עשה לך רב

לא פעם אנו חשים מועקה, צורך לשתף דמות משמעותית בלבטים שלנו * "עשה לך רב" אינה הדרכה הנוגעת לשאלות בהלכה אלא להנחיה ולתמיכה בכל תחומי החיים

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג


"רבן גמליאל אומר עשה לך רב והסתלק מן הספק ואל תרבה לעשר אומדות"

הפרוש הפשוט למשנה זו מלמד אותנו שעל האדם לבחור לעצמו דמות רבנית אליה הוא פונה בשאלות הלכתיות הצצות מפעם לפעם. יתר על כן – על כל אחד "לעשות לו רב" אשר על פי פסיקותיו הוא נוהג. ואכן, ישנה חשיבות רבה לעובדה שאדם ילך באופן עקבי ושיטתי אחר דרכו של רב אחד. כך הוא דבר בשיטה מסודרת המסייעת לו בעבודת ה'.
אולם, נראה שניתן ללמוד ממשנה זו הנהגה חשובה ועמוקה יותר.
לא פעם האדם מוצא את עצמו במצבים קשים. הוא מרגיש שהוא מאכזב את עצמו, הוא חש שאינו עומד בציפיות שהציב לעצמו ויודע שהתנהגותו ומעשיו אינם נכונים, שמעשיו אינם ראויים. אדם כזה עלול להגיע למצבים נפשיים קשים בעלי מתח ותסכול רב אותם הוא רוצה לפרוק. הפתרון במצבים כאלו הוא לחפש מישהו שאפשר לפנות אליו, לדבר איתו ולספר לו מה מטריד אותנו ומה יושב לנו על הלב. לא פעם אנו מחפשים אוזן קשבת, לב חם ועינים רכות ומבינות שיתנו לנו מקום להביע ולהשמיע את דעותינו, להביע את רגשותינו.
ממשנתנו אנו יכולים ללמוד הנהגה עקרונית: אנו צריכים שתהיה לנו דמות שאליה אנחנו רגילים לפנות, דמות שאנחנו מזדהים עמה ומרגישים שייכים לעולמה. עלינו לעשות לנו רב שיוכל לייעץ לנו בנושאים אישיים, ידע לשמוע ללבנו, יבין לרגשותינו ויעזור לנו בזמנים הקשים. כדאי לשים לב לנוסח: "עשה לך רב".