חודש אב

ר' מרדכי ארצי מדבר על חמשת הדברים שארעו בתשעה באב...

חדשות כיפה ר' מרדכי ארצי 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג

אמרו חז"ל : " משנכנס אב ממעטין בשמחה " ( מובא בתענית פ'ד )
חמישה דברים ארעו את אבותינו בתשעה באב . ואלו הם : נגזר על דור המדבר שלא יכנסו לארץ ישראל ,חרב בית המקדש הראשון , חרב בית המקדש השני, נלכדה ביתר ונחרבה ירושלים .
גזרת הגלות של עם ישראל מתחילה מחטא המרגלים , כאשר מאסו בארץ חמדה והוציאו את דיבת הארץ רעה באומרם : " ארץ אוכלת יושביה " , "אנשיה אנשי מידות" , "ערים בצורות גדולות", ולבסוף " ונהי בעיננו כחגבים וכן היינו ובעיניהם " כאשר מסרו המרגלים את ה"מסר" הזה לעם : " ותישא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו בלילה ההוא " .
אמר רבי יוחנן " גזרת המרגלים היא ותשעה באב היה . אמר להם הקב"ה :
" אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה לדורות ".
בעוון בכיה זו של חינם גזר הקב"ה רק על האבות שחטאו – שלא זכו להכנס לארץ הקודש וכמו שידוע , היה יוצא הכרוז בכל שנה ושנה ומודיע : "יבדלו החיים מן המתים ".
שהיו האבות חופרים קברים וישנים בהם ולא קמים . כן בכל שנה היו 15,000 איש לא קמים לתחיה מקברם עד תום כל הדור ההוא . בשנה האחרונה כלם התעוררו למחרת אמנם תחילה לא האמינו אך לבסוף נוכחו לדעת כי בא הקץ לעוונם .
יום הפטירה היחידי המצויין בתורה הוא של אהרון הכהן (בפר' מסעי) "בחודש החמישי
באחד לחודש ". ממדותיו של אהרון הכהן "אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" .
אנו אומרים "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בבנינה" ולא אומרים יזכה בלשון עתיד . אלא כל מי שמתאבל בהווה מובטח לו שלא רק יזכה אלא גם עתה הוא מרגיש שירושלים הולכת ונבנית . היום סיימנו את ספר תהילים ובסיומו אנו אומרים :" מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל ". שלוש פעמים ביום בכל התפילות של השמונה עשרה אנו אומרים : "ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה כאשר דברת ובנה אותה בקרוב בימנו בנין עולם וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין ברוך אתה ה' בונה ירושלים " .הבה נתפלל כלנו שנזכה ליום הגדול הזה .
אמן כן יהי רצון אמן ואמן .

"רבי חנניה בן עקשיה אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר ".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן