באיזה קמח מותר להשתמש בפסח?

לפני תחילת הבישולים נותנים רבני כושרות מספר טיפים למבשלות (והמבשלים). מה החוקים בנושא הקמחים הכשרים לפסח, יש בעיות עם פטריות, במה צריך להקפיד בירקות עלים ומה עם חמץ בתבלינים?

חדשות כיפה רבני כושרות 10/04/14 16:23 י בניסן התשעד

באיזה קמח מותר להשתמש בפסח?
ויקפדיה העברית, ללא זכויות, צילום: ויקפדיה העברית, ללא זכויות

אבותינו יצאו ממצרים לפני שנים רבות, אך הנשים עדיין ממשיכות לזכות אותנו, הבעלים והילדים כאחד, יום יום ורגע רגע באהבתכן החמה והנעימה כל כך. בזכותכן ניגאל גאולה שלמה בקרוב מאוד בחודש ניסן זה, כפי שאמר רבי יהושע - בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל.

כמה נקודות הלכתיות לקראת התחלת הבישולים לחג:

א. כל סוגי הקמחים והאבקות השונים הנמכרים ככשרים לפסח - כדוגמת: קמח מצה, קמח תפוחי אדמה, קורנפלור, אבקת סוכר, אבקות מרק ותבלינים - בדרך כלל הם מתצורת טריה. גם המפעלים ומקומות הייצור עברו הכשרה לקראת פסח, וקויי הייצור אמורים להיות נקיים יותר מאשר כל ימות השנה. בשל כך, גם אבקות ותבלינים שבדרך כלל צריך לברור אותם היטב לפני השימוש, בתוצרת החדשה הכשרה לפסח אפשר להסתפק בברירה קלה ובהסתכלות כללית על הדברים, רק כדי לוודא שהם אכן אינם מתולעים.

ב. פטריות: פטריות נמכרות בקופסות שימורים או כפטריות טריות. פעמים רבות הפטריות נגועות מאוד. אמנם, על חלק מסוגי החרקים ניתן להתגבר בקלות אך חלק מהחרקים אי אפשר להסיר ולנקות. פטריות הנמכרות בקופסאות שימורים שיש להן הכשר מהימן ברמה גבוהה - נקיות לגמרי מכל נגיעות שהיא. המצב שונה מאוד בפטריות הטריות והחיות. פטריות שמפניון הנמכרות בתפזורת נגועות מאוד ולכן אין עליהן הכשר ולא ראוי לרכוש אותן. כדאי לרכוש אך ורק את פטריות הנמכרות באריזות הסגורות בניילון נצמד שיש עליהן ציון כשרות. גם אותן יש לשטוף היטב היטב לפני השימוש (למרות שכל שף מקצועי יאמר שאסור לשטוף פטריות…)

ג. ירקות עלים: למרות שהנושא אינו חדש, יש צורך לחזור עליו שוב ושוב. גם לפי נהלי הרבנות הראשית מותר לשווק תוצרת מפוקחת מתולעים כשיש עדיין חרקים על הירקות, כאשר מצויין על השקית שיש להשרות את הירק במי סבון ולשטוף אותו היטב. ההשריה והשטיפה במים הכרחיות ואין שום אפשרות לוותר עליהן לפני השימוש בירקות הללו. אין צורך בכמות גדולה של סבון בזמן ההשריה (לליטר מים - כמות של נטלה - מספיקה חצי כפית סבון!).

ד. חמץ בתבלינים: ישנם מספר תבלינים שיש בהם חשש כבד לעירוב חמץ בתוכם. כמון, חילבה, הל וקצח יש לרכוש אך ורק עם הכשר לפסח ברמת כשרות גבוהה!

לסיום, כדאי לעמוד פסח באתר כושרות ולרענן את הזיכרון בהערות חשובות שהבאנו שם לגבי קניית מוצרים כשרים לפסח ובנושאים נוספים.

מנהג ישראל לברך זה את זה בברכת פסח כשר ושמח, אולם כאשר הנשים מנהלות את המטבח בצורה הראויה, אין ספק שהכשרות תישמר בתכלית ההקפדה. לכן, בעזרת השם נאחל לנו ולכל ישראל חג שמח!

המאמר נכתב בידי רבני מכון 'כושרות'