תנאי הכרחי להצלחה בחינוך – הקשבה

הסיבה המרכזית להפיכתו של הילד להיות בן סורר ומורה נעוצה בעובדה שלא שמע בקול הוריו. הילד הגיע למצב של חוסר איזון חמור בהתנהגותו כלפי הוריו ובכלל כלפי כל אדם

חדשות כיפה הרב אמיר אדרעי 27/08/15 10:06 יב באלול התשעה

תנאי הכרחי להצלחה בחינוך – הקשבה
shutterstock, צילום: shutterstock

בפרשת עקב, עסקנו בנושא הדמיון בין השמיעה והראייה, בהבדלים שביניהם ובהשלמה שיוצרים הם יחד. בפרשה זו, אני מבקש לבחון שוב את הדברים על רקע פרשיית בן סורר ומורה.

לפני כמה שנים, ביקרתי עם משפחתי ב"דיאלוג בחשיכה". פעילות מרתקת זו מתבצעת באמצעות מדריך שאיננו רואה, יחד עם קבוצה של עשרה אנשים ובמשך כשעה, אתה מוצא את עצמך מסתובב בחושך מוחלט (מזכיר את דברי רש"י בעניין מכת החושך המבאר, כי החושך היה כה כבד, עד כדי כך, שמי שישב - לא יכול היה לעמוד, ולהיפך) ללא כל עזרה (לחלקנו היה מקל נחייה של עוורים), כשבסופה של פעילות מיוחדת זו, אתה למד על חיוניותו של חוש הראייה. אך מעבר לכך, למדנו וחשנו עד כמה חוש השמיעה מתחדד כאשר איננו מסוגלים לראות. פתאום אתה מרגיש, עד כמה חוש השמיעה הוא משמעותי, במיוחד, כשאינך מסוגל להשתמש בחוש הראייה.

אני מבקש לעיין מעט בעניינו של בן סורר ומורה, על פי פשט הפסוקים בלבד ולעסוק, באופן נקודתי, בהגדרת התורה, מיהו בן סורר ומורה ומתוך כך, להבין בצורה טובה יותר את חשיבותו הגדולה של חוש השמיעה.

אך בטרם נעיין בפסוקי התורה, אני מבקש לציין, כי בטרם חקרתי מעט לעומק את עניינו של בן סורר ומורה, כשניסיתי לדמיין לעצמי את דמותו של בן סורר ומורה, היה נראה לי, כי מדובר בילד, שיושב כל היום מול צלחות מלאות בסטייקים שמנים ושותה לשכרה סוגים שונים של יינות משובחים וכך מעביר את היום בזלילה ובשכרות.

ברם, כאשר מעיינים בפשט הפסוקים נראה, כי עולה תמונה שונה לגמרי, באשר להגדרתו המדוייקת יותר של בן סורר ומורה.

הבה נעיין בקצרה בפרשייה מרתקת זו:

דברים פרק כ"א, פס' י"ח - כ':

יח- "כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ וְיִסְּרוּ אֹתוֹ וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם.

יט- וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ וְאֶל שַׁעַר מְקֹמוֹ.

כ- וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ בְּנֵנוּ זֶה סוֹרֵר וּמֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקֹלֵנוּ זוֹלֵל וְסֹבֵא.

כא- וּרְגָמֻהוּ כָּל אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ".

כפי שציינו לעיל, עיון בפרשה זו מעורר תמיהות רבות. ברם, אנו נתמקד בשאלה אחת בלבד. כאשר אנו מחפשים אחר ההגדרה המהותית, המאפיינת בן סורר ומורה, אנו נתקלים בקושי מסויים. בפס' י"ח, מציינת התורה בפירוש, כי בן סורר ומורה הוא ילד אשר "איננו שומע בקול אביו ובקול אמו". מאידך גיסא, בפס' כ', כאשר ההורים באים לבית הדין כדי להתלונן על בנם, הם אומרים: " איננו שומע בקולנו זולל וסובא". יש לשאול כאן שאלה כפולה: ראשית, מהי כוונת ההורים בתוספת המילים "זולל וסובא"? בנוסף, מדוע לא הוזכרו הזלילה והסביאה גם בפס' י"ח, שם התורה הגדירה את אישיותו ומהותו של בן סורר ומורה?

נראה, כי אחת המטרות המרכזיות, שרוצה התורה ללמדנו בעניין פרשיית בן סורר ומורה היא עד כמה דומיננטית ומשמעותית היא השמיעה של האדם.

התורה מזכירה את עניין השמיעה 4 פעמים בפרשיית בן סורר ומורה ובשיאה של הפרשייה, מצווה התורה את בני עירו של אותו בן סורר ומורה לרגום אותו באבנים. אך בנוסף לכך, קיים ציווי על כל ישראל לשמוע את הסיפור של בן סורר ומורה: " וכל ישראל ישמעו וייראו".

מכאן ניתן להסיק עד כמה היה חשוב לתורה להדגיש בפני כל עם ישראל את חשיבותה של השמיעה. זאת ועוד! עצם העובדה, שבן סורר ומורה נסקל "רק" בשל העובדה שאיננו שומע בקול הוריו- מלמדת אותנו עד כמה משמעותי הוא חוש השמיעה ובפרט במערכת היחסים בין ילד לבין הוריו.

אמנם, אין ספק, שחלק משמעותי מההוויה של בן סורר ומורה, נעוצה בעובדה, שהוא זולל וסובא, אך לפי פשט הפסוקים, עובדה חמורה זו היא בעצם השלכה או תוצאה משנית לעבירה החמורה יותר, שהיא איבוד כוח השמיעה ואי הציות לציוויים של ההורים.

נראה, א"כ, כי הסיבה המרכזית להפיכתו של הילד להיות בן סורר ומורה נעוצה בעובדה שלא שמע בקול הוריו. הילד הגיע למצב של חוסר איזון חמור בהתנהגותו כלפי הוריו ובכלל כלפי כל אדם.

נראה למעשה, כי העובדה שיש לנו שתי אוזניים, אחת מכל צד, מלמדת על האיזון שהיא יוצרת אצל האדם, גם מבחינה נפשית פסיכולוגית וגם מבחינה פיסיולוגית.

העולה מדברינו הוא, כי תנאי חשוב ובסיסי להצלחה בחינוך הילדים הוא ליצור אצלם מציאות של הקשבה. ילד הלומד להקשיב ולשמוע בקול הוריו, הינו בעל סיכוי גבוה לגדול ולהתפתח בצורה טובה, כאדם שיועיל למשפחתו ולחברה כולה.

הכותב משמש כראש אולפנת בני עקיבא צפירה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן