צוק איתן וכהן משוח מלחמה

ינון אחימן מאמין כי הושגה הצלחה לא רק בתוצאות הסופיות של מבצע צוק איתן אלא גם אופן ניהולה. ומה הקשר לפרשת שופטים?

חדשות כיפה ינון אחימן 28/08/14 19:45 ב באלול התשעד

צוק איתן וכהן משוח מלחמה
משטרת ישראל, צילום: משטרת ישראל

על רקע סיומה של המלחמה והדיון הציבורי על תוצאותיה, אני רוצה להדגיש ולהוסיף לדיון מימד חשוב המתקשר לפרשת שופטים.

סיימנו מלחמה של יותר מחמישים יום, מלחמה שהתחילה עם חטיפת הנערים בגוש עציון והתפשטה לדרום ואף לכל הארץ. לדעתי, הושגה הצלחה לא רק בתוצאות הסופיות של המלחמה אלא גם אופן ניהולה.

בפרשת השבוע מובא נושא "כהן משוח מלחמה". רבים שואלים מדוע בכלל הוצרכו בני ישראל למנות כהן משוח מלחמה שקדושתו כקדושת כהן גדול (אסור באלמנה, שואל באורים ותומים ועוד), ותפקידו היחידי מסתכם רק בשעת מלחמה? מדוע הכהן הגדול עצמו לא יכול למלא גם תפקיד זה? ההסבר המקובל הוא שמטרת ההפרדה ליצור הבחנה בין כהן גדול שכל עניינו עבודת הקודש, עבודת בית המקדש, ורדיפת שלום (כאהרון הכהן) ובין כהן משוח העוסק בענייני מלחמה.

ברצוני להסביר את הצורך בכהן משוח מלחמה באופן אחר ושונה.

הפרשה מתחילה בנושא המשפט והצדק "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם מִשְׁפַּט-צֶדֶק.....צדק צדק תרדוף.... לֹא תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה כָּל-עֵץ אֵצֶל מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לָּךְ". מסביר ריש לקיש (מסכת ע"ז נ"ב) את עניין הסמיכות של עבודה זרה לצדק, בכך שמינוי שופט שאינו הגון ואינו רודף צדק, הרי זה כמו נטיעת אשרה אצל המזבח "כל המעמיד דיין שאינו הגון כאילו נוטע אשרה בישראל".

באופן דומה אני רוצה להסביר הן את מיקום הצו למנות כהן משוח מלחמה דווקא בפרשת שופטים העוסקת בצדק והן את ההפרדה בין כהן גדול לכהן משוח. כהן גדול הוא חלק מהממסד ולכן ישנה סכנה שהסתאבות הממסד תשפיע גם עליו. (כפי שאכן קרה בתקופת בית שני). ההפרדה בינו לבין הכהן המשוח באה לומר שבדיוק כפי ששופט צריך להיות נקי כפיים, מנותק מן הממסד ונקי לענייני המשפט, כך גם כהן משוח מלחמה צריך להיות נקי כפיים ומוקדש לעניין זה בלי תלות בעניינים אחרים. מטרתו היא לרומם את בני ישראל ולדאוג להם בשעת המלחמה, בלא שום טרדה, מחשבה אחרת ושיקולים זרים.

כעת, כשסיימנו מלחמה של יותר מחמישים יום, אני חושב שמחובתנו לראות הצלחה ותיקון באופן שבו היא נוהלה. בניגוד למלחמות ומבצעי העבר שכללו מלחמות גנרלים, גילוי אינטרסים אישיים, "זיופי מסמכים" ו"מלחמות לשכות" תוך כדי לחימה, הרי שבמהלך צוק איתן התברכנו במנהיגים שניהלו את המלחמה בחזית אחת - כלפי האויב ובלי חזיתות פנימיות ביניהם. למרות היותם חלק מהממסד הם התעלו וניהלו את המלחמה באופן נקי וחף מפניות אישיות. זה אינו דבר של מה בכך. דרישת התורה למנות כהן משוח מיוחד ומנותק מהמנגנון, מבליטה ערך זה.

ראש הממשלה, הרמטכ"ל ושר הביטחון עבדו בהרמוניה, בצניעות ובשיתוף פעולה, וזה הזמן גם להביע את תודתנו והערכתנו לפועלם ולקוות שנוכל לראות גם יתרונות אלה, ושהרוח המלכדת שפיעמה בעם בתחילת המבצע תשוב לפעום בליבנו.

הכותב הוא מנכ"ל רשת אור תורה סטון בנשיאות הרב שלמה ריסקין