החומרות המוזרות ביותר של פסח

חושבים שאצלכם אין מה לאכול בפסח? קראו על החומרות השונות בקהילות רבות ותחליטו מחדש מי הולך להיות רעב בחג

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 02/04/15 11:08 יג בניסן התשעה

החומרות המוזרות ביותר של פסח
shutterstock, צילום: shutterstock

חג הפסח הוא גם חג החומרות, בקהילות ומסורות רבות ישנם חומרות שונות ומשונות שנהגו בהן עוד מארצות הניכר, למרות שלא מדובר באיסורים הלכתיים ממשיים. במקרים רבים מדובר בחומרות שנהגו בהן לאחר אירוע אחד שבגינו דורות רבים נמנעים מאותו המאכל שנפסל לאכילה בחג הפסח.

בחרנו עבורכם כמה מהחומרות המעניינות שאיסור אכילת קטניות אותו נוהגים האשכנזים הוא לונה פארק לידם.

מאכלי גבינה ושמות אסורים

בקהילות שונות בבוכרה ובאפגניסטן נמנעו מאכילת כל דבר שיכול להחמיץ גם אם הוא אינו קשור לחיטה. מסיבה זו נמנעו במהלך כל חג הפסח לאכול מוצרי ומאכלי חלב באופן טוטאלי. בקהילות שונות לא אכלו דברים אחרים ששמם דומה למילה חמץ כמו חומוס... וכן לא השתמשו בחומץ.

בחסידות בעלז הוותיקה (ובחסידיות סקווירא ושעדליץ) מקפידים במהלך חג הפסח שלא לאכול גזר כלל אפילו מקולף. אם תשאלו במה חטא הגזר, מתברר ששמו הוא הבעיה, לא בעברית כי אם באידיש "מערין", שפירושו "להרבות", וחמץ מרבה ותופח. יש שמסבירים שהסיבה שלא אוכלים גזר, היא לזכר פרעה שלא גזר על הנקבות. כמובן שמדובר בחומרה גרידא בלי מקור הלכתי.

(צילום: shutterstock)

פירות וירקות

בקהילות רבות נהגו במהלך חג הפסח לקלף את כל הפירות והירקות שאוכלים כולל כאלו שבדרך כלל לא מקלפים אותם כולל עגבניות לדוגמא. מסיבה זו ישנם כאלו שמלבד ליל הסדר אינם אוכלים חסה כיוון שלא ניתן לקלפה. המקפידים אינם אוכלים גם שקדים ואגוזים רק אם הם מקלפים אותם בעצמם במהלך החג.

יש שנוהגים שלא לאכול שום, ויש נוהגים שאינם אוכלים מלפפונים מפני שהגרעינים שבתוכם נראים כקטניות.

(צילום: Shutterstock)

מצות משקית

בחסידות חב"ד מחמירים מאד במהלך חג הפסח לאכול את המצות לבד ללא שום תוספות כדי שחס וחלילה המצה לא תיגע בנוזל כל שהוא ותהפוך לשרויה. את המצות הם אוכלים אך ורק בתחילת הסעודה לאחר נטילת הידיים כשהם מחזיקים אותן בתוך שקיות אישיות לבל יפלו פירורים על השולחן או על הרצפה ויבואו במגע עם נוזל. כל אחד אוכל את מנת המצה שלו ואז המצות מורדות מהשולחן כדי שיוכלו להמשיך בארוחה. כמובן שאם מצה נופלת מחוץ לשקית היא מושלכת מיד ולא נאכלת.

החומרה של חב"ד קיצונית יחסית אך בקהילות רבות נוספות מקפידים על נושא המצות השרויות, אם כי ברבות מהן החומרה היא אך ורק במים ולא בנוזלי פירות או ירקות או כל ממרח אחר.

(צילום: shutterstock)

תבלינים ודגים

בקהילות מסוימות לא משתמשים בתבלינים מלבד מלח ופלפל שחור אותו הם גורסים בעצמם. כמו"כ ישנן קהילות בהן לא משתמשים בקקאו ואפילו בקמח תפוחי אדמה. יש הנוהגים שלא להשתמש בנס קפה ולקנות פולי קפה ולטחון אותם באופן עצמאי לפני החג.

ישנם כאלו שאינם משתמים בשום אוכל תעשייתי ומקפידים להכין הכל בבית מבלי להסתמך על שום הכשר מהודר ככל שיהיה.

חלק מהחומרות נולדו בתחילתן בגלל סיבות הגיוניות אך הסיבות הלכו והאיסור נותר. ההונגרים לדוגמא, לא אוכלים דגים בכלל, מפני שכשהיו מעבירים דגים ממקום למקום, הם היו דוחפים לפיות הדגים לחם טבול בוודקה כדי לשמור על טריותם. הוודקה היא חמץ גמור ולכן האיסור בזמנו היה הגיוני אך כאמור גם לאחר שהסיבה אינה קיימת עדיין יש הנוהגים שלא לאכול דגים בפסח.

(צילום: shutterstock)

מים בפסח

חמץ בפסח לא מתבטל כלל אפילו בתוך כמות עצומה ולכן יש החוששים שחתיכת חמץ נפלה במהלך החג למי הכינרת ואז כל המים הופכים לחמץ. כדי לפתור את הבעיה יש שממלאים קודם לחג מיכל מים ענקי הם מסננים את המים לפני החג ומשתמשים רק בהם לשתייה ובישול במהלך החג מבלי שהם משתמשים במים מהברז. כיום במהלך חג הפסח מועברים המים לעיר בני ברק וירושלים ממימי בורות ומאגרים תת קרקעיים ולא מימי הכינרת.

מדובר כאמור בחומרה, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, לדוגמא פסק שהמים מותרים לשימוש מאחר שמדובר במאגר זורם שפותר את הבעיה שהוזכרה לעיל.

יש שמחמירים עוד יותר ומניחים במהלך החג על פתח הברזים מסננת. השנה אף נמכרו מסננות מיוחדות שמתאימות לברזי המטבח ומתלבשות עליהן כמו שרוול.

(צילום: Shutterstock)

הבסיס לכל החומרות השנות והמשונות הוא חשש מאיסור אכילת חמץ שהוא מהאיסורים החמורים שבתורה, כדברי הרמב"ם (הלכות חמץ ומצה פרק א' הלכה א'): "כל האוכל כזית חמץ בפסח מתחילת ליל חמישה עשר עד סוף יום אחד ועשרים בניסן: במזיד- חייב כרת. אך יש לזכור שגם הרבנים סבורים שחומרות רבות ומיותרות אינן לרוח היהדות ויש לנהוג כל אחד כמנהג משפחתו ולא לחפש לעצמו חומרות חדשות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן