Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
פרשת בהעלותך: על פי ה´ יסעו - כיפה

פרשת בהעלותך: על פי ה´ יסעו

הקב"ה מציב בפני דור המדבר ניסיון שמחדד את משמעות המחויבות ואת עצמתה של האמת האלוקית - לנסוע ולחנות על פי ה´

חדשות כיפה הרב נחמיה קרקובר 15/06/16 16:09 ט בסיון התשעו

פרשת בהעלותך: על פי ה´ יסעו
shutterstock, צילום: shutterstock

מי מאתנו לא עמד פעם לפני בחירה מורכבת ואמר לעצמו 'אילו רק יכולתי לקבל מסר מריבונו של עולם - שיגיד לי מה נכון לעשות או אולי יש מלאך או נביא שינחה אותי?'.

כמובן שזה לא קורה ואנחנו נאלצים להחליט בעצמנו. אבל מה היה קורה אילו זה היה אפשרי? תארו לעצמכם שבכל בחירה והתלבטות ההכרעה הייתה מגיעה באופן מידי מהשמיים: בת קול הייתה יוצאת ואומרת כיצד יש לנהוג. איך העולם שלנו היה נראה? האם אנחנו באמת מוכנים לחיות במציאות כזו?

עולם כזה הוא עולם שבו אין מקום לקבלת החלטות עצמאיות, אין מקום ליצירתיות, אין מקום גם לטעויות ונפילות. הכול על פי דין ועל פי האמת. זוהי מציאות שבכל רגע הכול יכול להשתנות, מציאות שבה לאדם אין כל שליטה. זהו עולם שאמנם קל לכאורה לחיות בו אבל קשה מאוד להתנהל בו. זוהי המציאות שבה חיו עם ישראל במדבר.

הפרשה שלנו מתארת לאורך כמה פסוקים את האופן שבו עם ישראל מהלך במדבר, הביטוי ששוזר את כל הפסוקים הוא 'על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו'. עמודי הענן והאש הובילו את המחנה, רגע הולכים ורגע נחים, לעיתים הליכה של ימים ועצירות קצרות, ולפעמים עצירה ארוכה של מספר חודשים. תארו לעצמכם משפחה שהולכת מספר ימים, סוף סוף יש עצירה, מתחילים לפרוק את החפצים והנה ממשיכים ללכת. בתחנה הבאה כבר לא פורקים אלא ממתינים לנסיעה אך הפעם העצירה היא ארוכה, מתחילים לפרוק ו...עוד פעם מתחילים ללכת.

התיאור הזה מסביר היטב את הנאמר בספר דברים 'למען ענותך לנסותך לדעת את אשר בלבבך התשמור מצוותיו אם לא'. חיים כאלה לאורך 40 שנה, הם מהניסיונות הקשים שאדם יכול לעבור. צייתנות מוחלטת ללא כל שליטה ובלי אפשרות לשינוי או טעות. כנראה שדור שמצליח לעמוד בניסיון כזה הוא אכן דור דעה. היכולת לעמוד על הרגליים ולהישאר אישיות חזקה ויציבה היא אתגר גדול מאוד. מי מאתנו היה עומד באתגר מהסוג הזה.

הקב"ה מציב את הניסיון הזה לפני עם ישראל, כדי לחדד את משמעות המחויבות, את עצמתה של האמת האלוקית - שאין בה פשרות ואין בה מקום להחלטות, את מידת הדין המוחלטת שבה עושים מה שנכון ללא התחשבות במציאות המורכבת. זוהי המחויבות שמצד האמת כל אחד ואחת מאתנו מחויבים אליה, לנסוע ולחנות על פי ה'.

אז מה אנחנו לומדים מזה? אנחנו היום במציאות אחרת לגמרי, שבה השליטה נמצאת לכאורה בידינו. האם אנחנו משכילים לנצל אותה היטב? האם אנחנו מצליחים לנתב את הבחירות שלנו אל האמת המצופה מאתנו? מה הפער בין הדרך שבה אנחנו הולכים לדרך שבה היינו הולכים אם זה היה בדבר ה'?

דור המדבר איננו מצב נורמלי, אך הוא בהחלט דור שקורא לנו קריאת כיוון למקום שבו אנחנו צריכים לכוון את בחירותינו. לבחור במחויבות. על פי ה' נחנה ועל פי ה' ניסע.

הכותב הוא רב אולפנת או”ת נווה חנה מרשת אור תורה סטון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן