האתגר (שידוכים) והאתרוג

מה בין אתרוג לשידוך? הרב אליעזר שמחה ווייס עם שמונה הערות על אתרוגים ושידוכים

חדשות כיפה הרב אליעזר שמחה ווייס 02/10/15 00:39 יט בתשרי התשעו

האתגר (שידוכים) והאתרוג
Shutterstock, צילום: Shutterstock

פתגם מפורסם ביידיש מתאר אשת חיל כאתרוג מהודר, 'א' שיינא אתרוג'. למרות שהדבר נראה כאמירה חריגה ואולי אפילו קצת בוטה בעידן המודרני, למי שמבקש לעמוד על קנקנו של הפתגם ולהתעלם מהעידן הנוכחי, להלן השוואה של תכונות מסוימות הטמונות בפתגם.

1. יש הרבה סוגים של אתרוגים וכולם מהודרים. ההחלטה באיזה אתרוג לבחור בכדי לקיים את המצווה 'זה אלי ואנוהו' - התנאה לפניו במצוות נתונה לאדם. כך גם בנוגע לבחירת בן ובת זוג, רובם ככולם אנשים טובים ומעולים. הבחירה כאמור נתונה לאדם שם עליו למצוא את הנאה והיפה בעיניו.

2. על אתרוג נאמר שככל שהוא יותר זמן על העץ (הדר באילנו) הוא משתבח. נקודה חשובה המזכירה לנו שגם בחור או בחורה ברווקות מאוחרת הם משתבחים ויש להם יתרונות רבים שאין לאנשים שבחרו להתחתן בגיל צעיר. האמירה המרכזית היא: לא להתייאש ולחשוב חלילה שיש דבר פסול.

3. האתרוג בספרים רבים מכונה 'הלב' של ארבעת המינים. כך גם הדבר החשוב ביותר בזוגיות הוא חיבור הלבבות ואחדותם.

4. בכדי שאתרוג יהיה כשר יש צורך לבדוק את שורשי העץ לוודא שאין מדובר בגידול מורכב (מונח הלכתי). כך גם בבחירת בן ובת זוג ישנו מושג של בדיקה בשורשים, המתבטא בבדיקת יחוס משפחתי, משפחתו והוריו של החתן והכלה וכמובן בדיקות גנטיות שונות.

5. זהירות ממיקרוסקופים: בדיקת אתרוגים במיקרוסקופ סביר להניח שלא תניב שום תוצאה חיובית, כמעט תמיד במיקרוסקופ ניתן יהיה למצוא פגימות שונות באתרוג. כך גם בבחירת בן או בת זוג. אף אחד לא מושלם ואסור לבדוק את השני במיקרוסקופ.

6. עדינות: באתרוג נוגעים בעדינות ובזהירות. כך גם אישה יש צורך לנהוג בה בעדינות רבה. כדברי חז"ל "היזהרו בנשים שדמעתן מצויה".

7. מובא בספרים שיש להתפלל לזכות באתרוג מהודר ונאה. כך גם לזיווג הגון ראוי להתפלל ולא רק בדקה התשעים.

8. סוכת שלום: אחד מהמאפיינים של סוכות הוא הסיוע ההדדי. בין אם מדובר בבניית סוכה, ארבעת מינים ועוד. המייחד של הדברים הוא הרצון להרבות אחדות שמובילה לשמחה. עלינו כולנו שומה להשתדל לסייע בשידוכים ונזכה בכך להרבות שמחה ולסייע לכל אחת ואחד להקים את הסוכה הפרטית שלהם.