רווקים, אבל ביחד

בקולומביה, בטבריה או בליל סדר משותף עם האחים לצרה. הרווקים המבוגרים מתקשים לחגוג את ליל הסדר המשפחתי ומחפשים מפלט בחו"ל או עם חברים "המשפחתיות מגדילה את הבעיה של הרווקות ומגדילה את תחושת החסר"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 10/04/14 08:27 י בניסן התשעד

רווקים, אבל ביחד
f-joshuapaquin-by, צילום: f-joshuapaquin-by

זה קורה בכל שנה ושנה. בזמן שאנחנו מנקים לפסח ומודאגים מהאירוח או הבישולים, מאות הרווקים המבוגרים מודאגים היכן יעבירו את ליל הסדר הקרוב כי בבית זה כנראה לא בא בחשבון. בשנים האחרונות החברה הדתית מתייחסת יותר אל הרווקות המאוחרת אך אם שואלים את הרווקים והרווקות עצמם, הבית בחגים עדיין לא מצליח להיות המקום הנעים והחם לחגוג בו.

ר' בשנות ה-30 לחיה, רווקה ירושלמית שעובדת לפרנסתה וחיה בדירת שותפות. את ליל הסדר הקרוב היא תעשה מרחק אלפי קילומטרים מהבית, ותעלה על טיסה עד לקולמביה. "המטרה היא באמת לברוח מהחג כי הוא מאוד משפחתי מתוך רצון לשנות אווירה" מודה ר' ומסבירה איך נקודת האור שלנו, המשפחתיות, הפכה לנקודת הצל שלה, "המשפחתיות מגדילה את הבעיה של הרווקות, היא מגדילה את תחושת החסר. זו לאו דווקא המשפחה עצמה אלא עצם המפגש. בדרך כלל הוא גם יהיה סביב הילדים כך שרווקים לא ממש מוצאים משמעות בחג במסגרת המשפחתית הרגילה".

וקולומביה היא הפתרון?

"סוג של פתרון. אנחנו נוסעים קבוצה של חברים רווקים כדי לחגוג באווירה אחרת, קהילה אחרת ובנוף אחר. ליל הסדר יהיה כמובן הלכתי כפי שאנחנו חוגגים בבית אלא שאני מניחה שהביחד של הרווקים זו צרת רבים שמרגיעה את הבדידות. פסח מביא עצבות. זה לא חג שבא לנו בקלות. זו די הרגשה גורפת של כולם במיוחד משפחות מרובות ילדים שרובם נשואים. אני חושבת שכל אחד צריך להיות במקום שהוא מרגיש בו בנוח ושאסור למהר לשפוט את מי שבוחר אחרת".

ליאור (29) גם הוא רווק, גר בתל אביב במקור מרחובות, שהרחיק השנה לבית מלון לטבריה יחד עם חברים- רווקים כמובן. "מה שמפריע לי הוא שמנסים לצייר כאילו אנחנו ממורמרים או פורקים עול מבחינה דתית" אומר ליאור "למעשה זה הרבה יותר פשוט, באירוע שהמרכז הוא המשפחתיות, ולך אין את המשפחתיות, אתה לא רוצה לקחת בו חלק. אז אנחנו הולכים כמה חברים לבית מלון, חוגגים את ליל הסדר באווירה טובה ונעימה. ההורים שלי מאוד מבינים את הצד שלי. בחול המועד אהיה כמה בבית ואצטרף לטיולים בטבע, זה לא שיש משהו נגד המשפחה, זה שהמשפחתיות לא עושה טוב לכולם".

מי שהחליט להקדים תרופה למכה הוא אלון אביאני (38) מירושלים שהחל בהפקות רווקים כשהקרובה מבניהן תתקיים כבר בשבת הגדול. אלון מארגן סעודת שבת לרווקים ורווקות ירושלמים ברמה אחת מעל מסעודות הפשטידות של הביצה. את הקונספט הוא הביא הישר מארצות הברית, שם הרווקים הדתיים מתנהלים מעט אחרת. "סעודות שבת גדולות וברמה גבוהה של רווקים ורווקות זה משהו שמאוד מקובל בארצות הברית" מספר אלון שעלה משם רק לפני שנה "הקהילתיות של הרווקים הרבה יותר נפוצה בארצות הברית מאשר בישראל. כאן הרווקים מתנהלים בחבורות קטנות ופחות בקהילות, אני חושב שיש ביקוש ודרישה למודל אחר. ליצור קהילתיות של עשרות רווקים ורווקות שיסעדו יחד בשבתות בחגים ובארוחות ברמה גבוהה, ככה שירגישו הכי בנוח שרק אפשר".

בשבת הגדול ישלב אלון גם רווקים ורווקות חוצניקים לא מעט שנמצאים בארץ ללא משפחה, "אני חושב שזו הזדמנות טובה להכיר בין רווקים ישראלים לחוצניקים גם כי לחוצניקים אין כאן משפחה, גם כדי להרחיב את הקהילתיות וגם אולי יצאו מהמפגש הזה היכרויות רציניות", מסביר אלון. "הרווקים הישראלים הולכים לאיבוד ונמצאים בלופ של חיפוש זוגיות ואם אפשר לשלב בין בנים ובנות, חוצניקים וישראלים אז למה לא. יש הלכה שלא לאכול עם גויים כדי שלא יהיה חיבור, כי כשיש אוכל יש חיבור ויש איטרקציה. זה חיבור שהוא חשוב לקהילת הרווקים הישראלים".

ישראל (28) מאריאל החליט השנה דווקא כן לעשות את הסדר עם המשפחה חרף תחושת אי הנעימות. "בשנה שעברה עשיתי ליל סדר בדירה עם חברים בירושלים והיה באמת נהדר אבל אני חושב שבסופו של דבר ולמרות שזה לא כל כך נעים, יש בי וברווקים אחרים את הרצון כן להיות עם המשפחה וכן לעשות ליל סדר כמו שהיינו רגילים עד לא מזמן" מציג ישראל עמדה מעט אחרת "הרי מעבר להימנעות משאלות מיותרות התחושה היא יותר בנו מאשר איזו מעשה שעושה המשפחה. כלומר, השאלה היא עד כמה אני לוקח את המשפחתיות כדבר מעיק או לא. אז נכון שזה עדיין מעיק אבל אפשר להתמקד בדברים נעימים יותר. שוב, אני מניח שלא כולם יכולים אבל גם מי שלא יעשה השנה את הסדר בבית בסופו של דבר דווקא כן רוצה אלא שתחושת האי נעימות לא מאפשרת לו".

כנראה שגם השנה לא מעט משפחות יעשו את ליל הסדר כאשר אחד מבני המשפחה יאלץ שלא לקחת חלק ולהצטרף אל חבריו לליל סדר של רווקים. הוא יכול להיות בדירת שותפים, במלון או בכלל בחו"ל כאשר יתכן שגם הרווקים וגם משפחותיהם היו מעדיפות את ההיפך. השאלה האם המצב הזה באמת רע כל כך כפי שנהוג לומר והאם וכיצד אפשר בכלל אחרת?