"אין מקומה של תורה במרתפי החקירות"

עשרות רבנים ומאות בני אדם השתתפו בעצרת המחאה בירושלים, נגד חקירת הרב דב ליאור והרב יעקב יוסף. הרב אריאל: "גם אם הספר מוטעה, לא ייתכן שהמשטרה תחקור"

חדשות כיפה אורי פולק 18/08/10 00:00 ח באלול התשע

"אין מקומה של תורה במרתפי החקירות"
יחצ, צילום: יחצ

עשרות רבנים ומאות בני אדם, השתתפו הערב (ד) בעצרת המחאה במלון "רמדה" שבירושלים, נגד זימונם לחקירה של הרב דב ליאור והרב יעקב יוסף, בעקבות ההסכמות אשר העניקו לספר "תורת המלך" של הרב יצחק שפירא. את העצרת הנחה והוביל ראש ישיבת רמת גן, הרב יהושע שפירא.


בין הרבנים שהשתתפו בעצרת נמנים הרב שאר-ישוב כהן, רב העיר חיפה, הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן, הרב חיים דרוקמן ראש ישיבת ההסדר אור עציון, הרב פרופ נחום רבינוביץ ראש ישיבת ההסדר מעלה אדומים, הרב זלמן מלמד ראש ישיבת בית אל, הרב אליעזר ולדמן ראש ישיבת ההסדר בקרית ארבע, הרב אברהם צוקרמן ראש ישיבות בני עקיבא, הרב צפניה דרורי ראש ישיבת ההסדר ורב העיר קרית שמונה, הרב יעקב שפירא ראש ישיבת "מרכז הרב", הרב שמואל אליהו רב העיר צפת והרב חיים שטיינר ר"מ בישיבת "מרכז הרב".


הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן, הסתייג בפתח דבריו מספרו של הרב יצחק שפירא, "תורת המלך", באומרו כי הוא לא מסכים לא לספר ולא להסכמות עליו. "לדעתי יש בו פירושים לא מדויקים, אשר אפשר להתווכח עליהם - השאלה היא מי. מה שעומד על הפרק הוא לא הספר אלא הזמנת המשטרה לחקירה בשל פרשנות לדברי תורה. גם אם הפירוש הזה מוטעה, לא ייתכן שהמשטרה היא זו שתחקור", אמר הרב אריאל.

"יש רבנות בישראל, היכולה להאציל סמכויות ולבקש מרבנים לבדוק את הדברים. אם רב אומר דבר מוטעה, רבני ישראל הגדולים ממנו או הרבים ממנו, יכולים לברר זאת ולקבוע אם זה אמת או לא. מהו העניין למשטרה?", שאל הרב אריאל, שהדגיש כי "לא ייתכן שאנשים שאין להם מושג בתורה, יתערבו בה. תורה תלמד בבתי המדרש ולא במרתפי החקירות של המשטרה".

לטענת הרב אריאל, השאיפה היא לא החלת מושג מקביל ל"חופש אקדמי" על רבנים ותלמידים חכמים, אלא לעניין עקרוני יותר: "אנשים יושבים ולומדים תורה, מפרשים פסוק מהתנ"ך - מי קובע איזה פירוש נכון או לא נכון, מהו הסתה או לא? האם בגלל זה לא נלמד?".

"להשמיע מחאה על הפגיעה בעולמה של תורה"

הרב שאר-ישוב הכהן, רבה של חיפה, אמר בראשית דבריו כי "ההתכנסות הערב היא דבר לא רגיל. בישראל יש דרכים שונים ודעות שונות לתורה והקיבוץ הגדול הזה הערב מוכיח שדבר נפל בישראל, שאנחנו חייבים להתכנס ולהרים את קולנו ולהשמיע בשער בת רבים מחאה על הפגיעה בעולמה של תורה".

"ביזיון של תלמיד חכם זו פגיעה בחוט השדרה של תורה שבעל-פה", הוסיף הרב הכהן, "שלא יבואו ללמד אותנו מהי נאמנות לעם ישראל, שיבואו ללמוד אצלנו מהי מסירות נפש". לדבריו, הוא אמנם לא עיין בספר "תורת המלך" ולא מכיר את פסקיו, אך "חזקה על חבר שאיננו מוציא מתחת ידו דבר שאינו מתוקן, ואם רב חשוב בישראל מוציא ספר הלכתי וזוכה להסכמות מגדולי הרבנים וראשי הישיבות, עצם הדבר הזה מקנה לו זכות להביע את דעתו".

"כבוד התורה עומד מעל לכל מחלוקת ואנו מוחים על הפגיעה בכבוד התורה. איננו עוברים על כך על סדר היום. לראות רב בישראל שכבלים על ידו, שרשראות לרגליו - האם הוא יברח? אני בטוח שהדבר לא נעשה על דעת הנהגת המדינה. כנראה שרצו לשבור את רוחו ולהציג אותו כפושע. איפה כבודו של תלמיד חכם? שלא לדבר על זימונם של רבנים גדולי תורה, פוסקים ידועים, לבוא להיחקר על הסכמה לספר", ציין הרב הכהן.

ראוי כי הרבנים ישתפו פעולה עם המשטרה

תנועת נאמני תורה ועבודה מסרה הערב נוכח העצרת כי היא "רואה בדאגה רבה את כנס התמיכה באי התייצבות לחקירת המשטרה בעניין הספר "תורת המלך". למען שמירת כוחה של מדינתנו, ראוי כי הרבנים שהוזמנו לחקירה יפעלו בחכמה, וישתפו פעולה עם המשטרה".

לדברי התנועה, "למחויבות כלפי החוק יש גם משמעות הלכתית של דינא דמלכותא דינא, ולכן בסרבנות זו יש לא רק פתח לצרות אלא גם בעיה הלכתית. במקביל, מן הראוי שרשויות החוק יבדקו את עצמן האם אינן נוהגות באיפה ואיפה ביחסם לאמירות מסוכנות הבאות משני צדדיה של המפה הפוליטית".