אל מלא רחמים

אריה בראון ז"ל, החזן הראשי המיתולוגי של צה"ל, הלך לעולמו

חדשות כיפה אלעד רותם 04/01/09 00:00 ח בטבת התשסט

אל מלא רחמים

אריה בראון ז"ל, דור שביעי בארץ, נולד בירושלים בשנת 1934, ילדותו ושנות נעוריו עליו בתל אביב. הוא למד בבית הספר "הסתדרות החרדים", שם שימש אביו כבעל תפילה. לאחר מכן למד בראון בישיבת "תורה ומלאכה" שבכפר אברהם, בה למד את מלאכת הדפוס. כבר בילדותו התגלה כילד פלא והצטרף למקהלתו של החזן שלמה רביץ, מי שהיה מורם של החזנים התל אביבים הגדולים במאה שעברה, אצלו למדו גם האחים לבית הרשטיק והחזן יוסף מלובני. מאוחר יותר הצטרף למקהלתו התל אביבית של משה מנחם הרשטיק.

אריה בראון שובץ בצה"ל לתפקיד מודיעין קרבי, ולאחר השירות הצבאי פנה לעבוד בתפקיד מינהלי בעיתון הארץ. קרן התרבות אמריקה ישראל הציעה לו מלגת השתלמות בבית האופרה היוקרתי שבאיטליה, "לה סקאלה", אך בראון, כמו בכל שאר התחנות בחייו, סירב לעזוב את הארץ ואת עולם החזות. בראון המשיך את התקדמותו המקצועית, הוזמן לכהן כחזן ראשי בבית הכנסת רמה ולאחר מכן בבית הכנסת בית אל בתל אביב. במהלך השתלמותו המוסיקלית למד אצל המנצחים שמואל ריבלין, יוסף בן ברוך ויהושע זוהר, והוזמן לבית כנסת מפורסמים באוסטרליה, ארצות הברית, דרום אפריקה ואירופה.

לאחר תקופת שירות מילואים בחיל השריון, הועבר בראון לתפקיד חזן ברבות הצבאית. בשנת 1976, לאחר פרישתו לגימלאות של החזן הצבאי הראשי אברהם כרמל, החליף אותו בראון, ושימש בתפקידו 23 שנים, עד לשנת 1999. במהלך תפקידו הפך לסגן אלוף, והיה לחזן הצבאי הראשון שהגיע לדרגה זו.


אחד הבריטונים הגדולים והיפים בעולם


קול הבריטון העוצמתי והחם שלו אפיין אותו בטקסים הממלכתיים הרבים שנכח בהם, ובעיקר בתפילת "אל מלא רחמים" שנשא בטקסי האזכרה השנתיים לחללי צה"ל. בין השאר ליווה בראון את טקס הלוויה של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. במהלך חייו הקליט בראון מספר תקליטי חזנות ושירה חסידית.

לפני כחודש לקה בראון בהתקף לב, אושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב, שם נפטר בשבוע שעבר. אריה נקבר בבית העלמין סגולה בפתח תקווה, והוא בן 75.


ד"ר מרדכי סובול, מנהל ומנצח התזמורת הסימפונית יובל, המקובל בעולם כבר סמכא בענייני חזנות יהודית, מספר על חברות קרובה והערכה עמוקה לאריה בראון: "היה לו את אחד הבריטונים הגדולים והיפים בעולם. קולו דמה מאוד לקולו של החזן משה אוישר, והטמבר של הקול שלו קישר בין עולם החזנות של אז לזה של היום.

אריה בראון היה באמת חזן ברמה עולמית. הוא עבר את העולם לאורך ולרוחב בקונצרטים ובתפילות, וייצג את עולם החזנות וישראל בקולו ובשירתו. שועי עולם הזמינו אותו לשיר: ביל קלינטון, גורג בוש, הנרי קיסינגר, והמלך חוסיין, שאמר לו "אתה המואזין של היהודים". רבין היה חבר שהעריץ אותו. מאז נפילתו של יוני נתניהו, אריה בראון היה עושה את האזכרה השנתית, והתפתחה מערכת יחסים מאוד מיוחדת בין משפחת בראון למשפחת נתניהו.


המאפיין העיקרי שלו היה חוש ההומור. חיוך, בדיחה שתמיד באה במקום. כשעמדנו בבית העלמין, חשבתי שהדבר שהכי מתאים לאריה זה לקום ולומר: חברה, עבדתי עליכם. רעייתו זמירה הייתה בשבילו היהלום שבכתר. בלעדיה לא הייתי מגיע לכלום, הוא היה אומר. לא תמצא בעולם החזנות התחרותי והאגרסיבי, אדם אחד שיאמר עליו מילה רעה. הוא היה אדם ישר ואהוב על ידי חבריו החזנים.

הופענו הופעות רבות משותפות ברחבי הארץ ובעולם. אני כילד פלא והוא כחזן בוגר. כשבגרתי, נפגשנו בקונצרטים של התזמורת הסימפונית יובל, אני כמנצח והוא כחזן. היה קשר מאוד אמיתי והדוק בין המשפחות שלנו.

עולם החזנות סגד לו בחייו, ומרכין את ראשו בצער עם הידיעה הזו. אני מבכה את מותו ללא עת.