הדרך שתוביל אותנו לעולם של מידות מתוקנות נובעת מתבונת האדם

כאשר המצוות נעשות בהתמדה ובריבוי הן פועלות במישור תיקון העולם ובמישור ההוצאה מן הכוח אל הפועל של הטוב האלוהי שבתוכנו

חדשות כיפה הרב שלמה לוי 22/09/14 12:39 כז באלול התשעד

הדרך שתוביל אותנו לעולם של מידות מתוקנות נובעת מתבונת האדם
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ראש השנה מאופיין יותר מכל במצוות עשה לשמוע קול שופר. נצטוונו: "יום תרועה יהיה לכם", ואמרו חז"ל שקול תרועה באה לפניה תקיעה פשוטה ולאחריה תקיעה פשוטה. נחלקו בגמרא האם התרועה מתנגנת כמו שלושה שברים- גינוחי גנח- כלומר כמו השמעת שלוש גניחות או "יילולי יליל" כלומר השמעת יללה.

ננסה לבאר את העניין- הפשוטה שלפניה מסמלת מהיכן באנו; נשמתנו נחצבה מכיסא הכבוד מעולם רוחני עליון ונשלחה לעולם הזה כדי לגלות את הטוב האלוהי הטמון בנו, ותחילת הדרך נעשית על ידי עבודת תיקון המידות שבאדם. ניתן לומר שיש שלושה אבות טיפוס כתיקון המידות; השבר הראשון מסמל את מידת החסד שבאה לידי ביטוי באברהם אבינו עליו השלום, והשבר השני מסמל את מידת הגבורה שבאה לידי ביטוי ביצחק אבינו עליו השלום.

שתי המידות הנ"ל מתבארות במשפט: "לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת". השבר השלישי מסמל את מידת התפארת- את האמת שבאה לידי ביטוי באישיותו של יעקב אבינו עליו השלום: "איש תם יושב אוהלים". תורתו של יעקב אבינו הייתה תמה (=שלמה) ומלאה בלא חיסרון, היא שילבה בין תורת האוהל של אברהם לתורת האוהל של יצחק וממנה התגלתה האמת.

המילה בנויה מתחילת האותיות א', סוף האותיות ת' וה-מ' שנמצאת באמצע, כלומר מידת האמת ממלאת את כל מרחב החיים בצורה הנכונה והשלמה ביותר. הדרך הנכונה שתוביל אותנו לעולם של מידות מתוקנות נובעת מהשכל, מהתבונה שבאדם.

לכן הגניחה מסמלת את ההשכלה הרוחנית שמובילה את האדם אל בניין המידות המתוקן. מתוך עולם מידות מתוקן אנו עוברים למעשים הנכונים, הבאים לידי ביטוי בתרועה שנשמעת כריבוי של קולות הסמוכים זה לזה ומתארים את קיום המצוות כרצף אחד ארוך ומתמשך.

כאשר המצוות נעשות בהתמדה ובריבוי הן פועלות במישור תיקון העולם ובמישור עמוק נוסף- ההוצאה מן הכוח אל הפועל של הטוב האלוהי הנמצא בתוכנו. אדם שבנה את חייו על מידות טובות, מצוות ומעשים טובים יכול לשמוע את התקיעה שלאחריה בבחינת מימוש תכונותיו ואישיותו של האדם והוצאתה מן הכוח אל הפועל. כמו שנאמר: "ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך"- שתהיה צאתך מן העולם כבואך. כמו שבאנו לעולם הזה זכים וברים, כך נצא מן העולם הזה מלאים בעשייה רוחנית ובבניין אישיותי שלם ומתוקן.

הערה: ביחס למילה תשובה ושורשה שנרשם "תש"ב" צריך לתקן "שו"ב". כוונתי במאמר הקודם היה כי על התנועה לשוב ותודה רבה לגלעד חודדי שהאיר בתגובות לכתבה את עיננו בתיקון הלשוני, חזק וברוך!

הכותב הוא נשיא הגרעין התורני וראש ישיבת ההסדר בראשון לציון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן