מעלעל

אם חשבתם שראיתם הכל, טרנד חדש בעולם העלונים: עלון פרשת שבוע בהתאמה אישית.

חדשות כיפה יונתן אוריך 14/06/09 00:00 כב בסיון התשסט

מעלעל

דה-זוו

השבת קרה לי אירוע מוזר, במהלך קריאת התורה בעודי קורא את העלונים (בין גברא לגברא כמובן), נתקפתי תחושה של דה-זוו. שפשפתי את עיני שוב ושוב עד שהבנתי שמישהו ב"מצב הרוח" רצה להשתעשע עם הקוראים והחליט לשכפל את הידיעה העוסקת בטעויות דפוס בבחינות הבגרות פעמיים(!) אולי בשבוע הבא יכנס ח"כ אורלב את הועדה "לבדוק הטעויות בעלוני השבת".

ליאורה מלחששת?

ידיעות רכילויות בעיתוני בתי-הכנסת, זה כבר חידוש. עדיין ב"מצב הרוח", השבוע חנכו שם מדור נחמד בשם "קצרצרים", המעדכן בקצרה אודות הנעשה השבוע. אחד האייטמים חשף שלקראת הקיץ הקרוב תתרענן תוכנית הלילה של גל"צ, "ציפורי לילה", אותה יגישו בימי שלישי קובי אריאלי ושפרה קורנפלד. האייטם נחתם בסקופ היסטרי: "אריאלי, אגב, נצפה ביום חמישי שעבר יושב במסעדת "שמוליק" בתל אביב, סמוך לחצות הלילה, ובין שיחות הטלפון גם טועם משהו. ציפור לילה או לא ציפור לילה?". אינני יודע מה טעם שם אריאלי, אבל באייטם הצהוב הזה אני מוצא יותר מטעם לפגם.

מחוץ למחנה

בגיליון ה-200 ל"עולם קטן", טענה מערכת העלון כי "קו" התכנים הוא "דתי-לאומי, וזהו". אך הצהרות לחוד ומציאות לחוד. בחודש האחרון עסקו ב"עולם קטן" בשני פרויקטים ענקיים, שאינם קשורים כלל וכלל אל הנעשה במגזר הדתי-לאומי: לפני כחודש הוקדשה הכתבה המרכזית לנושא "ההשתלטות הערבית על נצרת עילית" והשבוע יוני לביא השתדל להדאיג את הקוראים בסיפור "ההשתלטות הבדואית על דרום הארץ". מה למגזר הדתי-לאומי ולכתבות הללו? לא דבר ולא חצי דבר.

ובכל זאת, שני הסיפורים נצבעו אדום ובכותרות מרטיטות. נראה כי "עולם קטן" יצאו במסע הפחדה בכל הקשור לנוכחות ערביי ישראל במדינה: הטרמינולוגיה מגמתית במקרה הטוב וחד-צדדית במקרה הרע. ב"עולם קטן" ניסו לאזן במאמר תגובה של עאטף אבו עגאג - בדואי הלומד לתואר שני במדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית - אך לשווא. 200 המילים שהוקצבו לבדואים, הם לא יותר מעלה תאנה מגוחך.

ושוב: תוכן שיווקי בעלוני השבת

בשבוע שעבר ערכו ב"ראש יהודי" ראיון מקיף עם אהובה ניסן, תושבת מודיעין העוסקת בפסיכו-כירולוגיה. החברה מ"ראש יהודי" אפילו נידבו את מספר הטלפון של גב ניסן, בגוף הראיון. במפתיע (או שלא), בעמוד 6 של אותו העלון, נתפרסמה מודעה מסחרית מטעם אהובה ניסן - הכוללת את מספר הטלפון שלה. נשאלת השאלה: האם גב ניסן שילמה גם על הריאיון, או שסגרו איתה "דיל" בנוגע לפרסומת בלבד? (ותודה לגולש יצחק פייגלין שהסב לתשומת לבי).

עלונים לבר מצווה

וזה כבר טרנד: לא עוד ברכונים כמזכרות לרגל חגיגות בר המצווה של פלוני או אלמוני, אלא עלונים. משפחת וידר חגגה באחרונה בר מצווה לבנם, ירדן. במקום להדפיס עוד ברכון לאורחים או סתם לחלק איזה קישוט מיותר - העדיפו כל בני המשפחה להפיק יחדיו עלון לכבוד האירוע. העלון כלל מאמרים נרחבים ומעמיקים אודות האירוע, לצד כתבות קלילות (ותמונות) סביב לדמותו של בעל השמחה. בני המשפחה מספרים בחיבה על העבודה המשותפת בהפקת העלון, שהייתה מעין פעילות מגבשת לקראת האירוע החגיגי. מומלץ בחום.

מזל טוב

מזל טוב לרב שמואל אליהו לכבוד בר-המצווה של בנו, ישי.

לדיווחים והדלפות: mealel@kipa.co.il