פרשת בשלח: אמונת הזריעה

עניין האמונה מתגלה דווקא בחושך, דווקא כשלא הכל בהיר ונהיר ישנו צורך להתחזק באמונה. ייתכן שיסוד האמונה קשור מאוד לט"ו בשבט

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 06/02/17 22:30 י בשבט התשעז

פרשת בשלח: אמונת הזריעה
פרטי, צילום: פרטי

פרשת האמונה

לפרשתנו ניתן לקרוא פרשת האמונה. ישנם ניסיונות רבים שעם ישראל עובר ומתוכם מתגלה מובא בה ניסיונות שונים באמונה בה'. ביטויים לשורשי האמונה מתגלים לאורך כל הפרשה. כל משבר שיש לעם ישראל יש בו ביטוי לחיזוק באמונה:

א. ניסיון ההליכה אחר עמוד ענן.
ב. ניסיון העמידה מול המצרים שרודפים.
ג. ניסיון הכניסה לים סוף.
ד. ניסיון במי מרה.
ה. ניסיון של חוסר אוכל במדבר סין.
ו. ניסיון באכילת המן עם כל פרטיו.
ז. ניסיון מסה ומריבה.
ח. ניסיון המלחמה בעמלק.

שירת הים כנגד יסוד האמונה

התיקון של כל שורשי האמונה, הוא השירה, ששרים אחר קריעת ים סוף, ששם מוזכרת אמונתם של עם ישראל (שמות יד, לא): "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ". הכוח לשיר הוא ביטוי לאמונה בה'.

האמונה בשעת הסתר וחושך

עניין האמונה מתגלה דווקא בחושך (תהילים צב, ג): "וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת", דווקא כשלא הכל בהיר ונהיר ישנו צורך להתחזק באמונה. ייתכן שיסוד האמונה קשור מאוד לט"ו בשבט.

הגמרא במסכת שבת (דף לא.) מביאה בשם ריש לקיש: "מאי דכתיב (ישעיהו לג) "והיה אמונת עתיך חסן ישועות חכמת ודעת"? - "אמונת" - זה סדר זרעים".

וכן אומר על כך המדרש (במדבר רבה, נשא פרשה יג): "עדות ה' נאמנה - זה סדר זרעים שאדם מאמין בחייו של עולם (בחיי עולם) וזורע".

זריעה באדמה הולכת תמיד עם אמונה. כשאנו זורעים איננו יודעים האם נזכה לראות פירות.

וכפי שהגמרא (תענית ה.) מספרת יואל הנביא: "בימי יואל בן פתואל... יצא אדר ולא ירדו גשמים, ירדה להם רביעה ראשונה באחד בניסן. אמר להם נביא לישראל: צאו וזרעו. אמרו לו: מי שיש לו קב חטים או קבים שעורין יאכלנו ויחיה, או יזרענו וימות? - אמר להם: אף על פי כן, צאו וזרעו! נעשה להם נס ונתגלה להם מה שבכתלין ומה שבחורי נמלים. יצאו וזרעו שני ושלישי ורביעי, וירדה להם רביעה שניה בחמשה בניסן, הקריבו עומר בששה עשר בניסן, נמצאת תבואה הגדילה בששה חדשים גדילה באחד עשר יום".

מסיפור זה למדים שיש בזריעה סוג של ניסיון. לקחת זרעים שיש לך ובמקום ליהנות מהם להטמינם באדמה ולהאמין שיום יבוא וירדו גשמים ויצמח שדה שלם. זהו סוד האמונה, אף שלא רואים - זורעים ומאמינים שיום יבוא ויצאו הפירות. על זה נאמר (תהילים קכו, ה): "הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ".

ט"ו בשבט כביטוי לאמונה

אנו עומדים לפני ט"ו בשבט, ראש השנה לאילן. זו בתקופה שעוד אין פירות יש רק אמונה שיצמחו פירות. אנו רק רואים את הניצנים הראשונים מהאילנות וכבר אנו מאמינים שיום יבוא ויצמחו פירות באילנו.

יסוד זה קיים גם בחינוך ילדנו. ההורים זורעים באדמה ומגדלים את הילדים ומאמינים שיזכו לראות את הפירות המתוקים. ועיקר יסוד החינוך זה האמונה. להאמין שהתפקיד שלנו זה ההשקעה בחינוכם, ואת הפירות גם אם עדיין איננו רואים מאמינים אנו שנזכה לראותם.

וביום שרואים את הפירות אפשר לשיר את שירת האמונה "אז ישיר משה...".

ולסיום

שנזכה להאמין בעצמנו ובילדנו, לזרוע בתוכנו ובתוך ילדנו הרבה אמונה, ובעז"ה גם נזכה לשיר את השירה הגדולה שישיר מלך המשיח במהרה בימינו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן