שני הכוחות המובילים של האומה

האחים חשבו לברר את ההנהגה הרוחנית באמצעות הורדת יוסף אל הבור. המתח סביב פתרון החלומות יצר קונפליקט גדול

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 10/12/14 14:12 יח בכסלו התשעה

שני הכוחות המובילים של האומה
יחצ, צילום: יחצ

פרשת וישב פותחת את נושא הבנים שנהפכים להיות שבטים. שנים עשר בניו של יעקב, שבטי י-ה עדות לישראל, כל שבט מייצג כוח רוחני ושליחות ישראלית וכלל אנושית. בפרשה זו ובשאר הפרשיות שיבואו לאחר מכן, יתגלו שני הכוחות המובילים באומה - יוסף מצד אחד ויהודה מהצד השני. הדבר בא לידי ביטוי כבר בחלומותיו של יוסף, החלום הראשון שמתאר את ההובלה וההנהגה של יוסף בתחום הכלכלי עד הגעה של יוסף למדרגה של השליט על כל ארץ מצרים, שכל העולם בא לשבור אצלו אוכל.

החלום השני של יוסף מדבר אודות ההנהגה הרוחנית שבאה לידי ביטוי בכוכבים בשמש ובירח המשתחווים לו ומבטאים את קבלת מלכותו של יוסף כמלך על ישראל. בסוף חלומותיו של יוסף נאמר "ואביו שמר את הדבר" ומבארים חז"ל שמצפה יעקב מתי יתממש חלום זה. כתוצאה מהחלומות אחיו של יוסף אינם יכולים לדבר איתו לשלום, המתח שנוצר סביב החלומות, קרי סביב ההנהגה החומרית והרוחנית של יוסף, מביאה את השבטים לקונפליקט גדול.

שמעון ולוי מעלים בליבם שאלה, כשם שמאברהם התברר יצחק, כשם שמיצחק התברר יעקב, אולי גם כאן יתברר אלה תולדות יעקב יוסף. יוסף כביכול הוא הראוי להמשיך את הכוח של יעקב אבינו, ושאר השבטים נדחקים הצידה. כך הייתה אולי מחשבתם של שמעון ולוי. מחשבה זו הובילה אותם כדברי הפסוק "הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא. וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ וְנִרְאֶה מַה יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו". התפיסה של שמעון ולוי מעלה את האפשרות שאם יקופחו חייו של יוסף, אז תיעלם ה"בעיה". ראובן, אינו מקבל את ההצעה של שמעון ולוי, ומציע רעיון אחר - "הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל-הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר". חז"ל מלמדים שהבור היה ריק ממים, אך מלא בנחשים ועקרבים. לכאורה אמר ראובן אם רעיונותיו של יוסף על הנהגה ומלוכה רוחנית וכלכלית נכונים, אז שהקדוש ברוך הוא יעשה לו נס וזה יציל אותו מן מהמזיקים, ואם אין מקום לחלומותיו אז הנהגת הטבע תעניש את יוסף.

יהודה רואה אורחת ישמעאלים יורדת מן הגלעד, ודרכה להגיע מצריימה. אומר לכאורה יהודה, היות ויוסף רוצה לתקן בהנהגתו ובמלכותו את כל הבריאה כולה, כולל את אומות העולם, בואו נקדם את דרכו ונשלח אותו עם אורחת הישמעאלים מצריימה, ולראות האם יתקיימו חלומותיו ודבריו.

לאחר מכן, נאמרים שני פסוקים, "וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר וכו'", וגם "וַיֵּרֶד יְהוּדָה מֵאֵת אֶחָיו וַיֵּט עַד אִישׁ עֲדֻלָּמִי וכו'". גם ביוסף נאמרה ירידה וגם ביהודה. חז"ל במדרש מתארים דבר זה כך, יעקב יושב בשקו ותעניתו על יוסף בנו אך טרוף טורף יוסף, והאחים מורידים את יהודה מגדלותו והקב"ה מצמיח מיוסף את משיח בן יוסף, ומיהודה את משיח בן דוד.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן