שנת השמיטה הופכת אותנו לבני חורין מחולשותינו

בעצם ההידמות שלנו לריבונו של עולם ביכולת לתת משלנו לאחרים, היא יוצרת פעולה של השוואת הרצון האנושי שלנו אל הרצון של בורא עולם

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 21/08/14 13:31 כה באב התשעד

שנת השמיטה הופכת אותנו לבני חורין מחולשותינו
יחצ, צילום: יחצ

פרשת ראה עוסקת בנושאים רבים ומגוונים ערב כניסתנו לארץ ישראל, כעת חוזר משה לנושא שכבר נידון בפרשת בהר ובפרשות נוספות - מצוות השמיטה. בפרשה זו מוסיף בה היבט נוסף, מצוות שמיטת כספים. אדם שקיבל הלוואה וטרם השיבה כאשר מגיעה שנת השמיטה, התורה מצווה לשמוט את החוב. ננסה להבין מה הצד החינוכי שהתורה רוצה ללמד אותנו.

אור החיים הקדוש, רבי חיים בן עטר, מבאר שכאשר הקדוש ברוך הוא ברא את העולם הוא ברא אותו לששה ימים ושבת אחת בלבד, ובכל שבת ושבת חוזר העולם ונברא פעם נוספת. השבת שהיא יום המנוחה והשביתה, יוצרת את ההתחדשות בבריאה. כך שנת השמיטה שמופיעה לאחר ששת שנות המעשה של גידול ופריחה זריעה וחרישה, מגיעה השבת של הארץ - שנת השמיטה. בשנה זו מתחדשת הבריאה, הקרקעות בטלות ממלאכתן, ויושבי הארץ בניה של ארץ ישראל, פנויים להגות בתורה ולבנות ולחדש את עולמם הרוחני. בשנה זו גם חובות האדם מתבטלים. כדי לאפשר לו לחזור למעגל החיים הכלכליים, מבלי חובות ועם יכולת של בניין כלכלי חדש.

כמו שזה נכון במבנה השבוע, שלאחר ששת ימי המשעה מגיעה השבת, כמו שזה נכון במבנה שש שנים שמגיעה שבת, כמו שזה נכון בעולם החומר שאחרי שש שנים מגיעה שמיטת כספים, כך זה גם בנפש האדם - לאחר שנים של יגיעה, יצירה ועשייה מגיעה שנת התחדשות לנפש. שנה בה האדם צריך להעמיק את הקשר בינו לבין בוראו, להעמיק בינו לבין עצמו, ולהעמיק את הקשר בינו לבין הסביבה והקהילה בה הוא חי. שנת השמיטה מאפשרת לנו להיות בני חורין גם מחולשותינו ויצרינו, ולבנות נדבך נוסף בהעצמה הרוחנית בקשר בינינו לבין בוראינו.

התורה גם מזהירה אותנו פן תבוא בנו מחשבת בלייעל, שהיות וקרבה שנת השמיטה ותבוא בצידה גם שמיטת הכספים, נמנע מלתת הלוואות וגמילות חסד לעני ולאביון. הוראה חינוכית זו של התורה באה להשריש בקרבינו יותר מכל את הזכות והחובה שיש בכל אחד ואחד בדאגה למען המוחלשים בחברה, והיכולת שלנו לתת כתף וסיוע כדי שידם לא תרד מטה מטה. אלא עלינו להיות מובילים תהליך של גמילות חסדים, אהבת הבריות ותיקון העולם החומרי, בהעצמה שלו אל רוחניות עליונה.

בעצם ההידמות שלנו לריבונו של עולם ביכולת שלנו לתת משלנו לאחרים, היא יוצרת פעולה של השוואת הרצון האנושי שלנו אל הרצון האלוהי של בורא עולם. "פתוח תפתח את ידיך לאחיך, לענייך ולאביונך בארצך".

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן