מסעות בני ישראל ומסעות האדם בחיים

תפקיד המסעות לרומם את ניצוצות הקדושה שהיו מונחים במדבר. האדם בחייו צריך להתבונן במציאות שבה הוא חי, ולראות איך כל דבר גשמי ורוחני יכול למצוא את חיבורו לריבונו של עולם

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 23/07/14 14:34 כה בתמוז התשעד

מסעות בני ישראל ומסעות האדם בחיים
יחצ, צילום: יחצ

פרשת מסעי עוסקת במסעותיהם של בני ישראל, מיציאתם ממצרים ועד הגעתם לירדן ירחו לפני כניסתם לארץ. מסעות אלה המסופרים לנו בתורה, באים ללמד אותנו את מסעיו של האדם בחייו בעולם הזה. אלה מסעיהם למוצאיהם, האדם יוצא מנקודת המוצא שלו אל מסע חייו. במסע זה הוא פוגש נקודות חיים שונות כגון "חרדה", שם של מקום היה, כך גם בנפש לעיתים אנו פוגשים מקום או אירוע שממלא אותנו חרדה. "מתקה" מקום שמסמל מתיקות, המתקה היא ההבנה של האדם שגם אם ההיינו בחרדה יש בה יכולת לחזק ולחשל את נפש האדם ולרומם אותו ולתת לו כוח התמודדות עם קשיים. לכן, בהתחברות להבנה זו נמצא שהמקום ממותק.

כידוע, בתוך המסעות האלה עברנו ארבעים ושתים מסעות. רבותינו מלמדים אותנו שמסעות אלה הם כנגד שם מ"ב. שם מ"ב נוסד ונכתב על רבי נחוניה בן הקנה, שהיה מתפלל בכניסתו לבית המדרש ובציאתו תפילה קצרה - "יהי רצון מלפניך ה' אלוהי שלא יארע דבר תקלה על ידי, ולא אכשל בדבר הלכה וישמחו בי חברי וכו'". תפילה זו באה להגן על האדם הלומד שלא יכשל בדבר הלכה, ולא יכשלו בו חבריו כאשר יאמר דבר שאינו כהלכה, מסמלת את המעלה המיוחדת שהייתה לרבי נחוניה בן הקנה. רבי נחוניה תיקן גם את תפילת "אנא בכוח גדולת ימינך וכו'" שראשי התיבות שלה הם "שם מ"ב". שם זה תפקידו ויכולתו המיוחדת להעלות את הקדושה ולרומם אותה לשורשה.

כך מ"ב המסעות תפקידם היה לרומם את ניצוצות הקדושה אשר היו מונחים במדבר, ומדבר זה מקום שיש בו נחש שרף ועקרב המסמלים את ההתמודדות שלנו עם כוחות הטומאה והרשעה בעולם. לכן, היו מקומות במדבר ששהינו בהם זמן רב, והיו מקומות ששהינו בהם זמן מועט, הכל לפי הצורך והיכולת לתקן ולרומם את הקדושה בעולם.

כך האדם בחייו צריך להתבונן במציאות שבה הוא חי, ולראות איך כל דבר גשמי כזה או אחר ואף רוחני יכול למצוא את קישורו וחיבורו לריבונו של עולם. וכך אומרת התורה: "ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה' ואלה מסעיהם למוצאיהם". חלק הראשון בפסוק מסמל את היעוד ואת המטרה, לצאת מנוקדת המוצא אל המסע, והחלק השני "ואלה מסעיהם למוצאיהם" מסמל את העבודה של האדם הישראלי מלמטה למעלה. מהעשייה אל הקישור בעולם הרוחני.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן