פרשת ויחי: אז מי בסוף המנהיג?

מדוע יעקב מחליט להפוך את אפרים ומשנה לשבטים בישראל, וכי רוצה הוא שוב להרבות שנאה כלפי יוסף אחרי הסיפור הקודם של העדפת יוסף על פני האחים? מהי מטרת העניין?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 12/01/17 11:37 יד בטבת התשעז

פרשת ויחי: אז מי בסוף המנהיג?
פרטי, צילום: פרטי

במה זכו אפרים ומנשה

בפרשתנו מסופר על שלושה מפגשים של יעקב עם בניו: שני מפגשים בין יעקב ליוסף ומפגש כולל שלו עם כל ילדיו יחדיו. לכאורה היה מקום למפגש אחד בלבד שבו היה הכל נאמר, לשם מה נצרכו שלושה מפגשים שונים?

ועוד יש לשאול, מדוע יעקב מחליט להפוך את אפרים ומשנה לשבטים בישראל, וכי רוצה הוא שוב להרבות שנאה כלפי יוסף אחרי הסיפור הקודם של העדפת יוסף על פני האחים? מהי מטרת העניין?

מאבק הבכורה

כדי לענות על השאלות כללו, יש לשים לב שלאורך כל ספר בראשית שישנו מאבק מי יהיה הבכור. זה מתחיל בילדים הראשונים: קין והבל שרבים למי שייכת הארץ, עובר לאברהם ולוט למי שייכת הארץ, אח"כ ליצחק וישמעאל מי היורש, ממשיך אצל יעקב ועשיו, וכעת עולה השאלה מי יהיה היורש של יעקב אבינו. בני רחל? בני לאה? בני השפחות?

כולם ממתינים להכרעתו של יעקב. בהתחלה יעקב שידר שהבן הנבחר הוא יוסף, כפי שמופיע בפרשת וישב (בראשית לז, ב-ג): "אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף... וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו". הדבר מוביל לשנאת האחים כלפי יוסף. לטענתם, אביהם טועה כפי שטעה יצחק באהבתו לעשיו, וכפי שטעה אברהם באהבתו לישמעאל.

המפגש הראשון של יעקב ויוסף

נראה שכעת יעקב מודיע לבניו מה הוא הכריע. במפגש הראשון בין יעקב ליוסף, מבקש יעקב מיוסף שיקבל את בקשתו להיקבר עם לאה. המסר הוא שיעקב בוחר בבני ללאה כממשיכי דרכו. יוסף מקבל זאת ללא עוררין.

המפגש השני של יעקב ויוסף

כשרואה יעקב שיוסף קיבל את דבריו, והפנים שגם בני לאה הם חלק בלתי נפרד מבני ישראל, נפגש עמו בפעם השנייה כדי לבשר לו שהוא הבכור לעניין הירושה. הוא יורש פי שתיים ויקבל שתי נחלות בארץ ישראל, ויזכה לשני שבטים בישראל, כדין בכור (בראשית מח, ה): "אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי". ומוסיף (בראשית מח, כב): "וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ". זו הסיבה שיעקב מגלה ליוסף כעת את סיבת קבורת רחל מחוץ למערת המכפלה (בראשית מח, ז): "וַאֲנִי בְּבֹאִי מִפַּדָּן מֵתָה עָלַי רָחֵל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בַּדֶּרֶךְ", אל תחשוב שאמך פחות חשובה בעיניי, הייתה סיבה מאת ה' לכך, אך בשבילי היא חשובה לא פחות מלאה.

המפגש השלישי עם כל הילדים

מיד לאחר מכן מכנס יעקב את כל ילדיו, ובאותה העת מחלק תפקיד וייעוד לכל אחד ואחד, כשהנושא המרכזי שהולך להתגלות הוא מי יהיה הבכור, ממשיך דרכו:

ראובן - אמנם אתה הבכור הביולוגי "כוחי וראשית אוני" אך נכשלת: "פחז כמים אל תותר".

שמעון ולוי - נכשלתם בהנהגה ביחסי חוץ, בעמידה מול הגויים: "בסודם אל תבוא נפשי בקהלם אל תחד כבודי".

יהודה - הוכחת את עצמך ולכן אתה הנבחר: "אתה יודוך אחיך". אתה תוביל את האחים. ותהיה המלך.

יוסף - זוכה לתואר (בראשית מט, כב): "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן". נחלקו הפרשנים מה זה "פרת" האם זה מלשון פרי, מלשון פארות או מלשון חן. יוסף הוא הראוי להיות הפרי, ויזכה לרשת פי שתיים. הוא הבכור לכל ענייני הפירות הגשמיים. "תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו:" - הבכור הגשמי, הראש, והנזיר (המרומם).

סיכום הדברים

יעקב מעביר את המסר לבניו, יהודה מנהיג האחים, ויוסף הבכור בירושה החומרית. כפי שכתוב בספר דברי הימים א (ה, א-ג): "וּבְנֵי רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל כִּי הוּא הַבְּכוֹר וּבְחַלְּלוֹ יְצוּעֵי אָבִיו נִתְּנָה בְּכֹרָתוֹ לִבְנֵי יוֹסֵף בֶּן יִשְׂרָאֵל וְלֹא לְהִתְיַחֵשׂ לַבְּכֹרָה: כִּי יְהוּדָה גָּבַר בְּאֶחָיו וּלְנָגִיד מִמֶּנּוּ וְהַבְּכֹרָה לְיוֹסֵף".

לסיום...

שנזכה בקרוב לקיום דברי הנביא יחזקאל (לז, יט): "דַּבֵּר אֲלֵהֶם כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חברו חֲבֵרָיו וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן