שבת וששת ימי מעשה - העלם והתגלות

שבת הגדול, ששת ימי מעשה וסיפור אחרי מות בני אהרון כרוכין יחד בפרשה. הטבע בעולם מעלים את המציאות האלוהית ועלינו לגלות את הקדושה בתוך המציאות

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 10/04/14 13:12 י בניסן התשעד

שבת וששת ימי מעשה - העלם והתגלות

ששת ימי המעשה ויום השבת - העלם והתגלות. הטבע בעולם מעלים את המציאות האלוהית והדבר מהווה אתגר רוחני, לכן על כל אחד ואחד מאיתנו לגלות את הקדושה הנוכחת בתוך המציאות והשבת מהווה הזרקור וחושפת את הקדושה לכל השבוע.

במסכת אבות נאמר: "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים". על ידי שלושת הדברים הללו אנו מסלקים את ההעלם ומגלים את הקדושה. יום השבת מהווה את הנקודה הפנימית של הווייתו של הקב"ה - הנקודה הפנימית שמחייה את העולם החומרי, ונותנת את המשמעות לקיום כל העולם. וכך מתחילה פרשתנו אחרי מות שני בני אהרון הכוהנים. בזאת יבוא אהרון אל הקודש. בזאת - בזכות השבת. השבת שמסמלת את פנימיות העולם ומשמעותו. השבת שמסמלת את האות ואת הברית בין העולם לריבונו של עולם, היא זו שמאפשרת לנו להגיע אל הקדושה בחיים מבלי להינזק מהאש הזרה שיכולה לתקוף אותנו.

לכן, בשבת ישנה מצוות זכור - מצוות עשה. שמור - מצוות לא תעשה - שעל ידם אנו זוכים להדבק בקדושת השבת וכך מקבילה העבודה בבית המקדש בה יש מצוות עשה ומצוות לא תעשה. השבת שנקראת גם "שבת הגדול" - השבת שנתגלה בה היד החזקה והגדולה והנטויה של בורא העולם, מכינה אותנו לקראת היום הגדול והמכונן של האומה הישראלית לקראת יציאת מצרים שמתרחשת בעוד מספר ימים, וכלשון ההפטרה שמראה לנו את הדרך המיוחדת בדורנו - "להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם". האבות מסמלים לנו את המסורת העתיקה הישנה והטובה - מסמלים את ההתחדשות של כל דור ודור. בחג הגאולה של עם ישראל אנו מוצאים את נקודת האחדות שבניהם בבחינת הישן התחדש והחדש התקדש.

שבת שלום

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון