הרעיונות שישדרגו לכם את שולחן החג המשפחתי בראש השנה

שלושה ימים ושבע ארוחות משפחתיות הן הזדמנות ראויה לחיזוק הקשר המשפחתי. הרב יוני לביא עם כמה הצעות שיעשו לכם את החג

חדשות כיפה הרב יוני לביא 03/09/13 14:26 כח באלול התשעג

הרעיונות שישדרגו לכם את שולחן החג המשפחתי בראש השנה
Ayala Moriel-cc-by, צילום: Ayala Moriel-cc-by

שנת תשע"ד פורצת בסערה לחיינו עם שלושה ימים מרוכזים של קדושה. אך שני ימי ראש השנה פלוס שבת שובה הצמודה להם, מגלגלים לפתחנו אתגר מיוחד במינו. מעבר לתפילות המשמעותיות ולשמיעת קול השופר, הן כוללות לפחות שבע ארוחות משפחתיות! האם הסדרה הזו תהיה עול מעיק ודביק שהציר המרכזי שלו הוא אוכל ואוכל ועוד אוכל, או שנצליח להפוך אותן לחוויה משפחתית-רוחנית מעצימה שתהיה סימן טוב לשנה שלימה?

קבלו כמה רעיונות לדיונים, הפעלות ושאלות לעיון שישדרגו לכם את המפגש המשפחתי בשלושת הימים הראשונים של השנה החדשה.

* מסכמים שנה - מעלים זיכרונות מן השנה שחלפה. כל אחד מספר על האירוע שהיה הכי משמעותי/מפתיע/ מאכזב/מרגש בעבורו במהלך השנה.

* הכרת הטוב - על מה היינו רוצה להודות לה' על השנה האחרונה (ביחס לעם ישראל בכלל ובאופן אישי)? למי עוד היינו רוצים להודות בהזדמנות הזאת? אומרים לכל אחד מהנוכחים מה הדבר המיוחד שהוא תורם למשפחה ומודים לו על זה.

* "שנהיה לראש ולא לזנב" - מה זה אומר לכם? איפה בחיים אנחנו זנב ואיפה ראש? מה קובע האם נהיה לראש או לזנב?

* כל אחד אומר שלושה דברים שהוא מאחל לעצמו לשנה הבאה.

* כל אחד בוחר דמות שמהווה השראה עבורו ומשתף בסיפור/אנקדוטה אופיינית עליה.

* מה צריך להרגיש בראש השנה - יראה וחרדת הדין או שמחה? למה מתכוונים כשקוראים לימים האלו ימים 'נוראים'?

* ספרו על ראש-השנה/יום-כיפור מיוחד שהיה לכם בעבר

* אוספים מהבית כל מיני חפצים סתמיים (מפתח, מקל כביסה, צעיף וכדומה) או גוזרים בערב החג תמונות מעיתון - וכל אחד בוחר חפץ או תמונה ואומר איך זה מתקשר אצלו למישהו מבני המשפחה ומברך אותו בעקבות זה.

* כל אחד נותן לכולם טיפ או שניים לשנה החדשה.

* בוחרים דמויות מוכרות (ראש הממשלה, מנהלת בית הספר, הדודה שוּלה וכו') - ואומרים מה אנחנו רוצים לאחל להם לשנה הקרובה (תנאי קריטי - בלי ציניות ועוקצנות!). מה אנחנו רוצים לאחל לעצמנו כמשפחה?

* עצמו עיניים ונסו לדמיין את עצמכם/משפחתכם בראש השנה של שנת תשע"ה. מה אתם רואים?

* סַפְּרוּ על נס שקרה לכם או למישהו שאתם מכירים בשנה האחרונה

* סַפְּרוּ על חוויה קשה שקרתה לכם וכיצד דווקא היא תרמה לחייכם / על הרגל שהייתם רוצים להיפטר ממנו או שכבר הצלחתם לעשות את זה (בזכות מה זה קרה?).

* נסו לחשוב (כל אחד לעצמו, מבלי לשתף) מה שלושת הדברים המרכזיים שהיית רוצה לחזור בהם בתשובה? אפשר לשתף בדבר בחיים שהצלחת לעשות בו שינוי ולהסביר מה עזר לך לעשות זאת. מהם הדברים המרכזיים שלדעתכם הציבור הדתי-לאומי צריך לשפר בשנה הבאה? ומה עַם ישראל בכללו? ומה כמשפחה אנחנו יכולים לעשות טוב יותר?

* אפשר לדון בקריאות התורה וההפטרות של הימים האלו. כולן עוצמתיות ומליאות תוכן (הבשורה על הולדת יצחק, עקידת יצחק, הולדת שמואל).

* איך אתם מתמודדים עם שלושה ימים רצופים ללא סלולארי, פייסבוק, וואטסאפ וכו'? האם זה עושה לכם טוב או שאתם בקושי שורדים? מה אומר על התרבות שלנו ועל החיבור שלה אל אמצעי המדיה? האם הייתם רוצים לקחת את הפסק-זמן הזה (גם אם קצר יותר) לעיתים קרובות יותר? מתי?

* וכמובן אפשר להמציא סימנים חדשים, יצירתיים ומצחיקים נוסף על המסורתיים המוכרים...

* נושאי עומק לעיון ודיון:

- למה ראש השנה הוא יומיים? האם יש עוד חג שזה קורה לו? האם מדובר בלחזור על דבר בדיוק שוב או שיש הבדל ביניהם מבחינה רוחנית?

- מה התוכן הרוחני של ראש השנה ובמה הוא נבדל מיום כיפור? מדוע ראש השנה בא לפני כיום כיפור ולא להפך?

- מהו עירוב תבשילין ומהן הלכותיו?

- מה אתם יודעים לספר על גדליה בן אחיקם, ומה אפשר ללמוד מהסיפור שלו לחיינו?

- מדוע אומרים שבע פעמים את 'למנצח לבני קורח' לפני התקיעות? מה הם קשורים לראש השנה ולשופר?

- מה אומר לנו המושג 'תשובה'? איזה אסוציאציות עולות בראש כשאנחנו שומעים את המילה הזו? אילו רגשות מתעוררים בלב - שליליים/חיוביים/שמחה/עצב/תסכול/כבידות/אופטימיות/יאוש? ובכלל, איך תשובה עובדת? הרי החטא כבר היה. בסרטי מדע בדיוני אפשר לחזור אחורה בזמן, אבל במציאות הרי אי-אפשר להחזיר את הגלגל לאחור? האם זה סוג של קסם?

* שירים מומלצים - הזמירון הרגיל של שבת, לא כולל שירים לחג. הנה דוגמא קטנה לשירים שיכולים להתאים לראש השנה: בספר חיים, אבינו מלכנו חננו ועננו, תהא השעה הזאת, חמול על מעשיך, אדון הסליחות, שובו אלי, השיבנו ה' אליך, אבינו אב הרחמן המרחם, ארשת שפתינו, לב טהור, ונתנה תוקף, ובאו האובדים, אתה בחרתנו, שמחה לארצך, והביאותים, הבן יקיר לי אפרים, כי לא תחפוץ.

המאמר המלא יתפרסם בעלון 'עולם קטן'. לחומרים נוספים להעשרה והצטרפות לרשימת תפוצה: milatova.org.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן