המאבק נגד הרס המשפחה – לא נגמר

הרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, מסביר כי הניסיון של שמירת התא המשפחתי כגרעין של עם ישראל, איננו נחלת ההיסטוריה בלבד

חדשות כיפה תא"ל הרב רפי פרץ 15/07/11 10:41 יג בתמוז התשעא

המאבק נגד הרס המשפחה – לא נגמר
רומן פורצקי, במחנה, צילום: רומן פורצקי, במחנה

פנחס מתמודד עם הנפילה המוסרית והפגיעה בתא המשפחתי, עליה מסופר בסוף הפרשה הקודמת, פרשת בלק. פרשתנו מספרת כי המאבק ההיסטורי כנגד הרס המשפחה והנאמנות המשפחתית לא נגמר: "צרור....כי צררים הם לכם" (במדבר כ"ה, י"ח-י"ט) - "צרור" בהווה. אין לעבור לסדר היום על פגיעה כה קשה בלב האומה, בתא המשפחתי - שהוא היחידה הבסיסית ביותר, הגרעין, של עם ישראל. הניסיון הזה אינו נחלת ההיסטוריה בלבד, הוא חי ונושם כאן ועכשיו!

בהמשך הפרשה נערך מניין אוכלוסין בישראל: "שאו את ראש עדת בני ישראל....לבית אבותם"(במדבר כ"ו,ב'). עריכת הניין לאחר המגפה הקשה באה לבטא שלמרות הכשלון המוסרי הקשה, לא נס לחם, כל אחד מישראל הוא חשוב, משמעותי ויקר.

שלמה המלך, החכם מכל אדם, אמר: "שבע יפול צדיק- וקם" _משלי כ"ד, ט"ז). על אף המעידות, גם הקשות ביותר, עם ישראל נשאר בפנמיותו זך וטהור. לכן חשוב לא לשקוע ביאוש בעקבות הכשלונות, אלא להשקיע את כל המאמצים על מנת לתקנם ולהתרומם מהם. כשלונות ונפילות היו ויהיו - החכמה היא לקום מהנפילה, ולא להתבוסס בה. הצדיק אינו זה שלא נופל, אלא זה שנופל - וקם!

המנהיג הישראלי יודע כיצד לגשת אל הכלל והפרט בישראל, אל כל משפחה ולכל יחיד, ולרומם אותם אל החזון הנשגב. משה עומד בסוף ימיו והוא דואג להמשך דרכו של עם ישראל, הוא מבקש מאלוקים למנות אחריו מנהיג ראוי לעם ישראל: "יפקד ה' אלהי הרוחות לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רעה" (במדבר כ"ז, י"ז-י"ח).

בתגובה, אלוקים מצווה את משה למנות את יהושוע בן - נון למנהיג הבא של ישראל. הסיבה לכך היא, שיהושוע הוא: "איש אשר רוח בו" (במדבר כ"ז, י"ח) איש "שיוכל להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד" (רש"י על הפסוק הנ"ל). איש שיודע להנחיל את החזון הגדול לכל אחד מישראל לפי סגנונו המתאים לו ובגובה עיניו.

מנהיג ישראלי הוא "איש אשר רוח בו". הוא יודע להעמיד את החזון והערכים המניעים את האומה לעשייה חיובית ובריאה. הוא יודע כיצד לתרום הן את כלל העם והן כל יחיד באופן המתאים לו, למימוש החזון הלאומי, מתוך הכרת התכונות והכשרונות הטמונים בנו.

החיבור המופלא הזה שבין העמדת חזון והצבת לפיד-אש של צדקת הדרך, יחד עם דאגה אישית לכל אחד מפקודיך - זוהי עוצמתו הגדולה של מפקד, ולקריאת "אחרי!" - אכן ימצא את חייליו איתו.

"עלה נעלה...כי יכול נוכל לה" (במדבר י"ג, ל').

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן