תקיעת השופר - היכולת שלנו להתחבר לעצמנו

מה מיוחד בקול תקיעת השופר ואיך הוא מצליח לחבר אותנו פעם אחר פעם לימי הילדות והתום ולחדור לכל כך הרבה לבבות

חדשות כיפה יגאל קליין 02/09/15 09:36 יח באלול התשעה

תקיעת השופר - היכולת שלנו להתחבר לעצמנו
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ראש השנה הרחק מהבית ומהחברים בנוף הייחודי של רמת הגולן בעמדת שמירה באיזה ש.ג. שומם ולפתע פתאום מתוך בית הכנסת נשמע קול התקיעה ברחבי הבסיס, אתה שומע את התקיעה ופתאום משהו בלב נצבט , איזו דמעה קטנה של התרגשות גולשת על הלחי ופתאום אני קולט שזה לא בגלל עצב ולא בגלל הניתוק מאווירת החג לה אני רגיל בבית אלא בגלל שלקול השופר הכול כך לא מוזיקלי יש משהו שנוגע לך בלב, נוגע בעולם הפנימי, בחלומות ובתקוות הכי כמוסות.

אז מה יש בו בשופר הזה שכל כל נוגע?

השופר פוגש אותנו כעם ברגעים היסטוריים ודרמטיים מאוד בשרשרת הדורות שלנו: הוא היה שם במעמד הר סיני, הוא פגש אותנו בכניסה לארץ המובטחת, ובתקופות חדשות יותר אנחנו כמעט עוד שומעים אותו מהדהד יחד עם פסיעות הצנחנים שהגיעו לרחבת הכותל המערבי במלחמת ששת הימים. ברמה האישית, המשפחתית והקהילתית תקיעת השופר היא מאותם רגעים מיוחדים בהם אנחנו מתאחדים בראש השנה ובסוף נעילה של יום הכיפורים עם תקיעה גדולה שמבשרת חיבור, קשר ואהבה גדולה.

מי שבוחן את הרגעים האלה ומנסה למצוא את החוט החורז המקופל בתוך הצלילים של השופר יגלה את אחד הסודות שמקופלים בתוך נבכי הנפש והחיים של כולנו: תחילתו של האדם בלידה, בילדות ובנעורים שמתבטאים לרוב בשמחת חיים, בחיים זורמים ומשוחררים מדאגות בהם יש תקווה גדולה לעתיד מבטיח, השלב הזה בא לידי ביטוי בצליל הישר והפשוט של השופר.

בשלב כלשהוא האדם מתחיל להתמודד עם אתגרים, קשיים, אכזבות ועם מציאות בה לא כל החלומות מתגשמים ואז מגיעים השברים, מגיע השלב בו מתחילות שאלות נוקבות על הקיום ותכליתו ומתחיל השלב שמתבטא בקולות השופר הקטועים הנשמעים כשברים ויללות.

השלב הבא בחיים הוא השלב שבו האדם לא מוותר על החלום, השלב בו אנחנו נזכרים בעוצמות הפנימיות הטבועות בנו, אנחנו מחזקים את האמון שלנו בעצמנו ובטוב שאנחנו יכולים להביא לעולם ולאט ולאט מתבגרים ומזדקנים כאנשים שמעניקים טוב למשפחותינו, לקהילותינו ולעולמנו כולו. בשלב הזה קולות השופר חוזרים להיות ישרים ופשוטים כמזכירים את ימי הילדות והתום.

מסתבר שבמהלך כל הדורות הצליח השופר הזה לחדור לכל כך הרבה לבבות רק מהסיבה הפשוטה שמעבר למילים וליכולת לתאר את תהפוכות החיים במילים ובהסברים, קיים איזשהוא קול עתיק שבעוצמתו חוזר ומגלה לנו את עצמנו.

תקיעת השופר מסתיימת בתקיעה ארוכה ישרה ונקייה שמבטאת בסופו של דבר את הרצון של העולם כולו להשתחרר מכבלי השנאה, הפירוד, הכאב והתסכול ולהגיע למקום נקי, שלם, ישר ואמיתי הרבה יותר.

במהלך ראש השנה שמשול קצת ליום ההולדת של כולנו יש לנו הזדמנות להיזכר בעצמנו, יש לנו הזמנה למפגש עמוק אישי-,משפחתי וקהילתי שמתרחש סביב קול עתיק ועמוק שכולו מספר את הסיפור של כולנו- יחד.

הכותב הוא מנהל חינוכי בתוכנית יחד של רשת אור תורה סטון בראשות הרב רסקין שתקיים במהלך שני ימי ראש השנה, את אירוע "שופר בפארק"- תקיעות שופר ופעילות חוויתית למשפחות ברחבי הארץ. לפרטים ולמוקדי הפעילות ניתן להכנס לאתר של תכנית יחד