי לנו להבליט את מעשיהם הטובים של הנערים עצמם ולדבר על אודותיהם בהרחבה לטובה, מה שיכול להטות ולהכריע את הכף לזכות. עיסוק בזכויותיהם בפועל יכול להיעשות במידה רבה בידי חבריהם, מכריהם ובני משפחותיהם, שיעלו את מעשיהם הטובים על הכתב ויפיצו שיחות בדברי תורה שקיימו עמם ומנהגים טובים שנכחו בהם. זאת באופן שהחומר יהיה נגיש באינטרנט, כדי שכל אדם יוכל לקרוא חומר זה, דבר שירבה את לימוד הסנגוריה עליהם.

הציבור התוודע לאחרונה לשיר קודש מרגש שהקליט אייל יפרח המיוסד על מילים משיר השירים. כך במסגרת לימוד הסנגוריה על הנערים, ראוי לכל אחד מאתנו להשמיע ולשמוע שיר זה תכופות כדי שילמד עליו זכות.

אם כן, נראה שראוי לפתוח באופן ממשי בלימוד זכות על כל אחד מהנערים. כאמור, בימים אלה לצד התפילות שכל עם ישראל נושא והמעשים הטובים שכל אחד מקבל על עצמו, יש לייחד מקום לא מבוטל לשיח מעשי אודות מעשיהם הטובים של הנערים עצמם, שיח שיוכל לתרום את תרומתו לטובה ולברכה, לישועה ולנחמה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן