לא יקומו בתחיית המתים

הרב עובדיה יוסף על מי שתרם גופו למדע: "אף שכוונתו לקידום חכמת הרפואה, הוא עושה איסור חמור, ולכן נראה שאין להתאבל עליו"

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 14/03/10 00:00 כח באדר התשע

לא יקומו בתחיית המתים
מיכאלי, ויקיפדיה העברית, צילום: מיכאלי, ויקיפדיה העברית

בכרך חדש בספרות ההלכה של הרב עובדיה יוסף, "חזון עובדיה", קובע הרב עובדיה כי אין להתאבל על אדם שתרם את גופו למדע או על אדם שהתאבד. באחת מן השאלות המופיעות בספר, נשאל הרב על ציות לצוואתו של אדם שביקש כי גופתו תישרף או תיתרם למדע. בשני המקרים פוסק הרב עובדיה בנחרצות כי בקשתו של הנפטר היא עברה על חוקי התורה ואין לציית לה.

פוסקים רבים הכריעו כי חל איסור לתרום את גופו של הנפטר למדע ואין ללמוד אנטומיה על ידי נתיחת גופות, אלא שפסיקתו החדשה קובע הרב עובדיה כי אין להתאבל על מי שציווה לתרום גופו למדע. "התורם את גופו לאחר מותו לצרכי מדע לנתיחת איבריו, אף שכוונתו לקידום חכמת הרפואה, הוא עושה איסור חמור, ועלול למנוע את גופו שלא יקום בתחיית המתים, ולכן נראה שאין להתאבל עליו".


בנוסף קבע הרב כי יש להפר את בקשתו של מי שביקש שגופתו תישרף. "הדבר פשוט שאין לשמוע לו, שהרי זה איסור גמור על פי תורתנו הקדושה (...) מי שציווה לשרוף את גופו, אות היא שהוא כופר בהשארת הנפש ובתחיית המתים, וכאילו כופר בעשרת הדברות ובכל התורה כולה. ואין לשמוע לצוואתו".


עדיף ללמוד ללא ניתוח גופות


בשאלות נוספות בספר, הנוגעות לנושאי מוות ואבלות, יוצא הרב עובדיה יוסף כנגד אנשים הבוחרים לשים קץ לחייהם ולהתאבד. לדבריו מי שמתאבד הוא קל דעת ביראת השם, "אפילו אדם בעל ייסורים קשים, ועני מרוד, אסור לו לשלוח יד בנפשו ויקבל ייסוריו באהבה", ומכאן אין להתאבל על אדם שמתאבד. עם זאת, לדברי הרב, אדם חרדי שמתאבד מוגדר כמקרה שונה, שכן כאן יכול להיות מצב שההתאבדות הייתה בשוגג, לכן משפחתו יכולה להתאבל עליו.

הרב מסכם את דבריו לבסוף וקובע כי "אפילו מי שאיבד עצמו לדעת בניו חייבים לומר עליו קדיש, וכן צריכים לעשות לו אזכרה והשכבה, וכן ללמוד תורה ומשניות, ולתת צדקה לעניים לעילוי נשמתו, כמו שנוהגים לעשות לכל מתי ישראל".

"כל לימודי האנטומיה מבוסס על נתיחת גופות של בני אדם לצורך הלימוד" אומרת לכיפה שני עידן סטודנטית לרפואה. "הנתיחה עוזרת להכיר את גוף האדם באמת, עם רוב הווריאציות השונות, וזהו הבסיס של כל לימודי הרפואה, כך שאחר כך יוכלו הרופאים להציל חיי אדם של אלפים אם לא יותר.

"בישראל יש דגש חזק מאוד על כבוד המת. הם דואגים לשימור הגופה בפורמלין ולקבורה אחרי שנה אחת בלבד, מה שלא קורה במדינות אחרות. ההלכה שקבע הרב עובדיה עלולה להרתיע רבים, בניהם גם סטודנטים, ולמנוע את האפשרות ללמוד את הבסיס ללימודי הרפואה בישראל . אני וחברי ללימודים יכולים ממש לראות את ההבדל בין הגישה לחולה והבנת המחלות לפני לימודי האנטומיה ולאחריהן, כך שאין ספק שזה שלב חשוב מאוד בלימודים"