פותחים שולחן – הפעלות ודיונים משפחתיים לסעודות החג

האם היומיים הבאים עומדים להיות עול מעיק של אוכל ועוד אוכל או שאפשר להכניס קצת משמעות אפילו בארוחות? תלוי בכם

חדשות כיפה הרב יוני לביא 02/10/16 04:19 כט באלול התשעו

פותחים שולחן – הפעלות ודיונים משפחתיים לסעודות החג
shutterstock, צילום: shutterstock

שנת תשע"ז ניצבת בפתח. רעננה, חגיגית ומחוייכת. היא מביאה בכנפיה שני ימים מיוחדים של תפילות מרטיטות ושמיעת קול שופר, לצד לא מעט ארוחות חג דשנות ומפגשים משפחתיים.

האם הסדרה הזו הולכת להיות עול מעיק ודביק שהציר המרכזי שלו הוא אוכל ועוד אוכל, או שנצליח להפוך אותה לחוויה משפחתית-רוחנית מעצימה שתהיה סימן טוב לשנה שלימה?

קבלו כמה רעיונות לדיונים, הפעלות ושאלות שישדרגו לכם את המפגש המשפחתי ויעזרו להתחיל את השנה ברגל ימין.

__________________________________________________

* מסכמים שנה - מעלים זיכרונות מן השנה שחלפה. כל אחד מספר על האירוע שהיה עבורו הכי משמעותי/מפתיע/ מאכזב/מרגש במהלך השנה.

* הכרת הטוב - על מה היינו רוצה להודות לה' על השנה האחרונה (ביחס לעם ישראל בכלל ובאופן אישי)? למי עוד היינו רוצים להודות בהזדמנות הזאת?

אומרים לכל אחד מהנוכחים מה הדבר המיוחד שהוא תורם למשפחה ומודים לו עליו.

* "שנהיה לראש ולא לזנב" - מה זה אומר לכם? איפה בחיים אנחנו זנב ואיפה ראש? מה קובע האם נהיה לראש או לזנב? האם יש מצבים בהם עדיף דווקא להיות זנב?

* כל אחד בוחר דמות שמהווה השראה עבורו ומשתף בסיפור/אנקדוטה אופיינית עליה.

* מה צריך להרגיש בראש השנה - יראה וחרדת הדין או שמחה? למה מתכוונים כשקוראים לימים האלו ימים 'נוראים'?

* ספרו על ראש-השנה/יום-כיפור מיוחד שהיה לכם בעבר.

* כל אחד נותן לכולם טיפ או שניים לשנה החדשה.

* בוחרים דמויות מוכרות (ראש הממשלה, מנהלת בית הספר, הדודה שוּלה וכו') - ואומרים מה אנחנו רוצים לאחל להם לשנה הקרובה (תנאי קריטי - בלי ציניות ועוקצנות!). מה אנחנו רוצים לאחל לעצמנו כמשפחה?

* עצמו עיניים ונסו לדמיין את עצמכם/משפחתכם בראש השנה של שנת תשע"ח. מה אתם רואים?

* סַפְּרוּ על נס שקרה לכם או למישהו שאתם מכירים בשנה האחרונה.

* סַפְּרוּ על חוויה קשה שקרתה לכם וכיצד דווקא היא תרמה לחייכם / על הרגל שהייתם רוצים להיפטר ממנו או שכבר הצלחתם לעשות את זה (בזכות מה זה קרה?).

* איך אתם מתמודדים עם יומיים רצופים ללא סלולארי, פייסבוק, וואטסאפ וכו'? האם זה עושה לכם טוב או שאתם בקושי שורדים? מה זה אומר על התרבות שלנו ועל החיבור שלה אל אמצעי המדיה? האם הייתם רוצים לקחת את פסק הזמן הזה (גם אם קצר יותר) לעיתים קרובות יותר? מתי?

* ובאופן פרטי - כמה שאלות עומק להתבוננות אישית: מתי אני מרגיש בצורה הברורה ביותר שהחיים שלי משמעותיים? מהם שלושת ההישגים המשמעותיים ביותר שלי בשנה שחלפה? מהן הטעויות הגדולות ביותר שעשיתי בשנה שחלפה ?אם היה ביכולתי לשנות בעצמי רק דבר אחד, מה הוא היה? אילו הייתי יכול להתחיל לחיות את חיי מחדש, מה הייתי משנה? על איזה צעד אחד, שיקרב אותי לאלוקים, אני יכול להתחייב? מהי ההחלטה החשובה ביותר שאני צריך לעשות בשנה זו?

* ולסיום, אפשר להמציא סימנים חדשים, יצירתיים ומצחיקים נוסף על המסורתיים המוכרים, וכמובן ראשי תיבות קולעים לשנה החדשה תשע"ז (מאתגר!)...

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן