Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
הפרשה בקולנוע: הצילני נא מיד אחי - כיפה

הפרשה בקולנוע: הצילני נא מיד אחי

"מהפרשה כמעט וניתן לחשוב שאך טבעי הוא שאחים יריבו ביניהם. השאלה היא איך מסתיימת יריבות כזאת והאם רואים בכל זאת אהבה של אחים אחד לשני"

חדשות כיפה דורון צ׳יטיז, המכללה האקדמית הרצוג 04/12/14 17:10 יב בכסלו התשעה

הפרשה בקולנוע: הצילני נא מיד אחי
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בפרשתנו אנו מתכוננים בדריכות לאפשרות של מלחמת אחים ממש, מלחמה בין אחים תאומים. יעקב מתכונן למלחמה עם עשיו וצבאו המונה 400 איש. יעקב עדיין זוכר את מילותיה של אמו "הנה עשיו אחיך מתנחם לך להרגך", ומתכונן לאפשרות של קרב פנים מול פנים. הוא אפילו מחלק את מחנותיו כדי למזער את הנזקים הצפויים. הפחד מהקרב המתקרב מניע את יעקב להתפלל "הצילני נא מיד אחי". לאחר כל ההכנות של המתנות הרבות, התפילה מעומקי הלב וההכנה לקרב, לבו של עשיו נמס כשרואה את משפחתו הגדולה של יעקב. כל שנותר לו לעשות הוא "וירץ עשו לקראתו ויחבקהו, ויפל על צואריו וישקהו".

נדמה שהיריבות בין יעקב ועשיו (שהחלה עוד בבטן) מסתיימת לה בטוב, במיוחד בלווית אביהם יצחק "ויקברו אותו עשו ויעקב בניו". כמובן שאלו לא שני האחים הראשונים שרבו ביניהם עד לכדי לחימה. האחים הראשונים בתורה, קין והבל, היו מסוכסכים במריבה שעלתה לעולם במוות של רבע מתושביו (שביעית מהעולם על פי המדרש). לפי הפסוקים נראה שהבל היה פסיבי לחלוטין בסכסוך שלהם, אך המדרש נותן לנו נקודת מבט טיפה שונה, של סכסוך על בעלות על אדמות, בעלות על אחיותיהם ומשחקי כבוד. בכל אופן, קין והבל רבו ביניהם עד שקין רצח את אחיו הבל. אצל בני אברהם, יצחק וישמעאל, העניינים הסתיימו טוב יותר. למרות גירוש ישמעאל לאחר ששרה דרשה "לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם בני יצחק" ויציאתו למדבר, כשמת אברהם בניו קברו אותו יחד "ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו". בני יעקב התחילו בסולידריות משפחתית, כאשר שמעון ולוי יצאו במסע הצלה של אחותם דינה. אך סולידריות זו התדרדרה (אולי לקיחת השלל של שכם מעידה על כוונות פסולות יחד עם כוונות טהורות אמיתיות של הצלת דינה) כשיוסף התחיל להוציא שם רע על אחיו. האחים רצו להורגו, זרקו אותו לבור והתחילו במסכת של חיים מלאי צער ועצב לאביהם יעקב. למרות שהסיפור הסתיים באיחוד משפחתי מרגש, אי אפשר היה להחזיר את הגלגל אחורה ולמחוק את כל הסבל שסבל יוסף, יעקב והאחים עצמם.

בהמשך התנ"ך אנו קוראים עוד על אחים רבים שרבו ביניהם, ואף על מקרים כאלה שהסתיימו ברצח. בעיקר סביב ירושת השלטון, כמו אצל בני גדעון (אבימלך הורג שבעים מאחיו), בני דוד (אבשלום שהורג את אמנון, ושלמה ששולח את בניהו להרוג את אדוניהו) ובממלכת ישראל רבת התככים והמזימות.

כמעט וניתן לחשוב שאך טבעי הוא שאחים יריבו ביניהם. השאלה היא איך מסתיימת יריבות כזאת והאם רואים בכל זאת אהבה של אחים אחד לשני (כמו במפגש עשיו ויעקב בפרשתנו, ובהתוודעות יוסף לאחיו בהמשך ספר בראשית). הקולנוע והטלויזיה מלאים בסיפורים משפחתיים וביריבות בין אחים. הפעם בחרתי בשתי סדרות טלויזיה העוסקות במשפחה ובאתגרים היומיומיים של האחים אחד עם השני.

הסדרה הראשונה היא 'משפחת סימפסון' (The Simpsons) הנמצאת כרגע בעונתה ה-26 (עלתה לשידור בשנת 1989(. סדרת אנימציה מצליחה זו, היא בעצם סדרת האנימציה המצליחה ביותר בכל הזמנים. היא עוסקת במשפחה אמריקאית ממוצעת ממעמד הביניים אשר חיה בעיירה הדמיונית ספרינגפילד. משפחה זו מונה 5 נפשות (במעגל הראשוני והקרוב). הומר הוא האב המגושם (שאהבתו לבירה ולאוכל היא כמעט כמו אהבתו למשפחתו), מארג' היא עקרת הבית המסורה, בארט הוא ילד שובב בן 10 המסתפק במועט בכל הנוגע ללימודים, ליסה היא בת 8, גאון שלא כל כך מעריכים, ומאגי היא תינוקת חמודה ושקטה (מוצץ בפיה באופן תמידי). הדמויות לא גדלות עם השנים, ונשארות באותו הגיל לאורך כל שנות התוכנית, אך הסדרה תמיד מתרחשת בתקופת שידורה (מבחינה טכנולוגית ותרבותית), מה שגורם לצופים שנשבו בקסם הסדרה להמשיך ולצפות בה.

הסדרה נוגעת בכל כך הרבה תחומי חיים, החל מסוגיות חינוכיות של הילדים ובית ספרם, בסוגיות משפחתיות (הורות, זוגיות, טיפול בהורים מבוגרים), בחברות, בייעוד ותפקיד של כל אחד (הליצן היהודי, בן של רב שעזב את מסורת הרבנות של משפחתו לטובת עולם הבידור), סוגיות פוליטיות ועוד סוגיות רבות בנושאים מגוונים. לאורך הסדרה, בארט וליסה נמצאים ביריבות שלא נגמרת, מה שמוביל את ההורים לתסכול (במיוחד את הומר, שלא פוסח על הזדמנות של ענישה פיזית לבנו השובב). בארט מתנכל רבות לליסה, במיוחד לאור העובדה שהיא תלמידה מצטיינת בבית הספר, פעילה חברתית ופוליטית, וכמעט כל פרק עם מסר רציני מועבר דרכה.

(צילום: צילום מסך)

ישנם כמה פרקים מרכזיים העוסקים ביריבות בין 2 אחים אלה אך מראה את אהבתם ומסירותם אחד לשני. אחד הפרקים האלה, "Lisa on Ice" (עונה 6 פרק 8) מפגיש את ליסה ובארט על מגרש ההוקי, בו הם צריכים להילחם אחד בשני. כל העיירה באה לצפות ומתחלקת ל-2, חצי אולם תומך בבארט והחצי השני בליסה אחותו. כשבארט נבחר לחבוט בכדור עונשין וליסה היא השוערת, הם פתאום נזכרים בכל רגעי הילדות שלהם ובאהבתם ודאגתם אחד לשניה, מה שגורם להם להפסיק את המשחק ולהתחבק (ממש מזכיר את יעקב ועשיו, ואת כל מה שבטוח עלה בזכרונם מכל שנותם כילדים באוהל הוריהם).

הסדרה השנייה היא 'מקום טוב באמצע' (The Middle) שהחלה בשנת 2009. סדרה זו עוסקת אף היא במשפחה (משפחת הק) בת 5 נפשות. האם פרנקי היא זו הדואגת לכל ענייני הבית (אך לא תמיד בהצלחה מזהירה), אבי המשפחה מייק, מתנהג באופן קצת מוזר חברתית ואומר כל מה שהוא חושב. אקסל הבכור, אתלט מוכשר, עצלן ולא ניחן באינטליגנציה גבוהה מדי, סו, הבת האמצעית, חסרת הביטחון אך האופטימית הנצחית שאוהבת את משפחתה יותר מכל. ואחרון, בריק, ילד מחונן ומבריק (כנראה עם אספרגר), מרותק לספרים ומנותק חברתית מבני אדם.

[embed]

]

המשפחה מתקשה מאוד כלכלית אך תמיד מסתדרת איכשהו. משפחת הק לוקה קשות בתפקוד, כל מזונם הוא מזון מהיר, הטלויזיה תמיד דלוקה והבלגן חוגג. ילדי המשפחה נוטים לריב בתכיפות יתר, בעיקר מצדו של אקסל האגואיסט. הוא לא מוותר על הזדמנות להשפיל, לפגוע ולגרום סבל לאחיו הקטנים. במיוחד לאחותו שמתקשה להתברג חברתית, מנסה להתקבל לכל קבוצה בבית הספר ושמחה שמחת יתר על כל הצלחונת קטנה שלה בחיים. כמו בתוכניות סיטקום רבות, גם כאן יש מסר לכל פרק, ופעם בכמה פרקים ישנו פרק העוסק בלכידות המשפחה. מדי פעם רואים את האהבה והדאגה של אקסל לאחותו, במיוחד לאור העובדה שהוא מתנכל אליה בלי סוף. הוא אפילו מתחבר לאחיו המוזר ומלמד אותו כיצד להסתדר בעולם. הסדרה ממחישה את העובדה שהאחים באמת אוהבים אחד את השני, ולכן בתפקוד היומיומי מרשים לעצמם לנהוג כלפי המשפחה בזלזול ובחוסר הערכה.

(צילום: יחצ)

ב-2 משפחות טלויזיוניות אלה, רואים מריבות תמידיות של האחים. אך כמו בכל משפחה, כל כמה זמן הם מזכירים לנו כמה משפחתנו חשובה לנו באמת וכמה אנחנו באמת אוהבים אותה. גם בני יעקב הגיעו בסוף למסקנה שהם צריכים לדאוג ולתמוך אחד בשני. אנו כולנו בני ישראל, ובעצם משפחה אחת גדולה. ברגעים קשים אנו תומכים אחד בשני למרות הסכסוכים התמידיים והיומיומיים. מי יתן ולא נצטרך טרגדיות כדי להרגיש בסולידריות ובאכפתיות שלנו אחד כלפי השני.

שבת שלום

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן