פרשת תרומה: להיות אבא- רועה? שומר?

הקב"ה פונה אלינו: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" - מה משמעותה של בקשה זו ואיזו מערכת יחסים מתוארת כאן?

חדשות כיפה מרדכי שפייר 11/02/16 16:25 ב באדר א'

פרשת תרומה: להיות אבא- רועה? שומר?
shutterstock, צילום: shutterstock

הקב"ה פונה אלינו: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" - מה משמעותה של בקשה זו ומה מטרתה? חז"ל (שמות רבה ל"ד, ג') מרחיבים היבטים שונים בהצעתו/בקשתו/ציוויו של ה':

"אמר הקב"ה לישראל:
אתם צאני ואני רועה,
שנאמר: (יחזקאל לד) 'ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם',
ואני רועה, שנאמר: (תהלים פ) 'רועה ישראל האזינה'.
עשו דיר לרועה שיבוא וירעה אתכם,
לכך נאמר: 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם'.
אתם כרם ואני שומר,
שנאמר: (ישעיה ה) 'כי כרם ה' צבאות בית ישראל'.
ואני שומר, שנאמר: (תהלים קכא) 'הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל'.
עשו סוכה לשומר שישמור אתכם.
אתם בנים ואני אביכם,
שנאמר: (דברים יד) 'בנים אתם לה' אלקיכם'.
ואני אביכם, שנאמר: (ירמיה לא)'כי הייתי לישראל לאב'.
כבוד לבנים כשהן אצל אביהם וכבוד לאב כשהוא אצל בניו.
וכן הוא אומר (משלי יז) 'עטרת זקנים בני בנים'.
עשו בית לאב שיבוא וישרה אצל בניו, לכך נאמר: 'ועשו לי מקדש'. "

כל אחת מהאפשרויות מתארת רובד מסוים במערכת יחסים, שלכל אחת יש איכויות מיוחדות וחשיבות רבה בקשר בין ה' ועם ישראל:

באפשרות הראשונה, ה' הוא בבחינת רועה המנהיג את הצאן. מכוון היכן לרעות, היכן לגדול, היכן לאכול, איזה מרעה, איזה סוג מזון, מה ישתה וכו'.

הצאן הולך אחר הרועה בנאמנות ובעיניים עצומות, הרועה מצדו מתחייב לשלומם ובטחונם. בבחינת 'ביום אכלי חורב וקרח בלילה' שכפי שתיאר יעקב אבינו את תקופתו כרועה צאן לבן.

באפשרות השניה, ה' הוא בבחינת שומר בכרם. השומר אינו מכוון את הנשמרים, הוא לא משפיע על צמיחתם, הוא מאפשר לגפנים לצמוח ולגדול באופן עצמאי ללא השפעה שלו, תפקידו הוא לשמור עליהם, לתת להם את המעטפת המגינה מפני העולם החיצוני, פגעי אדם, בעלי חיים ואולי גם פגעי הטבע.
ללא השמירה, הגפן יתקשה מאד לגדול ולשרוד.

באפשרות השלישית, ה' הוא אבא. 'אתם בנים ואני אביכם'. ועל אף שהאבא יש בו משהו משתי הבחינות הקודמות: הרועה המכוון, והשומר מפני העולם החיצוני, הרי שהמדרש בוחר למקד את מקומו ותפקידו של האבא בעצם היותו אבא, עצם נוכחותו הקורנת היא הדבר המשמעותי.
הוא שורה, נוכח, פשוט נמצא שם איתך.

זה כבר מספיק, זו ההשפעה המשמעותית, זהו הכבוד ההדדי העמוק, שהוא גם תוצאת הקשר וגם המחזק את הקשר ההדדי: "כבוד לבנים כשהן אצל אביהם וכבוד לאב כשהוא אצל בניו..."

בחיי אב ובן ובמערכת היחסים והקשרים ביניהם אנו מוצאים היבטים שונים של חיבור:
הכוונת הילד (רועה..), הגנה מפני העולם שבחוץ (שומר..), אך המהותי והמשמעותי הוא עצם היותו ועצם נוכחותו (אב..) וכפי שמסיים המדרש: "עשו בית לאב שיבא וישרה אצל בניו, לכך נאמר: ועשו לי מקדש."

שאלות לדיון עם בני המשפחה: (כל אחד משתף את האחרים במה שמרגיש וחושב)

* מהם היתרונות והחסרונות בכל אחד מסוגי הקשר בין אב ובן אשר ציינו בדברינו?
* מה הזיקה בין גיל הילד ובין סוג הקשר?
* לצעירים שבינינו: האם היינו רוצים סוג קשר נוסף עם אבא / אמא, שלא קיים היום?
* למבוגרים שבינינו: האם תכננו בדמיוננו סוג קשר נוסף עם בנינו / ילדינו שלא קיים היום?

מרדכי שפייר , מדריך חלמי"ש, חינוך לחיים במשפחה, מחוז ירושלים