תשמור על העולם, נח

נח אמנם הציל את העולם מכליה, אך לא פעל בתחום תיקון המידות, ולמעשה לא מנע את האסון האקולוגי בעשייה חינוכית או בקריאה כלפי מעלה. את המעשה משלים אברהם אבינו בפרשה הבאה

חדשות כיפה עינט קרמר 30/09/13 11:40 כו בתשרי התשעד

תשמור על העולם, נח
גוסטוב דורה, צילום: גוסטוב דורה

בשבת פרשת נח אנו עומדים אנו קוראים בתורה על המבול, "קץ כל בשר", שהציף את העולם כתוצאה מהתנהגות אנושית - "ותמלא הארץ חמס". בשבת זו אנו קוראים על מפעלו של איש אחד, נח, שבציווי א-לוהי הציל את מגוון המינים והשיט אותם בתיבה אל חוף מבטחים. הסיפור המקראי מסתיים ב"ברית עולם" בין הא-ל לבני האדם, שבה הובטח לנו כי הארץ לא תישחת שנית על ידי הא-ל.

אך מחויבותנו לשמירה על העולם לא מסתיימת בלימוד דמותו של נח. נח אמנם הציל את העולם מכליה, אך לא פעל בתחום תיקון המידות, ולמעשה לא מנע את האסון האקולוגי בעשייה חינוכית או בקריאה כלפי מעלה. בנושאים אלו אנו מקבלים השראה מפרשת השבוע הבאה - פרשת לך לך - בה אברהם, המאמין הגדול, נבחר להיות אבי אומתנו, מתוך היותו מחויב לפעול ולהנחיל לדורות הבאים את דבר ה' "לעשות צדקה ומשפט".

תפיסת הקיימות בת זמננו נעה בין שתי דמויות מופת אלו - של אברהם ושל נח. מעשה הצלה הירואי, כמו זה של נח, הינו חשוב ביותר כשמגיעים אל פי שוקת שבורה. אך בדרך לאותה שוקת ישנן שאלות רבות שיש להכריע בהן החלטה ערכית, לצד החלטה יישומית. דווקא דמותו של אברהם מציגה בפנינו החלטות רצופות מעין אלו.

אין כמו המאה ה 21- להציף בפנינו את ההשלכות של התנהלות לא אחראית בעולמנו. זה הזמן לכונן מחדש את ברית העולם, אך הפעם מן הצד האנושי - אחריות סביבתית ומחויבות עמוקה לצדק.

דמותו של אברהם עשויה לתת לנו השראה. סיפורו של נח מדגים לנו מה יקרה אם נימנע מכך.

ובל נשכח - כולנו באותה תיבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן