שחנ"ש במוצ"ש: אשת לוט

זה לא שהיה לאשת לוט קשה פיזית לרוץ, היא ידעה מה זה לרוץ. בסדום, אם הייית טיפש מספיק להיקלע לרחוב בשעת לילה, היית חייב ללמוד לרוץ בכל הכוח. אבל משהו אחר החזיק אותה: הזיכרונות.

חדשות כיפה אסף פני אל 08/11/14 21:08 טו בחשון התשעה

שחנ"ש במוצ"ש: אשת לוט
Shutterstock, צילום: Shutterstock

"שלא תעזו להסתכל אחורה, אחרת גם את תמותו", צעק לוט לבני משפחתו. שתי הבנות שלו נסחבות מאחורה, כל אחת מחזיקה שלושה שקים מלאים בחפצים, שיישאר משהו.

"תעזבו את הכל! תזרקו את השקים ורוצו!!!", מפתיע לוט, שעד לפני רבע שעה צרח עליהם שירוקנו את הבית ולא ישכחו כלום. כנראה שזה בגלל הרעמים שהתחילו להישמע בשמיים. בומים לא שגרתיים, כמו סירים ענקיים שנופלים במדרגות אינסופיות. בנוסף, התחילו הבזקים כחולים להאיר את השערים הענקיים של סדום. כולם התחילו לרוץ.

אבל היא לא יכלה. זה לא שהיה קשה לה פיזית, היא ידעה מה זה לרוץ. בסדום, אם הייית טיפש מספיק להיקלע לרחוב בשעת לילה, היית חייב ללמוד לרוץ בכל הכוח. אבל משהו אחר החזיק אותה. עוגן כבד שהיא לא הצליחה לשחרר, מסמר אותה למקום: הזיכרונות.

כן, פה היא ילדה את הילדות. כאן הם למדו לראשונה ללכת ולהגות את מילותיהן הראשונות. הרבה אירועים משפחתיים הם עברו, כשבשיא- אירוסן של שתי הבנות בפסח הזה. כאן בעלה עלה לגדולה ופה הם בנו את הבית היפה שלהם. כל אזור פה הוא עוד זכירון. נוסטלגיה.

אין תמונות, אין מזכרות, פשוט קמו ויצאו, רצו אל השערים. לוט מנפץ את השערים עם מקבת גדולה שהוא הביא מהבית. זאת ההזדמנות שלה. רק לקחת מבט אחרון, צילום בתוך הראש. היא מנסה להסתכל מזווית העין, אבל האבק מקשה עליה. ברגע אחד, הלב שלה מציף אותה בגעגוע- והיא עומדת ניצבת אל מול מראות הזוועה שפוקדות את העיר האהובה.

והיא הופכת לנציב מלח.

זו דרכה של הנוסטלגיה. נוסטלגיה משמעותה התרפקות על העבר, והרגשה שהעבר היה מקום מושלם, שרק הולך ונעלם ומשאיר אותי בתחושת בדידות והחמצה. מי ששוקע בנוסטלגיה, תקוע בעבר ומסרב להמשיך קדימה- מליחות הדמעות והעצב שמציף את הלב- מקפיאים אותו לנצח בתור ניצב, שלא נע יותר קדימה.

עדי רן, בפרשנות גאונית, כתב את השיר "אל תסתכלי אחורה" ובו הוא פורש דיאלוג מרטיט בין לוט לבין אשתו, שנשבית בשבי הנוסטלגיה, ולא חוזרת לעולם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן