הישרות היא הבסיס לכל התעלות רוחנית

כשם שהרוכב צריך למרכבה כדי לנסוע כך אבות האומה פרסמו וגילו בהופעתם את המציאות האלוהית, והם הביאו את המרכבה לגילוי שמו של השם יתברך בעולם

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 17/10/14 15:27 כג בתשרי התשעה

הישרות היא הבסיס לכל התעלות רוחנית
יחצ, צילום: יחצ

השבת אנחנו מתחילים את ספר בראשית עם פרשת בראשית, לחומש זה יש שם נוסף - "ספר הישר". כדברי הנביא, "הלא היא כתובה על ספר הישר ולמדה את בני ישראל", ומבארת הגמ' בבא בתרא, ספר הישר הוא ספר בראשית. ננסה לבאר את טעם הדבר.

ספר בראשית עוסק ברובו בתולדות אבות האומה הישראלית אברהם, יצחק ויעקב. התכונה הבסיסית והשורשית שאפיינה את אבותינו היא מידת הישרות, משמעות המוסר הטבעי שבו מופיע בנפש האדם הגיע אצל אבותינו להתחברות בשורש האלוהי שלהם, תוך כך סללו את הדרך אל המוסר האלוהי.

כידוע, תפילת נשמת כל חי אנו אומרים "בפי ישרים תתרומם, בשפתי צדיקים תתברך ובלשון חסידים תתקדש ובקרב קדושים תתהלל". רואים אנו כי המדרגות הולכות מבחוץ פנימה, פה, שפתיים, לשון, קרביים, אך גם המעלות מתחילות מהבסיס - בפי ישרים תתרומם, ללא הישרות הדבר הבסיסי לכל המעלה הרוחנית לא נוכל להתקדם ולהתקדש בעבודת ה'. המדרגה הנוספת כי היא נמצאת למעלה מארבעת המדרגות הראשונות, הינה מדרגה "במקהלות רבבות עמך בית ישראל". באומה הישראלית מתגלה המוסר האלוהי, הקשר העמוק והטבעי בין הקדוש ברוך הוא לעמו ישראל. בעצם הופעתם של ישראל בעולם, מתגלה ומתקדש שמו של הקדוש ברוך הוא בעולם כולו. "אתם עדי ואני אל", מתוך שאנו מעידים עצם הופעתנו בעולם מעידה על מציאות בורא עולם ומתוך כך מתגלה שמו של ה' בעולם.

חז"ל מתארים את האבות בתואר "האבות של המרכבה", כשם שהרוכב צריך למרכבה כדי לנסוע כך אבות האומה פרסמו וגילו בהופעתם את המציאות האלוהית, והם הביאו את המרכבה לגילוי שמו של השם יתברך בעולם. אבות האומה היוו השורש להופעת עם ישראל בעולם הזה, כאשר מטרת העל של אבות האומה היא לקדש שמו ברבים. דרך החיים המתוקנים והישרים, אנו מקדשים את העולם לגדל את שמו ברבים.

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון