מגילת אסתר ועבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים

בתיקוני הזוהר הקדוש מופיע הרעיון שיום הכיפורים הרי הוא כפורים וכבר נכתבו על השוואה זו רעיונות רבים על הקשר שבין החגים. במאמר זה ברצוני להראות שישנם קווי מתאר דומים מאד בין מוטיבים מרכזיים בעבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים לבין סיפורו של נס פורים כפי שהוא מסופר במגילה.

חדשות כיפה יצחק בלאו - ר''מ ביב''ע ''בית שמואל'' בחדרה 02/03/04 00:00 ט באדר התשסד

נסיון לגילוי רובד פנימי במגילה

בתיקוני הזוהר הקדוש[1] מופיע הרעיון שיום הכיפורים הרי הוא כפורים וכבר נכתבו על השוואה זו רעיונות רבים על הקשר שבין החגים.

במאמר זה ברצוני להראות שישנם קווי מתאר דומים מאד בין מוטיבים מרכזיים בעבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים לבין סיפורו של נס פורים כפי שהוא מסופר במגילה.

ארמון המלך ובית המקדש

תיאורו הבסיסי של ארמון המלך כפי שהוא מתואר במגילה מזכיר מאד את מבנהו הבסיסי של ביהמ"ק וזאת כמובן מבלי להיתפס לפרטים.

אנו יודעים מן המגילה כי ארמון אחשוורוש הכיל את "בית המלך" כפי שמובא לדוגמה:[2]

וּבָזֶה הַנַּעֲרָה בָּאָה אֶל הַמֶּלֶךְ אֵת כָּל אֲשֶׁר תֹּאמַר יִנָּתֵן לָהּ לָבוֹא עִמָּהּ מִבֵּית הַנָּשִׁים עַד בֵּית הַמֶּלֶךְ:

לפני "בית המלך" הייתה "חצר פנימית", זאת אנו למדים מדברי אסתר:[3]

כָּל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ וְעַם מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ יוֹדְעִים אֲשֶׁר כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית אֲשֶׁר לֹא יִקָּרֵא אַחַת דָּתוֹ לְהָמִית לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה...

כמו כן הייתה גם "החצר החיצונה" כפי שכתוב במגילה:[4]

וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ מִי בֶחָצֵר וְהָמָן בָּא לַחֲצַר בֵּית הַמֶּלֶךְ הַחִיצוֹנָה לֵאמֹר לַמֶּלֶךְ לִתְלוֹת אֶת מָרְדֳּכַי עַל הָעֵץ אֲשֶׁר הֵכִין לוֹ.

"החצר הפנימית" היותה מעין שטח סטרילי. רק האדם שקיבל רשות מפורשת מאת המלך יכול היה להיכנס אליה. לחצר זו היה מכוון פתח בית המלך:[5]

וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת וַתַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית הַמֶּלֶךְ הַפְּנִימִית נֹכַח בֵּית הַמֶּלֶךְ וְהַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ בְּבֵית הַמַּלְכוּת נֹכַח פֶּתַח הַבָּיִת.

אלמנטים אלו מזכירים מאד את הפסוקים המתארים את מבנה בית המקדש.

על הפסוק בספר מלכים א (פרק ו', ל"ו):

וַיִּבֶן אֶת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית שְׁלֹשָׁה טוּרֵי גָזִית וְטוּר כְּרֻתֹת אֲרָזִים:

פירש רש"י:

החצר הפנימית - היא עזרת הכהנים ועזרת ישראל והיא הייתה לפני האולם וקורא אותה פנימית לפי שהייתה לפנים מעזרת נשים.

וכן על הפסוקים בספר יחזקאל (פרק י ג-ה):

וְהַכְּרֻבִים עֹמְדִים מִימִין לַבַּיִת בְּבֹאוֹ הָאִישׁ וְהֶעָנָן מָלֵא אֶת הֶחָצֵר הַפְּנִימִית:

וַיָּרָם כְּבוֹד ה’ מֵעַל הַכְּרוּב עַל מִפְתַּן הַבָּיִת וַיִּמָּלֵא הַבַּיִת אֶת הֶעָנָן וְהֶחָצֵר מָלְאָה אֶת נֹגַהּ כְּבוֹד ה’:

וְקוֹל כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים נִשְׁמַע עַד הֶחָצֵר הַחִיצֹנָה כְּקוֹל אֵל שַׁדַּי בְּדַבְּרוֹ:

מפרש רש"י : החצר הפנימית - היא העזרה. [6]