האם הניסים במדינת ישראל משמעותיים יותר או פחות מיציאת מצרים?

הרב שמואל אליהו נדרש לשאלה האם הניסים במדינת ישראל הינם יותר או פחות משמעותיים מהניסים שארעו בעת יציאת מצרים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/04/15 20:37 טו בניסן התשעה

האם הניסים במדינת ישראל משמעותיים יותר או פחות מיציאת מצרים?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מחלוקת בן זומא וחכמים

לדעת בן זומא לא יזכירו בימות המשיח את יציאת מצרים. "תַּנְיָא, אָמַר לָהֶם בֶּן זוֹמָא לַחֲכָמִים, וְכִי מַזְכִּירִים יְצִיאַת מִצְרַיִם לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ? וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר: "הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה', וְלֹא יֹאמְרוּ עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, כִּי אִם חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה, וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם". (ירמיה כג)".

ומה ענו לו חכמים: "אָמְרוּ לוֹ, לֹא שֶׁתֵּעָקֵר יְצִיאַת מִצְרַיִם מִמְּקוֹמָהּ, אֶלָא שֶׁתְּהֵא (היציאה מ)שִׁעְבּוּד גָּלֻיּוֹת עִקָּר, וִיצִיאַת מִצְרַיִם טָפֵל לוֹ". לפי חכמים היציאה משעבוד מלכויות היא יותר עיקר מהיציאה ממצרים. אבל גם יציאת מצרים תזכר.

האם הם מדברים על בנין בית המקדש או על קיבוץ גלויות?

בן זומא וחכמים עוסקים בתקופה של יציאה מ"שיעבוד מלכויות". לעומת יציאה משיעבוד מצרים. שהם מקבילים זה לזה. וכן הוא הפסוק "וְלֹא יֹאמְרוּ עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, כִּי אִם חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה, וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם". (ירמיה כג) הוא אומר שעל קיבוץ גלויות ויציאה מתחת ידי האומות הוא מדבר.

לפי דברי שניהם הניסים שיש היום הם יותר גדולים מהניסים שהיו ביציאת מצרים. צריך להתבונן ולהבין למה בימינו הניסים יותר מיציאת מצרים? אני חושב שיש לפחות עשר דברים שבהם אנחנו יותר מיציאת מצרים. ואני מציע לאנשים לחשוב על עוד מעלות בימינו על יציאת מצרים.

הניסים בימינו שהם יותר מיציאת מצרים

1. במצרים יצאנו ממדינה אחת, היום אלוקים אסף אותנו מ-102 מדינות. עם 72 שפות שונות ומנהגים שונים ותרבויות שונות.

2. במצרים היינו בגלות 210 שנה. לפני העלייה לארץ ישראל היינו בגלות 1900 שנה שבהם היינו ברדיפות נוראיות, והאחרונה בשואה נוראה.

3. במצרים גזרו רק על הזכרים, ואילו היטלר גזר על אנשים נשים וטף. ניצלנו ממנו והוא כלה כמו פרעה בים סוף.

4. ביציאת מצרים רדפו אחרינו 600 רכב ברזל, ואנחנו מנינו 600,000 לוחמים. בגאולה הזאת עמדו מולנו 70 מליון ערבים מוסלמים מעשר מדינות, אנשי מלחמה מנעוריהם, אנחנו בקושי היינו 60,000 לוחמים לא מאומנים.

5. ביציאה ממצרים היינו חמושים והיה לנו כסף וזהב רב מאוד. ביציאה הזו משיעבוד מלכויות היינו מדינה עניה ביותר, לא היה לנו כמעט נשק, בלי שום מטוס, עם שני טנקים בלבד, וגם אותם לא ידענו להפעיל כמו שצריך.

6. ביציאה ממצרים יצאו רק חמישית מעם ישראל, ארבע חמישיות נשארו במצרים כי לא האמינו למרות עשר המכות. בגאולה הזו כמעט חצי מעם ישראל כבר נמצא בארץ ישראל ומאמין בגאולת ישראל, שה' איתו.

7. בגלות מצרים באנו לארץ שיש בה שבעת עממים והיינו צריכים להלחם איתם קשות. ביציאה משיעבוד מלכויות באנו לארץ שהמלריה והקדחת והצרעות השאירו אותה כמעט ריקה, כך יכולנו להלחם בקיימים ולהתיישב בה ביתר קלות.

8. אלה מהגויים שהיו בכל זאת בארץ, ה' "הָמָם מְהוּמָה גְדֹלָה". וברחו ברובם אל מעבר לגבול והשאירו לנו "בָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב אֲשֶׁר לֹא מִלֵּאתָ, וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ, כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ". (דברים פרק ו יא).

9. כשבאנו לארץ ישראל ביציאת מצרים - היו השבטים מרוחקים ומובדלים אחד מהשני, לכן שבט יהודה הסגיר את שמשון בידי הפלישתים. חלק מהשבטים נלחמו ביחד עם דבורה וברק נגד סיסרא וחלק מהשבטים הסתכלו מבחוץ. בימי פילגש בגבעה היתה מלחמה בין האחים ונהרגו שם עשרות אלפים. בימינו למרות כל החילוקים והשפות השונות אין שתים עשרה שבטים וכולנו נלחמים ביחד כנגד אויבינו.

10. את המעלה העשירית האחת עשרה והשנים עשר אני משאיר לכם למצוא בכוחות עצמכם בליל הסדר.

חג שמח

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן