להתחיל הכל מהתחלה

מדוע העובר לומד תורה במעי אמו אם בכל מקרה יסטור לו המלאך על פיו וישכיח את לימודו?

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 16/04/15 10:35 כז בניסן התשעה

להתחיל הכל מהתחלה
יח"צ, צילום: יח"צ

"אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּו‍ֹתָהּ תִּטְמָא". התורה מתארת את טומאת האישה שמתעוררת לאחר לידתה ולכאורה יש כאן קושי - טומאה נמצאת במקום שישנו היעדר חיים ואילו כאן נולד תינוק ונוצרים חיים חדשים?!

הגמרא במסכת נדה מביאה את דרשת רבי שמלאי: "למה הולד דומה במעי אמו? לפנקס שמקופל ומונח ונר דלוק לו על ראשו וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו..". במשך 9 ירחי לידה מונח התינוק במעי אמו כשהוא צופה בעולמות העליונים ובעולם הזה ומלאך מלמדו תורה. אבל רגע לפני יציאתו של התינוק לאוויר העולם, סוטר לו המלאך על פיו ומשכיח את תלמודו. זוהי מציאות רוחנית שמציגה קשר ישיר בין התינוק לעולם רוחני עליון כשהוא נמצא בתנועת מעבר בין עולם הנשמות לבין הופעתו בעולם הזה.

כאשר הנשמה נמצאת בעולם העליון היא מלאה בושה על כך שהיא זוכה בשפע רוחני שניתן לה במתנה ובחינם, משום שהיא קיבלה זאת ללא עבודה וטרחה. יוצר העולם עושה עמה חסד ושולח אותה לעולם הזה כדי להתעלות חזרה ולקבל את אותו שפע - אך הפעם בשל העשייה בעולם הזה.

אלא שבין עולם הנשמות לעולם המעשה ישנה עוד תחנת מעבר - תשעת חודשי ההיריון. בחודשים אלה מעניקים שלושת השותפים חיים לאותה נשמה. בורא העולם משביע את העובר בשובע רוחני ובתוכנית ייעודית שעליו ליישם. לאחר הלידה חובתו של האדם בעל השכל והרגש, הגוף והנשמה, לגלות את אותו ייעוד שקיבל.

תהליך ההיריון מגלם בתוכו מציאות מאוד ייחודית - שובע רוחני שאינו מבייש את הנשמה. לכן, היא יכולה להתעצם ולהתעלות ללא שום הפרעה ובושה. לידתו של העובר אמנם מגלה על היעדר הרוחניות שזכה לה בבטן אמו, אך מניעה תהליך שבו מתחילה להיווצר קדושת החיים שהאדם יוצר במעשה ידיו ועל ידי ביצוע תפקידו בעולם הזה. דווקא אותה טומאה שנוצרת בתחנת המעבר היא זו שמסייעת לתינוק להתרומם לעבר העשייה הקדושה מתוך חיבור של גוף עם נשמה.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן