הכל דיבורים!

כבר קרה לכם שהתעצבנתם בגלל שמישהו אמר לכם "בלי נדר" והרגשתם שהוא סתם מורח אתכם? קרה לכם שאמרתם "בלי נדר" ולא התכוונתם באמת? כנסו ותבינו למה. על כוח הדיבור ופרשת השבוע

חדשות כיפה אהרון דרמון 16/07/14 18:34 יח בתמוז התשעד

הכל דיבורים!
Shutterstock, צילום: Shutterstock

במחוזותינו מתהלכת לה אמירה עוקצנית ומרירה למדי:

- איך אומרים: "עזוב, לא נראה לי שאני אעשה את זה" בשפת ה'דוסים'?

- "בלי נדר..."

ובכן דברים קשים. אך בואו נודה שיש בהם מן האמת: הרבה פעמים, דתי מצוי יכול לומר כל דבר ולנדב את עצמו לכל משימה - בתנאי שהוא פולט מתישהו את מילות הקסם "בלי נדר" - ואז פתאום הכל נעלם! הוא בעצם מתכוון שהוא לא אמר כלום ושהוא לא באמת מרגיש מחויב למה שהוא אמר לפני רגע, באותו משפט.

וכנגד התפיסה הזו - המזלזלת בכוח הדיבור, באה התורה ואומרת בפרשתנו: לֹאיַחֵלדְּבָרוֹ: כְּכָל הַיֹּצֵאמִפִּיו, יַעֲשֶׂה (במדבר ל, ג). או בלשון הרמב"ם במניין המצוות (המצווה הקנ"ז) "האזהרה שהזהרנו מלעבור על מה שחייבנו עצמנו בדיבור."

רש"י מפרש את הפסוק על פי הספרי: כמולאיחללדברו-לאיעשהדבריוחולין.

מכאן ניתן להסיק מסקנה פשוטה אך משמעותית ביותר: אם יש מצב שאני אחלל את דבריי, זה אומר שלכתחילה הדיבור היוצא מפי הינו... קדוש. קדוש? איך יתכן? קדוש זה מיוחד, זה נבדל... והדיבור שלי מלווה אותי מאז הגמגומים הראשונים שלי, אז איך אתייחס ליכולת האנושית הבסיסית הזאת כאל משהו קדוש ונשגב?

אז זהו שבעצם, למרות שהתרגלנו אליו ושאנחנו קצת מזלזלים בו, כוח הדיבור הוא תופעה נדירה וייחודית בכלל הבריאה. היכולת לדבר מבדילה אותנו משאר הנבראים, הדוממים והחיים. אז כן, הדיבור הוא "קדוש". מובדל ומבדיל, מייחד את המין האנושי בכלל ואת עם ישראל בפרט. אוי, כמה שאנחנו אוהבים ויודעים לדבר... "אֵין כּוֹחוֹ [של עם ישראל] אֶלָּא בְּפִיו" כבר הבחינו זקני מדין.

אז מה כזה מיוחד (וקדוש) בדיבור שלנו? רבים חושבים שהדיבור מיועד לתקשורת הבינאישית ושבזה מסתכם העניין. אבל גישה זו ממעטת בערכו של הדיבור ומצמצמת אותו למעמד של אמצעי בלבד. בואו נזכר שגם בין החיות קיימת תקשורת מסוימת. ואם כן, אנו חייבים לחפש יותר עמוק.

ומי לנו עמוק כ... בורא העולם? הוא הַמְדַבֵּר ב-ה הידיעה, ורק הוא יכול לבקש זכויות יוצרים על כוח הדיבור. מה שהופך כל דיבור אנושי למעין חיקוי של דבר ה', סוג של הַשְׁאָלָה מהדיבור האלוקי. אנחנו מדברים רק כי ה' מדבר.

ומה התפקיד של הדיבור אצל ה'? התשובה כתובה בתורה: על ידי דיבורו, הקב"ה ברא את העולם (עשרת המאמרים בהם נברא העולם) ועל ידי דיבורו הוא גילה את רצונו באמצעות המצוות (עשר הדיברות).

שני פונקציות אלה - יצירה וגילוי - מאפיינות גם את הדיבור האנושי.

הדיבור בורא מציאות. המילים שאני בוחר יוצרים את המציאות שאני חווה. בפרספקטיבה זו, המציאות היא 'פרווה' - אובייקטיבית וניטראלית. הפרשנות שאני נותן לה, באמצעות המילים שאני מדביק עליה, הופכת אותה לחיובית או שלילית. כשאני מתייחס לעובדה מסוימת בגישה ובמילים חיוביות, המציאות נהפכת אוטומטית לחיובית. ולהפך כמובן. ראה סעיף לשון הרע או עין רעה.

בנוסף, הדיבור מגלה מה שצפון בלב,ובכך הוא מבטא את הרצון שלנו. ברור שכשאני מצווה על מישהו או כשאני משוחח עם מישהו - אני מגלה כלפי חוץ את מה שבתוכי, את הרצון שלי. אבל בראש ובראשונה, הדיבור הוא ביני לבין עצמי: כשאני משוחח עם עצמי (וכולנו עושים את זה כל היום), אני למעשה הופך למודע יותר. למעשה, המרכבה העיקרית לתודעה האנושית היא הדיבור הפנימי, השיח המודע, שדרכו אנחנו הופכים לבעלי תודעה - דהיינו בני אדם.

ככל שהדיבור הפנימי יותר זך וגבוה, כך התודעה מתרוממת. וכשהדיבור שלי מתנשא לגבהים אדירים, הוא פוגש את דבר ה' שבעצמו מגלה את כוחו בעולם. מפגש זה בין המילים שלי למילותיו של הקב"ה נקרא תפילה. בשיחה הזו בינינו לבין בורא עולם, אנחנו אומרים מה שה' אומר בעצמו. ה', שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ. בתפילה, אנחנו מיישרים את רצוננו-דיבורנו לדיבורו-רצונו של בורא עולם.

ובכלל - כל דיבור שלנו הוא בעצם תפילה שמגשימה את עצמה. ואם כן, אכן - הדיבור שלנו קדוש. כוח המילים הוא כוח החיים. יש להלל כל מילה - ואסור לחלל אותה!

הכותב הינו מאמן אישי וזוגי ליצירת שינוי משמעותי, מטפל בדמיון נובע, מרצה ומנחה סדנאות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן