פרשת וארא: למה אין תשובות לשאלות?

מה לומדים מזה שהקב"ה לא עונה לשאלותיו של משה. הרב הלל מרצבך על פרשת וארא

חדשות כיפה הלל מרצבך 24/01/17 10:18 כו בטבת התשעז

פרשת וארא: למה אין תשובות לשאלות?
Zairon,ויקיפדיה CC-BY-SA, צילום: Zairon,ויקיפדיה CC-BY-SA

אחד הדברים התמוהים בפרשתנו זה אריכות התורה בדו-שיח בין משה רבנו וה'. תיאור זה חוזר 3 פעמים, משה שואל את ה' כל מיני שאלות, וה' עונה לו. אך כשמתבוננים בתשובות של ה', רואים שהם לא ממש עונה לשאלותיו של משה:

בפעם ראשונה:

משה טוען (שמות ד, י-יב): "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי":

אך ה' לא עונה לו כלל, אלא אומר לו לא לדאוג: "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו: מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה': וְעַתָּה לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר":

בפעם שנייה:

משה מתלונן (שמות ה, כב-כג): "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי: וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ".

וה' לא עונה לטענתו אלא אומר לו (שמות ו, א): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ".

בפעם שלישית:

משה שואל (שמות ו, יב): "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר: הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה וַאֲנִי עֲרַל שְפָתָיִם?"

וה' לא עונה לו כלל, אלא אומרת התורה (שמות ו, יד): "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם לְהוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם".

אנו רואים מכל הדוגמאות הללו, שה' לא מתייחס באופן ישיר לשאלותיו של משה אלא דוחה אותם. ומשה מקבל את התשובות הללו. ולכאורה תמוה מדוע כך ה' מתנהג עם משה, ולא עונה לו תשובות ברורות? וכיצד משה מקבלם?

הקשר זו התשובה החזקה ביותר

ושמעתי פעם הסבר, שה' בכוונה לא עונה למשה תשובות ברורות, כדי ללמדנו יסוד חשוב בחיים.

כשנהיה לאדם קשה פתאום עולות לו שאלות, שאלות בהשקפה, שאלות אמונה, שאלות בהשגחה פרטית ועוד שאלות. דווקא אז, לא צריך תשובה! צריך קרבה אל ה'! עצם הדיבור עם ה' זו התשובה הטובה ביותר. אם יודעים לדבר נכון עם ה', כבר אין שאלות. כשאדם מתרחק מה' יש לו ספקות, וכשאדם מתקרב אליו כל הבעיות נפתרות.

כיצד איוב הצליח להתנחם משברו?

וכן מצינו בספר איוב, שאיוב יש לו שאלות רבות על מצבו הקשה. ורעיו מתרצים לו תירוצים שונים, אך הוא לא מתנחם מהם. ואז בא ה' ומדבר עם איוב דברים פשוטים, ומשום מה איוב מתנחם מיד (איוב פרק מב, א-ו): "וַיַּעַן אִיּוֹב אֶת ה' וַיֹּאמַר: יָדַעְתִּי כִּי כֹל תּוּכָל וְלֹא יִבָּצֵר מִמְּךָ מְזִמָּה: ... לְשֵׁמַע אֹזֶן שְׁמַעְתִּיךָ וְעַתָּה עֵינִי רָאָתְךָ: עַל כֵּן אֶמְאַס וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר".

עצם הקשר עם ה' זה התשובה לכמעט כל השאלות. כי אצל ה' אין כלל שאלות הכל ברור ופשוט.

דבקותו של דוד המלך

וכן דוד המלך אומר בתהילים (תהלים פרק כג, ד): "גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי". ברגע שאני דבוק ב-ה' איני רואה רע, כי הדבקות בה' מסירה לי את כל הקושיות והבעיות.

לסיום

שנזכה להיות קשורים ודבוקים בה' תמיד, ומתוך כך נבין את הנהגת ה', וכל שאלותינו ייעלמו מאליהן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן