פרשת אמור: היינו כחולמים!

יום העצמאות אינו מתאר רק מאורע היסטורי אלא מעניק לנו הזדמנות להמשיך לחלום על בניית חברת מופת טהורה ולעסוק בעשייה בהווה ממש

חדשות כיפה יגאל קליין 10/05/16 20:28 ב באייר התשעו

פרשת אמור: היינו כחולמים!
יחצ, צילום: יחצ

לעילוי נשמת סבתי רבקה קליין ע"ה, ששרדה את השואה והמשיכה להגשים את החלום בעלייתה מצרפת לירושלים ונטמנה בשיבה טובה אתמול בהר הזיתים.

פרשת אמור מכילה את אחד הפרקים עליהם אנו שבים וחוזרים במהלך השנה בספירלת המועדים. זו שבכל שנה עולה משלב לשלב וממועד למועד אחר שמעניק לאדם, לקהילה ולאומה ערך מוסף נוסף. בתקופה זו של השנה, אנו מציינים ימים שנוספו ללוח השנה. אל חנוכה ופורים נוסף גם יום העצמאות כיום של תשועה וצמיחה דומה אבל שונה.

עם סיומו של חג הפסח מתחילים להריח באוויר את הגעתם של ימי התשועה, הזיכרון והתקומה. אווירת ההכנה לטקסים, התכוננות הרחובות בערים ליום העצמאות, כמו גם התדר בכלי התקשורת שמתחילים לעסוק בשואה, זיכרון ותקומה, מביאים את התחושה שאנו נמצאים בימים מיוחדים.

כמו כל יום מיוחד בלוח השנה שלנו, גם ביום העצמאות אנחנו נתבעים לעבודה רוחנית ומוטל עלינו לדייק מהו בעצם התהליך שעל כל אחד וכל אחת מאתנו לעבור, כאשר אנו זוכים לחגוג את היום שזכינו לו מתוך חסד א-לוקי ומתוך עמל ומסירות נפש של רבים וטובים.

בספרו "אורות הקודש" (חלק א' נ"ג) כותב הרב קוק כי "החלומות הגדולים יסוד העולם הם". הרב מסביר שהדרך היחידה להניע את המציאות, לקדם את העולם ולפתח את העולמות הרוחניים והאישיותיים של האדם, היא דרך החלום: החלום על מציאות שלמה, על תיקון העולם ועל יצירת חיים רוחניים מפותחים, הם המפתח להתקדמות עם ישראל. הרב קוק מתאר כמה מדרגות של חולמים: נביאים, משוררים, בעלי מחשבה גדולה לתיקון העולם ובשלב האחרון: "חולמים אנו כולנו בשוב ה' את שיבת ציון".

לאור דברים אלו אפשר אולי להגדיר את העבודה הרוחנית של יום העצמאות שכולו אומר הגשמת חלום. ביום כזה צריך ללבוש את המבט שמזהה עד כמה הגשמת חלום קום המדינה אינה דבר מובן מאליו. ביום כזה צריך לזהות את חסד ה' עלינו בדורות האחרונים שפועל ומגשים לנו חלום של אלפי שנים שהולך ומתגשם לנגד עינינו. וביום כזה צריך פשוט להודות על הטוב.

ההודאה על הטוב וההכרה במה שקיבלנו במתנת ה' היא שלב אחד, אבל כיוון שאנו עסוקים בהגשמת חלום נראה שיש עוד שלב בעבודה הרוחנית של יום העצמאות. בניגוד לפורים, חנוכה ואפילו פסח - שהם חגים בהם אנו מציינים מאורע היסטורי על כל השלכותיו ומודים על כל מה שהיה - נראה שביום העצמאות יש שלב נוסף מעבר להודאה על הטוב שהקב"ה העניק לנו.

במילים "היינו כחולמים" מתואר גם עבר ("היינו"), אך גם סוג של הווה מתמשך ועתיד ("כחולמים"). נראה שיום העצמאות אינו מתאר רק מאורע היסטורי שקרה לפני 68 שנים אלא הוא יום שמעניק לנו הזדמנות להמשיך את החלום: להמשיך להתפלל לשיבת ציון מלאה, להמשיך לחלום על בניית חברת מופת ערכית וטהורה ולהבין שבחלומות הגדולים טמונים גם החלומות של כל קהילה וקהילה במדינת ישראל שמוטל עליה להמשיך ולצמוח, כמו גם החלומות של כל אדם שחי כאן - שככל שחלומותיו יהיו עמוקים יותר כך יוסיף לבנה נוספת לבניית החלום הלאומי של כולנו. יום העצמאות אינו רק מבט על העבר אלא עשייה בהווה ממש.

כאשר שאלתי חבר שהוא גם אח שכול על תחושותיו ביום העצמאות, ענה לי: אני בעיקר שותק ומתפעם - על הזכות שזכינו לה, אך לא פחות מכך על המשימה שמוטלת עלינו לאור העובדה שהחלום הזה ממשיך להתגשם לנגד עינינו ואנחנו אלה שכותבים וחולמים את שלביו הבאים. יהי רצון שנדע להמשיך לחלום ולהגשים את חלום שיבת ציון במלא עומקו ויופיו.

הכותב הוא המנהל החינוכי של תכנית יחד - זהות יהודית בקהילה, מבית רשת אור תורה סטון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן